Waar standaard e-commerce inzicht geeft in specifieke orders nadat deze zijn voltooid, geeft enhanced e-commerce inzicht in de volledige funnel van jouw bezoeker. Met enhanced e-commerce krijg je rapportages die niet alleen het pad van de bezoekers die daadwerkelijk iets kopen, maar ook van de bezoekers die niet converteren. Dit levert waardevolle inzichten op over de verschillende stappen in jouw webshop en helpt om knelpunten te identificeren.

Hoe gaan wij te werk?

  1. Inventariseren wensen

    Wij weten als geen ander dat iedereen verschillende doelen en informatiebehoeften heeft. Daarom gaan wij in deze fase met jou om de tafel om te bespreken welke wensen jij hebt en wat jij graag zou willen weten van je bezoekers.
  2. Plan van aanpak

    Na deze inventarisatieronde gaan we aan de slag met het opstellen van een plan van aanpak waarin duidelijk wordt aangegeven welke werkzaamheden er nodig zijn. Natuurlijk koppelen we hier aan vast wie wat moet oppakken. Tevens stellen we een planning op voor de implementatie.
  3. Opstellen handleiding implementatie datalayers

    Goed geïmplementeerde datalayers zijn cruciaal voor de werking van enhanced e-commerce. Daarom stellen wij een handleiding op waarmee jouw IT-partner eenvoudig de juiste code kan toevoegen aan je webshop.
  4. Inrichten van Google Tag Manager

    Nadat de datalayers goed zijn geïmplementeerd, richten we Google Tag Manager in. De juiste tags zorgen ervoor dat de informatie uit de datalayers wordt gehaald en wordt verzonden naar Analytics.
  5. Testen

    In deze fase testen we op de rapportages in Google Analytics op de juiste manier van data worden voorzien. En mocht het nodig zijn, dan stellen we direct bij.
  6. Oplevering

    Wanneer we er na het testen zeker van zijn dat alles naar behoren werkt, dan lopen we samen met jou door de verschillende rapportages heen. We zorgen ervoor dat jij alle inzichten krijgt die voor jou belangrijk zijn. Vervolgens leveren we in overleg met jouw IT-partner enhanced e-commerce op.

Waarin krijg je inzage met enhanced e-commerce?

Winkel- en betaalgedrag

Zelfs met de beste producten en merchandising moeten het ontwerp en de techniek van jouw site voor een optimale gebruikerservaring zorgen, vanaf het bladeren naar producten en het vinden van specificaties tot en met het vullen van winkelwagentjes en het voltooien van transacties.

Het rapport ‘Winkelgedrag’ geeft een gedetailleerd overzicht van de betrokkenheid van gebruikers bij de inhoud. Je vindt er gegevens over het bekijken van producten, over het toevoegen van producten aan winkelwagentjes (en het verwijderen van producten hieruit) en over het initiëren, verlaten en voltooien van transacties. Met dit rapport kun je belangrijke stappen van je funnel optimaliseren.

Het rapport ‘betaalgedrag’ toont een overzicht van de stappen die gebruikers doorlopen in het betaalproces. De stappen kunnen in de datalayers worden gedefinieerd zodat bijvoorbeeld al begonnen kan worden bij de winkelwagen. Met dit rapport krijg je inzicht in de efficiëntie van jouw checkout.

Economische prestaties

De rapporten ‘productlijstprestaties en verkoopprestaties’ geven inzicht in individuele orders en de prestaties van producten in productcategorieën. Zo kan in het rapport productlijstprestaties worden geanalyseerd hoe vaak gebruikers actief zijn binnen een bepaalde productcategorie.

Daarnaast kan het rapport inzicht geven in de prestaties van specifieke producten binnen hun categorieën. Dit kan leiden tot waardevolle inzichten waarmee de marketinginspanningen kunnen worden bijgestuurd. Denk hierbij aan het prominent tonen van producten die een hoge conversieratio hebben.

Wat kan Prodos voor jou betekenen?

Wil jij meer inzicht krijgen in het winkel- en betaalgedrag van jouw bezoekers? En wil je meer inzicht krijgen in de prestaties van specifieke producten binnen hun categorieën? Neem dan eens contact op met één van onze professionals.

Let's Talk!