Waarom Google Analytics 4?

Er zijn veel verschuivingen gaande met betrekking tot de privacy van websitebezoekers. Ook Google ontkomt er niet aan om hier iets mee te gaan doen. Een grote stap in die richting is de introductie van Google Analytics 4. Deze nieuwe versie zorgt niet alleen voor betrouwbare data door meer te richten op de gebruiker dan op de sessie (Universal Analytics), maar biedt ook datamodellering waarmee gaten in data opgevuld kunnen worden. Daarnaast kan Google analytics op basis van geavanceerde machine-learning voorspellingen over het toekomstige gedrag van gebruikers doen.

Voordelen Google Analytics 4

  • Web- en app tracking in 1 overzicht
  • Geavanceerde machine-learning functionaliteit: GA4 kan interessante inzichten genereren en voorspellingen doen op basis van de verzamelde data
  • Voorbereid op een cookie-less future, helemaal in combinatie met server-side tagging
  • Meer gericht op doelgroepen dan segmenten
  • Diepere integratie met Google Ads.

Google Analytics 4 implementatie

Een Google Analytics 4 implementatie is erop gericht om jou alle inzichten te geven die je nodig hebt om je dagelijkse werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren. Omdat een Google Analytics 4 implementatie vrijwel altijd maatwerk is, stemmen we eerst af wat je precies wilt meten.

  1. Inventarisatie

    Tijdens deze fase bespreken we wat je precies wilt gaan meten. Denk hierbij aan verschillende gebruikers interacties en einddoelen. Welke primaire- en secundaire conversies zijn belangrijk voor je? Welke aanvullende gebeurtenissen zou je graag in GA4 willen zien? Welke rapporten moeten ingericht gaan worden? We nemen dit met je door, zodat we daarna aan de slag kunnen.
  2. Uitvoer

    Op basis van de input uit de vorige fase gaan we aan de slag met de implementatie. We maken de verschillende gebeurtenissen aan in Google Tag Manager en testen vervolgens of dit op de juiste manier doorkomt. Wanneer dit goed staat, maken we de rapporten aan en leveren we het geheel op.
  3. Nazorg

    Google Analytics 4 is behoorlijk anders dan de vorige versies. Er zijn minder rapporten en de manier waarop deze zijn ingedeeld is ook anders. Logisch dus dat je er niet meteen uitkomt. Wij zijn er om je te ondersteunen en te leren omgaan met Google Analytics 4.

Wat kan Prodos voor jou betekenen?

Wil jij ook aan de slag met Google Analytics 4, maar heb je hulp nodig bij de implementatie? Neem dan contact op met ons Tech & Data team.

Let's Talk!