Voor veel Nederlanders is TikTok niks nieuws meer. In 2020 groeide het aantal gebruikers in Nederland al van 0,7 naar 1,7 miljoen. Toch zien we dat veel bedrijven het lastig vinden om TikTok in te zetten als marketingkanaal om hun doelgroep te bereiken. TikTok heeft immers echt een eigen stijltje: danstrends, make-overs en grappige challenges, het hoort er allemaal bij als je wilt opvallen in dit kanaal. Maar hoe zet je TikTok in vredesnaam in voor jouw bedrijf? Wij nemen je mee in de basics voor TikTok voor bedrijven.

Is TikTok geschikt voor bedrijven?

Ja, zeker. TikTok is erg geschikt voor branding en is als marketingkanaal dé ingang tot de jongere generatie. Het biedt bedrijven een mogelijkheid om de leuke, authentieke kant van hun bedrijf te laten zien. Bij TikTok draait het om de funfactor en het authentieke aspect en is daardoor minder geschikt om je directe sales te pushen. Verwacht dus ook niet direct een enorme boost in sales, maar realiseer je dat TikTok vooral een platform is voor brand awareness en opbouwen van merktrouw.

TikTok is verder uitermate geschikt voor bedrijven die (ook) de jongere doelgroepen willen bereiken. Om anno 2021 tieners te bereiken kun je beter je social media budgetten toeschrijven naar TikTok dan naar het voor hen prehistorische Facebook.

Hoeveel tijd kost het beheren van een TikTok account?

Het succesvol opzetten en laten groeien van je account kost wel tijd en geduld. Up-to-date blijven met de nieuwste TikTok trends en een paar posts per week maken die in lijn zijn met je online marketing strategie kunnen je al snel 5 tot 10 uur per week kosten. Wij adviseren veel klanten dan ook om eerst te werken aan een goede marketingstrategie voor TikTok als marketingcommunicatiekanaal.

Hoe zet je TikTok in voor je bedrijf?

Bedrijven kunnen hoofdzakelijk TikTok inzetten op drie manieren:

  1. Zelf een profiel aanmaken op TikTok en (organisch) video’s te plaatsen. Met de juiste video’s en hashtags kun je zo gratis jouw doelgroep bereiken.
  2. Door te adverteren op TikTok.
  3. Samenwerken met influencers om te profiteren van hun grote bereik.

7 tips om te starten met TikTok als bedrijf

Heb je besloten om een TikTok account aan te gaan maken voor je bedrijf? Dan vraag je je ongetwijfeld of wat voor jou de eerste en belangrijkste stappen zijn. Hieronder vind je mijn 7 tips om je bedrijf een kickstart te geven op TikTok.

1. Start als Pro-account

Net als bij Instagram kun je gratis jouw TikTok profiel omzetten naar een professioneel account. Een Pro-account geeft je inzicht in jouw doelgroep, het bereik en aantal weergaven van jouw posts, het aantal (ont)volgers en andere relevante statistieken. Dit helpt je om te bepalen welke content aansluit bij je doelgroep en welke niet. Wat ons betreft een must voor elk TikTok account dat serieus wilt groeien.

2. Verplaats je in je doelgroep

Denk bij elke post goed na of jouw content TikTok gebruikers zou aansporen om het te liken, te reageren of überhaupt te laten afkijken. Hoe meer jouw content de gemiddelde TikTokker aanspreekt, des te meer je jouw following zal zien groeien.

TikTok verplaats je in je doelgroep

3. Wees authentiek en laat zien wat je doet

De meeste mensen hebben waarschijnlijk geen idee van wat jouw dagelijkse bezigheden zijn, maar er zijn waarschijnlijk zat mensen die het wel interessant zouden vinden! Wees niet bang om jezelf en jouw werk te laten zien in je video’s, TikTok draait om mensen en het in contact staan met elkaar. TikTokkers willen juist graag de persoon achter een merk en account leren kennen.

4. Gebruik relevante hashtags

Hashtags als #fyp of #foryoupage, trending hashtags en overige aanvullende relevante hashtags helpen je om jouw bereik via de “voor jou” feed te vergroten. Idealiter gebruik je 4 tot 6 hashtags. Het gebruik van trending hashtags vergroot je relevantie voor de gebruikers én het algoritme van TikTok.

Blijf op de hoogte van de populairste TikTok trends en probeer hier op in te spelen met jouw content. Des te eerder je hier op inspeelt des te groter de kans dat jij mee kan liften op de populariteit van deze hype.

Het algoritme van TikTok is koning en stimuleert contentmakers om in te springen op muziek tracks die trending zijn. Past er eigenlijk geen trending liedje onder jouw video? Geen probleem! Zelfs wanneer je het volume van het liedje compleet uitzet zal het algoritme van TikTok zien dat je gebruik maakt van een liedje dat trending is en je hiervoor belonen.

7. Ga aan de slag met TikTok influencers

Influencers spelen een belangrijke rol op TikTok en hebben een enorm bereik. Door een samenwerking kom je relatief makkelijk in contact met jouw gewenste doelgroep. Daarnaast hebben influencers een goed beeld van wat voor soort content aan zou slaan en denken ze zo ook mee met jouw marketingstrategie voor TikTok.

Lees ook: hoe krijg je snel meer volgers op TikTok in 2022

Wil jij meer weten over adverteren op TikTok of over hoe je TikTok in je marketing strategie op kunt nemen? Neem dan contact op met één van onze online marketeers of via ons contactformulier.