Support
Deel dit artikel:

Zo word je een Pinterest expert!

In de vorige blogs heb je geleerd hoe je met Pinterest zakelijk kunt groeien en hoe je eenvoudig een Pinterest account kunt aanmaken. In deze blog leer ik je hoe je de perfect pin maakt en welke tools je kunt gebruiken voor onder anderen het inplannen & analyseren van pins.

En als kers op de taart heb ik een infographic voor je met hierin een eenvoudig stappenplan voor adverteren op Pinterest.

De perfecte pin

Aan de hand van deze 5 tips laat ik je zien hoe je de perfecte pin maakt.

1. Gebruik verticale afbeeldingen 2:3

Pinterest is een visuele zoekmachine. Het is van essentieel belang om gebruik te maken van scherpe foto’s. De minimale resolutie voor Pinterest is 600×800. Voor bedrijven raad ik een minimale resolutie van 1000×1500 pixels aan.

*Tip: niet elk bedrijf heeft even veel visuals. Een eenvoudige manier om je visuals uit te breiden is door ze een beetje te ‘croppen’. ‘Croppen’ is het bijsnijden van het formaat van de afbeelding. Bijvoorbeeld van 1080 x 1920 naar 750 x 1334.  Dit kan eenvoudig met Photoshop of andere edit tools. Hierdoor ziet Pinterest het namelijk weer als een nieuwe afbeelding.

2. Gebruik haarscherpe, prachtige afbeeldingen

Op Pinterest zie ik vaak wazige, donkere of nietszeggende foto’s voorbijkomen. Hier wordt dan ook veel minder op geklikt.
Heb jij een bedrijf dat producten verkoopt. Dan kan je producten zowel los als “in gebruik” laten zien.

“Een witte sneaker is leuk maar een witte sneaker in gebruik is veel aantrekkelijker”

Pinterest nike campagne

Stockfoto’s of eigen beeldmateriaal?

Voor een blog geldt dat je best stockfoto’s kunt gebruiken om naar je blog te laten verwijzen. Eigen beeldmateriaal is natuurlijk wel veel meer onderscheidend. Mits het dus aantrekkelijk, scherp en van goede kwaliteit is.

Voor merkeigenaren en webshops is het logisch om de productfoto’s van de producten te gebruiken, afgewisseld met een sfeerbeeld waarin het product “in gebruik” is. Pas hierbij op dat de afbeeldingen niet te sales-gericht zijn. Wanneer een afbeelding te sales-gericht is zal er minder op worden geklikt. Verkoop jij bijvoorbeeld tassen. Laat dan niet alleen een foto van een tas zien, maar laat een persoon zien die de tas draagt of vast heeft. Zo geeft je meer inhoud mee aan een productfoto want je ziet direct hoe groot de tas is, hoe het zich verhoud tot het lichaam. Is de tas in meerdere kleuren verkrijgbaar? Maak dan een collage pin met meerdere afbeeldingen.

3. Verwerk zoekwoorden in de titel  

Bij het opzetten van je Pinterest account heb je een zoekwoordenlijst opgesteld. Gebruik deze woorden in de titels van je pins. Voorbeelden: Roze lipstick, DIY uitdeel cadeautje of Industriële interieur trend. Verplaats je hiervoor in jouw doelgroep; waar zoekt hij of zij naar?

4. Voeg een gedetailleerde omschrijving toe

Zorg ervoor dat mensen geprikkeld worden door je pin. De goal is dat ze meer informatie willen over het desbetreffende product of blog. Met jouw pin geef je ze alvast iets meer informatie en maakt ze nieuwsgierig waardoor ze verder zullen klikken.
*Vergeet ook hier die zoekwoorden niet te gebruiken!

5. Verwijs naar de juiste URL

Zorg er altijd voor dat je pin naar de juiste webpagina verwijst. Het is natuurlijk ontzettend jammer als je een super mooie pin gemaakt hebt en de pin vervolgens nergens naar toe verwijst. Dit kun je checken door de URL-link in jouw pin te kopiëren en te openen in een nieuw tabblad. Is dit de juiste landingspagina? Zo niet, pas deze dan aan.

Maar de belangrijkste tip voor het creëren van de perfecte pin is: TESTEN

Test met verschillende soort pins (video, carrousel etc.). Met en zonder tekst. Overweeg bijvoorbeeld om tekstoverlay te gebruiken. Dit kan misschien gek voelen maar Pinterest heeft ontdekt dat wanneer er op een pin tekst staat mensen er sneller op klikken.
Dus is jouw doel meer verkeer naar jouw website? Dan is tekst zeker iets om te gaan uitproberen!

Hoe maak je een tekstoverlay?
Gebruik een bewerkingsprogramma zoals Canva.
Kies de juiste afbeelding en voeg teksten toe zoals:

  • 5 tips om…
  • Mix and match…
  • Het perfecte moederdagcadeau…
  • Shop online de…
  • 5 x de perfecte businesslook
  • De lekkerste winterrecepten

Afhankelijk van je doelstelling: meer verkeer, meer naamsbekendheid en/of hogere conversies kun je verschillende pins gaan plaatsten. Ieder met een andere look.
Test hierbij met verschillende stijlen tekst en posten op verschillende tijden. Probeer per URL bijvoorbeeld 3 pins met hetzelfde onderwerp maar met een andere opmaak. Of een andere omschrijving en tekst. Bekijk vervolgens een maand later in de statistieken welke pins het best werken. Dat is weer handig voor je toekomstige pins. 

Inplannen & analyseren

Natuurlijk kan je ook handmatig post plaatsen, maar het inplannen van post zal je veel tijd besparen. Door middel van het inplannen van pins kan je weken of zelfs maanden vooruit werken. Zo hoef je niet dagelijks bezig te zijn met het plaatsen van pins.

Er zijn meerdere tools die je kunt gebruiken voor het inplannen van je pins. Mijn persoonlijke aanrader is Tailwind. Tailwind is een officiële partner van Pinterest en alles wat je via Tailwind zal inplannen wordt door het algoritme van Pinterest als goede content gezien. Naast Tailwind zijn er nog planners als Hootsuite, Bufferen vele anderen. Bij de meeste planners kan je eerst een gratis trial doen. Daarna kan je een abonnement afnemen voor ongeveer € 15 per maand.

Voordelen van het gebruiken van een planner:

  • Je kunt je eigen schema maken. Kies je voor 5 pins per dag of misschien zelfs 30. Het kan allemaal. Maak een schema wat bij jouw bedrijf past.
  • Planners zijn slim, hij weet op welke tijden je het best kunt pinnen en geeft je ook suggesties om tijdstippen toe te voegen aan je schema.
  • Je kan weken of zelfs maanden vooruit werken.
  • Afbeeldingen kan je uploaden vanaf je computer en deze vervolgens inplannen.
  • Je kunt vanaf je website afbeeldingen uploaden. Voordeel is dat gelijk de juiste URL meegenomen wordt.
  • Met de Tailwind extensie op je computer kan je vanaf iedere willekeurige website afbeeldingen inplannen. Je kunt dus ook andermans content pinnen als aanvulling op je eigen content. (De informatie die Tailwind meeneemt komt altijd vanaf die website. Dus die URL, pintitel en omschrijving). Auteursrechten worden hiermee niet geschonden.

Analyseren

Naast het inplannen van pins is analyseren een cruciaal onderdeel van zakelijk Pinterest. Dit kan via Pinterest Analytics. Hier kun je eenvoudig zien hoeveel vertoningen je profiel en pins elke maand ontvangen, welke pins het beste presteren en hoeveel verkeer er naar je website gaat. Het geeft je een mooi beeld van wat er allemaal op je Pinterest account gebeurt.

Je komt bij je Pinterest Analytics, door bovenin de balk op de menu-item ‘Statistieken’ te klikken. Daar krijg je de keuze om naar je overzicht te gaan.

Pinterest Analytics en statistieken

Hieronder zie je een screenshot van hoe je Pinterest Analytics eruit ziet. Je hebt meerdere filters die je kunt toepassen, zodat je precies kunt meten wat je wilt weten.

Naast het statistiekenoverzicht heb je ook nog doelgroepstatistieken. Hierin staan de gegevens van gebruikers die in de afgelopen 30 dagen jouw pins hebben gezien of er iets mee hebben gedaan. In dit overzicht krijg je onder andere meer inzicht in:

  • De populairste categorieën en gerelateerde interesses;
  • Leeftijd en geslacht;
  • Woonplaats;
  • Apparaat gebruik.

Zelf aan de slag met Pinterest Ads?

Nu je weet hoe je de perfecte pin maakt en hoe pins kan inplannen & analyseren, is het tijd voor de laatste stap adverteren. Om ervoor te zorgen dat dit geen eindeloos lange blog wordt, heb ik dit uitgewerkt in een overzichtelijk stappenplan. In dit stappenplan leg ik je in 8 eenvoudige stappen uit hoe je succesvol kan adverteren op Pinterest. Benieuwd naar hoe je dit doet? Schrijf je in en ontvang de gratis infographic: Succesvol adverteren op Pinterest!

Schrijf je in voor het GRATIS stappenplan!

* indicates required

Als Junior Online Marketing Specialist, met een voorliefde voor fashion, is Tirza de social advertising topper die jouw doelgroep weet te bereiken, boeien en binden!