Een winactie organiseren is ideaal voor je Facebook- en Instagrampagina. Je kunt fans betrokken houden bij je pagina en je krijgt zeer waarschijnlijk weer nieuwe likes! Winacties zijn een manier om klanten te binden aan je bedrijf. Doordat je bedrijf iets weggeeft, krijgen mensen bijvoorbeeld het gevoel dat ze iets terug moeten doen. Dit wordt volgens Cialdini ook wel wederkerigheid genoemd. Ook kan een winactie sympathie opleveren, doordat je zo aardig bent om iets weg te geven. Gebruikers zien dat anderen jou winactie waarderen met een like of reactie.

Een goede winactie op Facebook is betrouwbaar en voldoet aan de regels van Facebook, belasting- en de privacywetgeving. De bekende like, share en win acties gaven altijd een groot bereik op Facebook en Instagram, maar ze zijn niet toegestaan op Facebook. Dit soort posts zijn een vorm van engagement bait, deze worden in het nieuwe algoritme van Facebook sterk afgestraft. Ook loop je het risico dat je account wordt geblokkeerd. Hoe krijg je dan wel een groter bereik door middel van een winactie? In deze blog lees je de belangrijkste regels en tips!

Wat mag wel?

Het is wel toegestaan om een winactie op Facebook starten waarbij er gevraagd wordt om het bericht te liken en/of reacties te geven. De reacties op je bericht zijn het belangrijkste voor een groter bereik. Reacties geven dus een groter bereik dan likes op Facebook en Instagram, maar let op dat je niet aan engagement bait doet, want dan wordt je post veel minder weergegeven op tijdlijnen van gebruikers. Een andere optie is bijvoorbeeld om content te vragen van de doelgroep, zoals door foto’s of video’s op de pagina van het bedrijf te laten zetten. Het is wel toegestaan om mensen te vragen om hun naam achter te laten in ruil voor een kans om een prijs te winnen.

Wat mag niet?

Het is niet toegestaan op Facebook om als voorwaarde van de winactie de gebruiker je bericht te laten delen, vrienden te taggen en de pagina te liken. Je mag wel vragen of mensen je bericht willen delen/taggen/pagina liken, maar hierbij moet je ook opletten dat je je aan de regels houdt. Facebook zet je pagina zonder waarschuwing offline. Het is dus niet toegestaan om mensen te vragen zichzelf te taggen in foto’s van een nieuw product in ruil voor een kans om een prijs te winnen. Dit geldt ook voor story’s.

Wettelijke regels

Ook zijn er diverse wettelijke regels waaraan moet worden voldaan, met betrekking tot privacy, voorwaarden en belasting. Wanneer er niet aan de regels gehouden wordt, zet Facebook je pagina zonder waarschuwing offline. De aanbieder dient bijvoorbeeld voorafgaand aan de deelname duidelijk te maken wat de totale waarde van het prijzenpakket is. Hierbij moet gecommuniceerd worden wat de actie inhoudt, hoe gebruikers kunnen deelnemen en wat ze kunnen winnen. Ook moet er worden aangegeven wie en hoe vaak iemand mag deelnemen. Hierbij stelt de aanbieder aan een minderjarige de voorwaarde dat diens ouder toestemming verleent voor deelname. Handig is om mensen akkoord te laten gaan met de algemene voorwaarden van de winactie, waarin duidelijk vermeld staat dat Facebook gevrijwaard wordt. Deelnemers moeten zich bewust zijn dat ze persoonlijke informatie delen in verband met de privacywetgeving. De wettelijke kansspelbelasting geldt voor prijzen voor boven € 449.

10 tips voor een goede winactie op Facebook:

  1. Geef een leuke prijs weg waar mensen echt iets aan hebben.
  2. Lever de prijs persoonlijk af en post dit op Facebook en/of Instagram.
  3. Zorg dat je winactie betrouwbaar overkomt.
  4. Communiceer wat de actie inhoudt, hoe gebruikers kunnen deelnemen en wat ze kunnen winnen.
  5. Geef aan wie mag deelnemen (en hoe vaak) (land, leeftijd).
  6. Laat mensen akkoord gaan met de algemene voorwaarden van de winactie, waarin duidelijk vermeld staat dat Facebook gevrijwaard wordt.
  7. Geef aan wat de wettelijke regels zijn.
  8. Maak geen gebruik van oproep tot taggen of delen.
  9. Laat de winactie niet te lang duren en geef duidelijk een einddatum aan.
  10. Zorg voor een groot bereik en veel reacties, je kunt eventueel de winactie promoten in een campagne om het bereik te vergroten.

Voorbeelden Winacties

  • WINACTIE!* Welke van deze producten zou jij willen hebben? Geef in de reactie aan welke & waarom. Op x juli 2023 wordt de winnaar bekend gemaakt van de meest geweldige reactie.
  • WINACTIE!* Post een foto van jouw favoriete product x. De leukste foto wint bijpassende producten t.w.v. x euro. Op x juli 2023 wordt de winnaar bekend gemaakt op basis van de leukste foto.
  • WINACTIE!* Vul in op de stippellijn. ‘Op moment x gebruik ik product x van merk x, omdat…’ Op x juli 2022 wordt de winnaar bekend gemaakt op basis van de meest inspirerende reacties.
  • Hoeveel producten staan er op de foto? Raad het juiste antwoord en win een product x van merk x naar keuze! Op x juli 2023 wordt de winnaar met het juiste antwoord bekend gemaakt*.

Wat kan je nog meer doen?

Meer volgers en likes krijgen kan op verschillende manieren, zoals met een winactie. Uiteindelijk volgen mensen je omdat ze het merk of content interessant vinden, dus hierin investeren is daarvoor erg belangrijk. Je kunt bijvoorbeeld een winactie opzetten of posts maken waarbij je vraagt om volgers/likes om op de hoogte te blijven of zoals bovenstaande voorbeelden. Maak vooral geen gebruik van oproep tot taggen of delen. Je kunt eventueel de winactie onder de aandacht brengen in een campagne om het proces te versnellen. Ook e-mail kan hierbij goed ondersteunen.

Tips om je bereik te vergroten

  • Blijf dicht bij je doelgroep en gebruik content van goede kwaliteit.
  • Het gebruik van de juiste hashtags op Instagram kan een hoger bereik opleveren.
  • Post regelmatig en maak bijvoorbeeld een contentkalender.
  • Je post wordt ook vaker gezien als mensen erop reageren. Reacties moeten wel waarden toevoegen aan de post. Door bijv. extra kennis te delen of vragen te stellen. Hierdoor wek je interesse bij eventuele nieuwe volgers.
  • Als iemand die je kent het liked, ga je het zelf ook sneller liken. Dus maak slim gebruik van het netwerk van je volgers.

Meer tips voor Facebook en Instagram lees je in ons gratis e-book.

Conclusie

Door middel van een goede winactie op social media kan een bedrijf extra klanten genereren. Een succesvolle winactie op Facebook is betrouwbaar, voldoet aan de regels van Facebook, belasting en de privacywetgeving. Meta heeft haar regels en algoritme aangescherpt op het gebied van engagement bait, waardoor niet alle vormen van winacties op Facebook en Instagram meer succesvol zijn. Oook loop je het risico dat je account geblokkeerd wordt.

Heb je vragen over het hoe je jouw doelgroep kunt blijven bereiken op social media? Of besteed je social media liever uit? Neem dan gerust contact op met één van Prodos social media experts via telefoon of via ons contactformulier. Of bekijk eerst onze unieke groeiprogramma’s.