Support
Deel dit artikel:

Wat is Pinterest en welke kansen liggen hier voor jouw bedrijf?

Pinterest is naast kanalen als Facebook, Instagram en YouTube een van de meest gebruikte online platformen in Nederland. Veel mensen kennen het al als een online prikbord voor bijvoorbeeld inspiratie voor jouw droom keuken, maar wat veel mensen niet weten is dat Pinterest ook zakelijk heel goed kan worden ingezet. Twijfel jij of Pinterest interessant is voor jouw bedrijf? In deze blog ontdek je:

  • Wat Pinterest is.
  • Hoe Pinterest werkt.
  • Welke kansen Pinterest kan bieden voor jouw bedrijf?

Wat is Pinterest?

Pinterest kan eigenlijk het best worden omschreven als een groot online prikbord, waarop je alles kunt verzamelen wat je leuk, mooi of inspirerend vindt. Dit prikbord kun je indelen in diverse borden per thema. Momenteel wordt Pinterest door 3,5 miljoen Nederlanders gebruikt, met 734.000 dagelijkse gebruikers. Dit zijn voornamelijk vrouwen (70%) van 20 t/m 40 jaar.

Hoe werkt Pinterest?

Pinterest is een visueel platform voor het vinden van ideeën zoals recepten, huis en stijl inspiratie en meer. Op dit platform kun je diverse borden aanmaken. Deze borden deel je in per categorie. De categorieën van jouw borden zijn afhankelijk van de pins die jij wilt gaan plaatsen.

Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een woonwinkel, dan zou je borden kunnen maken met de volgende thema’s:  Woonkamer, Kasten of Knusse Kerst. Deze borden kun je eventueel ook nog opsplitsen in secties. Zo heeft Sephora een bord: Clean at Sephora. Deze is vervolgens opgedeeld in secties zoals: Fragrance en Skin & Wellness. Wanneer je borden en eventueel secties hebt aangemaakt, dan kun je beginnen met het vullen van deze borden/secties met pins. Dit kunnen pins zijn van je eigen producten, deze kun je voorzien van een link naar jouw website, of je kunt pins van anderen repinnen.

Pinterest gebruikers kunnen vervolgens jouw account gaan volgen. Wat Pinterest uniek maakt ten opzichte van andere platformen is dat men er ook voor kan kiezen om alleen een specifiek bord te volgen. Hierdoor krijgt men alleen de content te zien die voor hen relevant is. Volgers krijgen jouw posts op hun timeline te zien. Hier kunnen zij vervolgens op reageren of liken. Dit is ook mogelijk voor andere Pinterestgebruikers, mits je hen daar toestemming voor geeft.

Pinterest Search

Veel mensen zien Pinterest als een social mediakanaal, maar dit is niet correct. Pinterest is een zoekmachine voor afbeeldingen. Je zou het kunnen vergelijken met Google Search.  Op de startpagina vind je een verzameling aan van Pins die zijn opgeslagen door de mensen, bedrijven, onderwerpen  en borden die hebt gekozen om te volgen. Dit wordt verder aangevuld met Pins die zijn geïnspireerd op jouw borden of aan de hand van jouw recente activiteiten. Jouw startpagina is dus volledig gepersonaliseerd op basis van jouw smaak en gedrag.

Wanneer je op zoek bent naar iets specifieks, dan kun je dit intypen in de zoekbalk, vervolgen toont Pinterest de beste resultaten voor dit zoekwoord. Bij Pinterest hoef je niet, zoals bij Google, naar de volgende pagina te gaan, je kunt gewoon blijven scrollen tot de pins niet meer relevant voor jou zijn. Daarnaast helpt Pinterest  je verder op weg met het vinden van suggesties. Wanneer je bijvoorbeeld “zwarte leren sandalen” zoekt, zal Pinterest suggesties als “zomer” of “hoge hak”  geven om zo de zoekopdracht verder te beperken. Deze suggesties worden onder de zoekbalk weergegeven.

Visuele zoekfunctie

Pinterest heeft daarnaast ook een visuele zoekfunctie. Hiermee kun je binnen een pin zoeken naar iets wat op de pin te zien is. Stel je voor je ziet een afbeelding van een woonkamer en wilt graag een soortgelijke stoel vinden als die in die woonkamer staan. Door in te zoomen in de pin, kun je in het deel van de afbeelding selecteren waar de stoel staat. Vervolgens toont Pinterest je pins van soortgelijke stoelen. Deze zoekfunctie is te vinden rechts onderin de afbeelding van de pin.

Relevant voor jouw bedrijf?

Op Pinterest draait alles om beelden, je kunt niets posten zonder een visual toe te voegen. Pinterest is dan ook vooral geschikt voor bedrijven die een visueel verhaal te vertellen hebben. Dit kan door het plaatsen van en pin. Dit bestaat uit een afbeelding, GIF of video met daarbij een titel en een korte beschrijving. Het voordeel van beeld is dat het sneller wordt onthouden, vaker gedeeld en sneller op geklikt. Daarnaast zijn gebruikers van Pinterest veelal op zoek naar inspiratie en van plan om iets te doen met de inspiratie die zij op doen. Zo zoekt men bijvoorbeeld voor een mooie kast voor hun nieuwe woonkamer. Dit houdt in dat pinners vaak al van plan zijn om een aankoop te gaan doen en gebruiken Pinterest als oriëntatie kanaal. Er bevinden zich dus relatief veel potentiële klanten tussen jouw volgers.

Wat zijn de voordelen van Pinterest voor bedrijven?

  1. Meer vindbaarheid, zichtbaarheid en viraliteit.
  2. Meer traffic naar je website.
  3. Meer verkopen: “See it. Like it. Buy it.”
  4. Ontdek wat je doelgroep wel en niet leuk vindt.
  5. Véél engagement bij gebruikers.

Als Junior Online Marketing Specialist, met een voorliefde voor fashion, is Tirza de social advertising topper die jouw doelgroep weet te bereiken, boeien en binden!