Deel dit artikel:

Google Smart Shopping: New Customer Acquisition Goals

Google Smart Shopping heeft sinds kort een nieuwe functionaliteit, namelijk de New Customer Acquisition Goals (NCA-Goals). Wat is het en wat kun je ermee?

Wat is het?

Via Google Shopping bereik je zowel bestaande als nieuwe klanten. Precies daarom is deze nieuwe functie zo interessant. Deze (nieuwe) functie houdt namelijk in dat je extra waarde kunt toekennen aan een conversie van een nieuwe klant. Daarmee kun je de campagnes nog gerichter inzetten voor prospecting (aantrekken van nieuwe klanten). Deze extra waarde, berekend op basis van gemiddelde CLV (Customer Lifetime Value), geeft de campagnes meer ruimte om nieuwe klanten aan te trekken. Stel je geeft € 50,- op als extra waarde voor een nieuwe klant en deze koopt voor € 100,-. Dan is de totale klantwaarde € 150,-. Daardoor zal Google dus ‘significant’ meer gaan bieden voor een nieuwe klant.

Hoe werkt het?

Maar hoe kan Google die nieuwe klant herkennen? Uiteraard gebruikt Google hiervoor eigen gegevens, maar het is wel aan te raden om dit aan te vullen met eigen data. Hoe meer data, hoe accurater. Dit kun je o.a. doen door algemene sitetags aan te maken (websitebezoekers vs conversies) en dit aan te vullen met First-party data (lijst van alle klanten die ooit hebben gekocht).

Waar moet je op letten?

Uiteraard hebben wij dit zo snel mogelijk geïmplementeerd bij onze klanten. Maar waar moet je nou op letten als je hier zelf mee aan de slag wilt gaan? Waar je vooral goed op moet letten is hoe je doelstellingen bepaald. Hoe vaak een klant terugkomt en wat de gemiddelde ordergrote is bepalen samen wat een nieuwe klant ‘meer waard’ mag zijn. Het zijn vaak lastige berekeningen, zeker voor bedrijven met veel prijsbewuste shoppers. Heb je erg loyale klanten? Dan is deze functie zeker aan te raden. Let hierbij wel op dat je de rapportages correct analyseert. Nieuwe klanten hebben namelijk een hogere conversiewaarde, omdat de NCA bovenop de totale omzet komt te staan. Advies is dan ook om hier aparte rapportages voor uit te draaien, zodat je niet op verkeerde data stuurt. Meten = weten!

Zelf aan de slag gaan?

Zelf aan de slag gaan of meer te weten komen over wat deze functie voor jouw bedrijf kan betekenen? Laat dan even een bericht achter!

Prodos, Samen Online Groeien.

Wilco denkt graag met je mee in het vertalen van jullie bedrijfsdoelstellingen en wensen in een online campagne. Heb je een online uitdaging? Zoek niet verder en neem contact op met Wilco en hij helpt je verder.