Support
Deel dit artikel:

Starten met zakelijk Pinterest

Veel bedrijven zetten kanalen als Google, Facebook en LinkedIn al in om online te groeien. Deze kanalen zijn namelijk uitermate geschikt voor bijvoorbeeld: het vergroten van de naamsbekendheid van je merk, meer traffic te genereren naar je website of het verhogen van het aantal conversies. Toch zijn dit niet de enige kanalen die je hiervoor kunt inzetten. Een nog vrij onbekend kanaal op zakelijk gebied is Pinterest. Benieuwd naar welke kansen er liggen op zakelijk gebied binnen Pinterest? Je leest het hier. In deze blog leer je stap voor stap hoe je succesvol een zakelijk Pinterest account kan opzetten voor jouw bedrijf.

Vooraf

Voordat je begint aan Pinterest zal je jezelf de volgende vragen moeten stellen:

  • Wat is het doel voor het inzetten van Pinterest?
  • Bevindt mijn doelgroep zich op Pinterest?

Voorbeelden van doelen kunnen zijn: naamsbekendheid, emaillijst laten groeien, meer traffic naar je website, meer betrokkenheid met je bedrijf of het verhogen van het aantal conversie of misschien wel allemaal. Wanneer je jouw doel hebt vastgesteld, dan kan het vooronderzoek beginnen. Het is namelijk van belang om te weten of jouw doelgroep zich wel bevindt op Pinterest. De voornaamste doelgroep van Pinterest is vrouw (70%). Vooral onder de leeftijdsgroep 20 tot 40 jaar is Pinterest erg populair.

Pinterest is een visuele zoekmachine die men gebruikt om inspiratie en ideeën op te doen op het gebied van hun interesses. Hierbij zien we dat thema’s als: Food, Reizen, Wonen & Interieur, Beauty & Fashion en DIY het erg goed doen binnen Pinterest. Momenteel wordt Pinterest voornamelijk gebruikt binnen de B2C markt. Toch kan Pinterest ook interest zijn als SEO-tool voor B2B bedrijven.

Mocht jouw doelgroep hier niet onder vallen, dan betekent dat niet dat Pinterest niet relevant kan zijn voor jouw onderneming. Een voorbeeld van een verrassend bedrijf dat het goed doet op Pinterest is bijvoorbeeld Ziploc. Ziploc maakt gebruik van de DIY-categorie. Je zou misschien denken dat het niet interessant is om pins te maken van Ziploc-zakjes. Maar Ziploc doet dit echt op een heel originele manier.

Pinterest termen

  • Pin
    Een pin bestaat uit een afbeelding of video met een titel een korte beschrijving. Deze kun je delen op Pinterest of toevoegen aan een bord. Je kunt Pinterest zien als één groot prikbord zien waarop je meerdere visuals kunt prikken.
  • Repin
    Dit is het plaatsen van een andermans pin op je eigen bord. Je kunt het een beetje vergelijken met ‘delen’ op Facebook of het ‘regrammen’ op Instagram.
  • Bord
    Dit is de verzamelplek van al je pins. Dit kan ingedeeld worden in zelf gekozen thema’s en je bepaalt zelf hoeveel borden je maakt. In deze borden kun je secties maken waarin je het bord verder filtert. Daarnaast heb je ook enkele uitgelichte borden. Dit zijn de ‘eyecatchers’ van je Pinterest-profiel. Daarom staan ze ook bovenaan.
  • Rich pin
    Bieden meer informatie over de pin, van prijsinformatie tot installatieknoppen. Ze zijn verkrijgbaar in vier formaten: productpinnen, receptpinnen, artikelpinnen en app-pinnen.
  • Promoted pin
    Dit zijn pins waarvoor bedrijven hebben betaald om te promoten. Deze pinnen worden weergegeven op de homepage en zoekresultaten en bevatten een label ‘Gepromoot’. Videopinnen, carrousel- en app-pinnen zijn ook beschikbaar.

Zakelijk account aanmaken

Het aanmaken van een zakelijk Pinterest account is vrij simpel. Als je al een persoonlijk Pinterest account met veel volgers hebt , dan kun je overwegen om deze over te zetten naar een zakelijk account. Belangrijk is hierbij wel om te kijken of jouw borden relevant zijn voor jouw bedrijf. Zo niet? Start dan met een nieuw zakelijk account.

1. Creëer een account

Wanneer je een profiel wilt aanmaken op Pinterest, ga je naar Pinterest voor bedrijven en klik op ‘Registreren’. Doorloop vervolgens alle stappen die je op het scherm ziet en klik dan op ‘Account aanmaken’.

Wanneer je al een persoonlijk account hebt, dan is de overstap zo gemaakt. Kijk hierbij wel kritisch of jouw borden en pins passen bij wat je wilt uitdragen met je merk. Als dit zo is, dan meld je je aan op je profiel en klik je op het pijltje naast je profielfoto in de rechterbovenhoek. Klik vervolgens op ‘Instellingen’. Zo beland je op de Accountinstellingen pagina. Onderaan deze pagina zie je de knop ‘Account omzetten’, klik hierop. Klik vervolgens op ‘Doorgaan’.

2. Profiel compleet maken

Om je profiel compleet te maken, klik je bovenin de balk op de drie puntjes. Klik vervolgens op ‘Instellingen wijzigingen’. Hier heb je de optie je profiel te bewerken. Zorg voor een mooie profielfoto (165 x 165 pixels) en vul de ‘over je profiel’ sectie in. Vul daarnaast ook jouw bedrijfslocatie in. Geef zo veel mogelijk informatie, zodat de basis compleet is.

Tip: zet interessante zoekwoorden in je ‘over je profiel’. Dit is goed voor de vindbaarheid in Pinterest.

Pinterest profiel aanmaken

Must-have voor zakelijke accounts

  • Activeer rich pins – dit zijn uitgebreide pins waarin extra informatie wordt getoond. Ook dit is wat technischer, om je hiermee op weg te helpen heeft Pinterest hier een stappenplan voor gemaakt: pinterest.com/rich-pins. Mocht je hier niet uit komen, vraag dan een webdeveloper om dit voor je te doen.

3. Verifieer je website

Nadat je de basis van je profiel hebt afgerond, kun je verder met de volgende stap. Klik op de ‘Claimen’ tab onder ‘Accountinstellingen’. Daar heb je de optie om je website te claimen. Door middel van het claimen van je website kun je statistieken inzien voor content van jou die zich mogelijk al op Pinterest bevindt. Dit houdt in dat je kan zien of mensen bijvoorbeeld al een productafbeelding vanaf jouw website heeft gepind. Vul simpelweg je website URL in en klik op ‘Claim’. Vervolgens heb je de optie om een HTML-tag toe te voegen aan je website. Dit kun je doen door middel van Google Tag Manager of je kunt een HTML-bestand uploaden. Daardoor weet Pinterest dat de website van jou is. Ook dit is iets technischer. Mocht je hier niet uitkomen vragen dan een webdeveloper om hulp.

4. Koppel Pinterest met je andere kanalen

Zorg er voor dat je Pinterest account gekoppeld is met al je andere kanalen: Instagram, YouTube en/of Etsy. Door al je kanalen aan elkaar te koppelen, zorg je ervoor dat pins vanuit deze kanalen worden toegeschreven aan jouw bedrijf. Daarnaast kun je de resultaten van deze pins analyseren. Dit kan je ook bij de ‘Claimen’ tab doen. Voor Instagram kun je kiezen of je al je bestaande Instagram-berichten wilt publiceren. Daarnaast kun je automatisch nieuwe Instagram-bericht(en) publiceren op een geselecteerd bord.

5. Maak een zoektermenlijst

Pinterest is net als Google een zoekmachine. Het is dan ook cruciaal voor jouw bedrijf op de juiste zoekwoorden om gevonden te worden. Dit doe je door middel van het opstellen van een zoektermenlijst. Dit is een lijst die bestaat uit ca. 50 zoekwoorden die relevant zijn voor jouw merk. Voor het maken van de zoektermenlijst kun je gebruik maken van zoekwoorden uit Google Ads. Daarnaast kan de zoekbalk van Pinterest worden gebruikt. Deze geeft namelijk suggestieve zoekwoorden net als Google.

6. Maak borden aan

De laatste stap van het aanmaken van het een Pinterest account is het opzetten van borden. Door middel van borden kun je op een georganiseerde manier jouw content delen. Om hiermee te starten ga je eerst naar je persoonlijke account. Klik vervolgens op de tab ‘Borden’ en maak een bord aan. Maak tussen de 15-20 borden aan. Houd hierbij jouw doelgroep in je achterhoofd. Creëer borden die relevant zijn voor jouw business en interessant zijn voor jouw doelgroep. Verwerk in de titel en omschrijving altijd een aantal zoekwoorden. Doe dit in de beschrijvende vorm.

Voorbeeld

Bordnaam: Scandinavisch Interieur

Omschrijving: Laat je inspireren door deze Scandinavische woonstijlen. Inspiratie voor jouw woonkamer. Modern, minimalistisch en design.

Bij het opzetten van borden wil je liever speficiek zijn dan breed. Heb jij bijvoorbeeld een webshop waar je wijn verkoopt, dan wil je geen bord met ‘Rode wijn’, maar bijvoorbeeld ‘Voor de feestdagen’ ‘Zomer wijnen’ ‘Wijnproeverij’ of ‘& chocolade’. 

Gelukt?

Super, je hebt zojuist succesvol een zakelijk Pinterest account aangemaakt! Maar wat nu? In de volgende blog leer ik je:

  • Hoe je de perfecte pin maakt.
  • Hoe je pins kunt inplannen.
  • Adverteert op Pinterest.

Als Junior Online Marketing Specialist, met een voorliefde voor fashion, is Tirza de social advertising topper die jouw doelgroep weet te bereiken, boeien en binden!