Het wel of niet adverteren op merk gerelateerde zoektermen is een steeds terugkerende discussie in de zoekmachinemarketingwereld. De meningen hierover lopen uiteen, maar over het algemeen zou ik adverteerders adviseren om wel mee te beiden op hun merk gerelateerde zoektermen. Waarom moet je meebieden op je eigen merktermen? Hieronder 4 redenen.

1. Jij hebt de volledige controle over jouw boodschap

In tegenstelling tot de organische resultaten, heb je bij betaalde advertenties de volledige vrijheid (binnen het beschikbare aantal karakters) om jouw specifieke boodschap over te brengen op je doelgroep. Naast je advertentieteksten biedt Google inmiddels een breed aanbod aan extensies om je boodschap verder toe te lichten en deze nog relevanter en aantrekkelijker te maken voor potentiële klanten. Een handig overzicht van alle beschikbare extensies vind je in onze blog over extensies.

Gebruik je advertenties om tijdelijke acties te communiceren

2. Domineer de zoekmachine resultaten

Wat is er beter dan één uiting op de zoekmachine resultatenpagina, wanneer je een gebruiker wilt verleiden om naar jouw website te komen? Juist, twee uitingen bovenaan de resultaten.

Meer links naar jouw website zorgen voor meer geïnteresseerde bezoekers en dus voor meer leads of verkopen. Ook laat je hiermee potentiële klanten zien dat je een serieuze partij bent die zijn zaken op orde heeft. Zoekers verwachten van prominente bedrijven dat ze stevig bovenaan in de organische en betaalde zoekresultaten verschijnen.

3. Bescherm jezelf tegen de concurrentie

Jouw zorgvuldig ingeplande en uitgewerkte radioreclame zorgt er voor dat er op een dag honderden geïnteresseerde potentiële klanten naar jouw merk op zoek gaan. Maar wanneer de concurrent op dat moment een slimme zoekmachinemarketing campagne heeft lopen op jouw merknaam, terwijl jij daar niet op meebiedt, dan is de kans groot dat deze concurrent met een relatief kleine investering een flink deel van jouw potentiële klanten wegkaapt. Om er voor te zorgen dat je marketing activiteiten het gewenste effect hebben, moet het voor zoekers makkelijk zijn om jouw website te vinden. Hierbij moeten ze zo min mogelijk worden afgeleid, door bijvoorbeeld advertenties van concurrenten.

Zorg dus dat je jouw merk gerelateerde zoektermen zo goed mogelijk hebt afgedekt, zodat de conversie van je volledige marketing funnel optimaal is.

Soms komt deze concurrentie niet eens van jouw directe zakelijker concurrenten, maar heeft jouw merknaam ook nog een andere betekenis. Hierdoor kom je organisch niet bovenaan, wanneer mensen op zoek zijn naar jouw merk. Zeker wanneer je internationaal adverteert moet hier goed op gelet worden.

Advertentie voor sieradenmerk WildThings boven het organische resultaat van de gelijknamige film

4. Adverteren op je eigen merknaam is relatief goedkoop en zeer effectief

Als mensen op jouw merk gerelateerd zoektermen zoeken, dan ben jij als merkhouder een zeer relevant resultaat voor deze zoekopdracht. Google heeft als doelstelling om zoekers een zo optimaal en relevant mogelijk resultaat te bieden en beloont jouw daardoor met een hoge kwaliteitsscore. Mits je zoekmachinemarketing campagnes goed zijn ingericht betaal je als merkhouder slechts enkele centen voor klikken op jouw advertenties, wanneer mensen naar jouw merk op zoek zijn. Hierdoor behalen deze campagnes vaak een enorm goede ROI, waardoor het een no-brainer wordt om deze campagnes te laten draaien.

Iedere geïnvesteerde euro in deze merk campagne levert €35 op.

Overweeg je ook om zoekmachine marketing campagnes op te (laten) zetten of twijfel je over het meebieden op merk gerelateerde zoektermen? De experts van Prodos hebben meer dan 10 jaar ervaring met zoekmachinemarketing en denken graag met je mee! Neem eens vrijblijvend contact op.