De uitgebreide tekstadvertenties, in het Engels Google Expanded Text Ads, verdwijnen binnenkort. Dit zal, net als de oude tekstadvertenties, langzaam verdwijnen. Vanaf 30 juni 2022 is het niet meer mogelijk om in Google Ads uitgebreide tekstadvertenties te maken of te bewerken. Ze zijn dan nog wel gewoon zichtbaar en je kan de prestaties gewoon nog inzien. Ook kun je de uitgebreide tekstadvertenties nog wel onderbreken, hervatten of zo nodig verwijderen. In deze blog lees je wat je nu het beste kunt doen en tips voor het maken van responsieve tekstadvertenties in Google Ads.

De vervanger: Responsieve tekst advertenties

Naast de uitgebreide tekstadvertenties zijn er responsieve tekst advertenties. Deze zijn al een tijdje beschikbaar en hebben over het algemeen een hoger volume dan de tekstadvertenties, omdat Google hierbij meer optimalisatiemogelijkheden heeft. De tekenlimieten zijn hetzelfde: 30 tekens bij koppen en 90 tekens bij beschrijvingen. Je kunt bij responsieve tekst ads tot vijftien koppen toevoegen en vier beschrijvingen. Gebruik deze ruimte en vul deze ruimte indien relevant zoveel mogelijk.

Wat betekent dit als ik zoek in Google?

Als je zoekt in Google, merk je geen verschil. De gebruiker zal door het meer gebruik maken van responsieve advertenties juist relevantere advertenties te zien krijgen, doordat Google de advertentiekoppen en -beschrijvingen rouleert en doorlopend de juiste combinaties kiest. Welke combinatie het beste werkt, hangt af van de gebruiker en de zoekopdracht in Google.

Wat moet ik nu doen in mijn campagnes?

Dit is een update die Google groots en ruim van tevoren heeft aangekondigd, omdat het veel impact heeft binnen je Google Ads account. Ook staan er nog lang niet in alle advertentiegroepen al responsieve tekst advertenties. Deze overgang heeft dus tijd nodig. Als je al gebruik maakt van responsieve tekstadvertenties, dan hoef je eerste instantie hier niet direct iets mee te doen. Het is wel belangrijk dat je ruim voor die tijd al je actieve advertentiegroepen responsieve advertenties hebt toegevoegd. Maak hierbij handig gebruik van de tools die Google je aanbiedt: bijvoorbeeld de aanbevelingen tab en de Google Ads interfase voor advies en inspiratie, en de Google Ads editor om snel veel advertenties op te zetten en te bewerken.

Afbeelding: Voorbeeld responsive tekstadvertentie

Uitgebreide tekstadvertenties gebruiken

Voor nu is het nog verstandig om gebruik te maken van de uitgebreide tekstadvertenties, omdat je daar wel kunt zien welke koppen en beschrijvingen het best presteren. Dus ook voor nieuwe accounts raad ik voor nu twee tot drie uitgebreide tekstadvertenties aan in combinatie met een responsieve advertentie, zodat je van daaruit de beste advertentieteksten kan testen. Maak dan ook regelmatig nieuwe varianten. Het vastpinnen van posities in de advertenties gaat ook steeds belangrijker worden.

Afbeelding: Voorbeeld uitgebreide tekstadvertentie

Ik verwacht dat Google binnenkort nog met een update komt, zodat we meer inzicht krijgen in de responsive ads in plaats van alleen vertoningen. Vanaf dat moment zouden we de uitgebreide tekstadvertenties niet meer nodig hebben. Tot die tijd dus met beide testen om zoveel mogelijk de data te laten spreken.

10 Tips bij het maken van responsive tekst ads:

  1. Voeg de belangrijkste zoekwoorden toe in de koppen én beschrijvingen.
  2. Pin bepaalde koppen die op elkaar lijken vast, zoals verschillende zoekwoorden op positie één. Als je de vastzetfunctie gebruikt, zet dan minimaal drie koppen op dezelfde positie vast.
  3. Voeg een kop toe met keyword insertion voor meer relevantie.
  4. Merk/bedrijfsnaam komt terug in de advertenties.
  5. Gebruik een duidelijke call to action (CTA), vermijd CTA’s met ‘hier’.
  6. Maak indien relevant gebruik van de paden.
  7. Kies voor de juiste landingspagina.
  8. Voeg alle relevante extensies toe.
  9. Gebruik een vaste kop zoals kop 15 voor eventuele acties/promoties, zo kan je dit makkelijk in een keer aanpassen in je gehele account.
  10. Test je koppen en beschrijvingen in uitgebreide tekstadvertenties en gebruik deze informatie in je responsive ads.

Vragen? Wij helpen je graag!

Haal jij al het maximale uit je Google Ads advertenties? Bij Prodos maken we gebruik van de meest recente technieken en updates om maximale groei uit de campagnes van onze klanten te halen. Heb je vragen over het gebruik van de responsive tekst advertenties of iets anders? Prodos helpt je graag! Neem gerust contact op met een van Prodos zoekmachine marketing experts via telefoon of via ons contactformulier.

Jessica Ineke

Online Marketing Specialist

Campagnetalent die zich richt op optimale opzet en beheer van campagnes. Jessica combineert de juiste boodschap met het juiste kanaal om jullie campagne tot een succes te maken!