In de Verenigde Staten is Amazon niet meer weg te denken uit de wereld van e-commerce. Met een geschat marktaandeel van 39,5% en een omzet van 470 miljard dollar in 2022 is Amazon dan ook de onbetwiste marktleider in de Amerikaanse e-commerce. In Nederland is de e-commerce gigant nog minder groot. Maar als we kijken naar Europese buurlanden als Duitsland is het overduidelijk dat ook in Europa Amazon grootte potentie heeft. Onze prognose is dan ook dat Amazon de komende jaren een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de de Nederlandse e-commerce.

In deze blog kijken we naar de potentie van verkopen via Amazon als extra marketingkanaal voor jouw webwinkel. Waarom zou je beginnen, en wat is de impact van Amazon op internationaal online verkopen? We zetten de rol van Marketplaces als Amazon uiteen en helpen je op weg met de basisinformatie die je nodig hebt om te starten met verkopen op Amazon Marketplace in 2023.

Sinds wanneer is Amazon in Nederland?

Amazon is sinds 10 maart 2020 officieel actief in Nederland. Met Marketplaces waren we in Nederland al langere tijd bekend. Giganten als Bol.com en Zalando voeren al enkele jaren de boventoon in de wereld van E-commerce. De entree van Amazon op de Nederlandse markt betekent dan ook dat ze de strijd aangaan met Bol.com. Een ontwikkeling die niet alleen interessant is voor consumenten, maar juist ook voor de webwinkels die opzoek zijn naar manieren om internationaal te groeien.

Moet ik verkopen op een Marketplace?

De impact van de grotere Marketplaces op de wereld van e-commerce is niet meer te negeren als webshop zijnde. Het heeft voor eens en altijd het online winkelgedrag van de consument verandert. Waar veel webwinkels zich lange tijd verzette tegen deze Marketplaces is het moment gekomen dat ondernemers de platformen gaan zien als kans: het moet onderdeel worden van je multi channel marketingstrategie.

Of jij als partij klaar bent om je webshop uit te breiden naar een Marketplace, hangt af van je doelen en je huidige activiteiten. Schroom dan ook niet om contact met ons op te nemen om te toetsen of een uitbreiding van jullie webshop naar een Marketplace voor jullie de juiste keuze is.

Moet ik verkopen via Amazon of Bol.com Marketplace?

Veel grote webshops stellen ons de vraag: “moet ik verkopen op bol.com of moet ik verkopen op Amazon Marketplace?

Het antwoord verschilt volledig per klant. De eerste vragen die je jezelf moet stellen is: wat zijn je doelen? Waar liggen je ambities? Wanneer je bedrijf zich volledig op de Nederlandse markt focust, dan is Bol.com dé plek om te starten. Is je bedrijf juist meer internationaal georiënteerd, of is er de ambitie om uit te breiden naar andere landen zoals Duitsland, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk, dan raden wij aan te starten op Amazon Marketplace.

Lees hier alle basis informatie over verkopen via marketplaces en de kansen die het jou kan bieden.

Internationaal verkopen via Amazon Marketplace in Europa

Veel grote webwinkels hebben moeite met het bereiken van buitenlandse markten. Hiervoor waren jarenlang 2 redenen de hoofdoorzaak: logistieke complicaties en de taalbarrière.
Deze twee drempels zorgden er jarenlang voor dat Nederlandse e-commerce partijen zich vaak niet in nieuwe wateren durfden te begeven en genoegen namen met de Nederlandse markt. Door te starten met verkopen via Amazon wordt een groot gedeelte van dit dit probleem opgelost: de weg om internationaal te verkopen als online ondernemer ligt wagenwijd open en biedt enorm veel kansen.

In welke Europese landen is Amazon actief?

Amazon is momenteel actief in 8 landen in Europa. Daardoor kun jij als ondernemer met één Amazon account jouw producten makkelijk verkopen in de grootste e-commerce landen in Europa. Hieronder vind je de landen in Europa waar je momenteel kan verkopen via Amazon:

  • Duitsland – Amazon.de;
  • Verenigd Koninkrijk – Amazon.co.uk;
  • Frankrijk – Amazon.fr;
  • Italië – Amazon.it;
  • Spanje – Amazon.es;
  • Polen – Amazon.pl;
  • Zweden – Amazon.se;
  • Nederland – Amazon.nl

Het uitbreiden naar het buitenland kan logistieke uitdagingen met zich meebrengen. Door gebruik te maken van Fulfilment by Amazon (FBA) kun je, zodra je productinformatie goed vertaald is, direct starten met verkopen via Amazon. De service van FBA is dan ook ideaal voor bedrijven die geen eigen distributiecentra hebben in het buitenland.

Fulfilment by Amazon | Verkopen via Amazon met FBA

Fulfilment by Amazon (FBA) is een service waarmee Amazon verkopers verzending aan Amazon kunnen uitbesteden. Met deze fulfilmentoptie slaat Amazon de producten op, kiest, verpakt, verzendt en levert de producten aan klanten. Amazon zorgt ook voor de klantenservice en de retouren voor die bestellingen. Door gebruik te maken van FBA kun je jouw logistieke uitdagingen en de taalbarrière in de klantenservice doorbreken.

Starten op Amazon Marketplace

Starten op Amazon kan iedereen doen. Er zijn geen eisen voor een minimum aantal producten. Als verkoper betaal je wel een fee van € 39,95 per maand. Start je registratie dus pas wanneer je ook daadwerkelijk jouw producten direct kunt verkopen. Wanneer je wilt gaan starten op Amazon, moet je een aantal praktische zaken van tevoren regelen. Hieronder hebben we de eerste stappen om te starten met verkopen via Amazon voor je uiteengezet.

Eisen voor registratie van je bedrijf op Amazon

Wil je jouw bedrijf registreren bij Amazon? Onderstaande gegevens zijn nodig om je bedrijf te registreren voor Amazon.

  • Zakelijk e-mailadres of een Amazon klantaccount.
  • Geldige creditcard voor betaling (internationale creditcards zijn ook geldig).
  • Geldig identiteitsbewijs of paspoort. De identiteitscontrole beschermt zowel de koper als verkoper en voorkomt misbruik van het platform.
  • De registratiegegevens van je bedrijf, inclusief btw-nummer. Je moet dus ingeschreven staan bij de KvK. Als particulier kun je niet verkopen zonder ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel.

Hoe zet je jouw producten op Amazon?

Kleine webwinkels kunnen hun producten makkelijk handmatig invoeren en product listings maken op Amazon. Grotere webshops kunnen dit het beste doen middels een API koppeling in een Feed management tool zoals Channable. Daarmee heb je een directe koppeling tussen jouw Amazon listings en je eigen webshop. Met een tool als Channable kun je op grote schaal optimalisaties doorvoeren en worden je voorraden in Amazon gesynchroniseerd met je voorraden in je CMS. Benieuwd naar de volgende stappen?

Lees hier de 5 Tips voor meer verkopen op Amazon!

Conclusie

Amazon is momenteel in Nederland nog niet extreem groot, maar wij verwachten dat dit in de komende 5 jaar sterk zal veranderen. Amazon is daarmee dé ingang om vandaag de dag zonder begrenzingen internationaal te verkopen. Marketplaces, en Amazon Marketplace in het specifiek, zijn wat ons betreft een vast onderdeel van een succesvolle online marketingstrategie in 2023. Marketplaces zijn daarom een cruciaal onderdeel in onze Groeiprogramma’s voor e-commerce bedrijven.

Aan de slag met verkopen via Amazon en andere Marketplaces?

Ben jij klaar voor een boost voor je webshop en ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Amazon en andere Marketplaces voor jouw webwinkel? Neem dan vrijblijvend contact op!

Over Prodos

Prodos is dé online groeipartner voor e-commerce partijen waaronder E-luscious, Brunotti en Charlie Temple. Ben jij een ondernemer die niet alleen een agency zoekt voor een taakje, maar een groeipartner die naast je staat? Dan ben je bij Prodos aan het juiste adres. Wij maximaliseren jouw omzet door vakkundig gebruik te maken van online performance kanalen die bij jouw bedrijf passen.

Klaar voor het volgende level? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Douwe Veldstra
Douwe Veldstra 2 maanden geleden

Wij werken al jaren samen met Prodos. Leuke club en ze zijn zeer behulpzaam. Ik heb zelf goede ervaringen op het gebied van SEO en SEA.

Bob
Bob 2 maanden geleden

Wij werken al een aantal jaar samen met het enthousiaste team van Prodos. de resultaat gedreven instelling van het team werkt erg aanstekelijk.

Twan Theloosen
Twan Theloosen 2 maanden geleden

We werken inmiddels al een tijdje samen. Prodos is een prettige, betrokken en professionele partij om mee samen te werken.

Jaimy van Eenennaam
Jaimy van Eenennaam 3 maanden geleden

Prodos is al een tijdje parner van ons en dit bevalt ons erg goed. Er wordt snel gereageerd en gehandeld als er iets aangepast moet worden en de medewerkers zijn zeer betrokken!

Edwin Van Dongen
Edwin Van Dongen 3 maanden geleden

Fijne club mensen om mee te werken. Team heeft goede focus op de groei van mijn webshop en denkt actief mee aan nieuwe initiatieven.