Case: Wijnvoordeel & Meiland

De familie Meiland heeft tijdens hun avonturen in het Franse Château Marilleaux zo genoten van al dat ‘wijnen, wijnen, wijnen’ dat ze in samenwerking met Wijnvoordeel.nl een eigen wijnlabel op de markt bracht. Favorieten van het chateau werden omgedoopt tot la famille Meiland: een fruitige Merlot, een levendige Chardonnay en een rosé vol zomerfruit. Wijnen dus speciaal voor de fans van de familie, want al 3 seizoenen lang behaald familie Meiland gemiddeld 1,6 miljoen kijkers. Het Meiland gevoel gebotteld en de volgende dag bij je thuis afgeleverd dat is iets dat je aan wijnvoordeel.nl wel kunt overlaten!

  • 1,5 miljoen mensen bereikt via Social Media

  • 121% groei in verkoop La Famille Meiland wijnen

  • 371% groei in organisch verkeer op Meiland landingspagina’s

  • 266% stijging in CTR op Social Media advertenties

 

  1. Uitdaging

    In het najaar van 2020 hunkerde Nederland naar samen zijn, lekker eten en heerlijke wijnen. Dat kon op dat moment alleen op afstand. Daarom besloten we samen met de familie Meiland om een online campagne te starten die meer feest en samenhorigheid in die lastige maanden zou brengen.

    De fans van de familie Meiland zijn extreem actief op social media (voor Martien alleen al: 660.000 volgers, 50.000 likes per post en vele honderdduizenden views per post). De perfecte plek dus om ze op te zoeken en ze dichtbij de familie en de wijnen te brengen. Daarom hebben Prodos, de Meilandjes, Wijnvoordeel en Link de krachten gebundeld en een campagne opgezet.

  2. Aanpak

    We planden allereerst de lancering van twee speciale feestmaand wijnen (Édition Limitées). Daarin zijn we actief de fans gaan opzoeken met gerichte video’s en promotie van die wijnen door de familie zelf, via gerichte 1:1 videocommunicatie, zowel paid als via het Instagram kanaal van Martien en Château Marilleux. Dit werkte super aanstekelijk: het leverde niet alleen veel wijnverkoop op, maar ook opvallend veel user generated content. De fans reageerden op onze campagnes door het massaal insturen van hun borrelfoto’s met de Meiland wijn.

    Centraal waren natuurlijk de uitzendingen van Château Meiland op tv. Met een fles (of twee) la famille Meiland erbij konden fans daar maximaal van genieten. De advertentie- en contentcampagnes waren daar ook op gericht met natuurlijk de familie in de hoofdrol. We hebben samen met hen de ‘social’ weer in ‘social media’ gestopt. En daar was het uiteindelijk allemaal om te doen.

    Maar er was meer.

    Zo organiseerden we een groots opgezette online borrel voor de kerst: het grote la famille Meiland Kerst Wijnfestijn. Tientallen fans – de eerste kopers van de Édition Limitée wijnen – konden online één minuut lang 1 op 1 proosten met de familie. Dezelfde wijn drinken op hetzelfde moment; zo dichtbij was de familie nog nooit. Santé!

  3. Behaald resultaat

    Naast een gigantisch aantal reacties op de berichten van de Meilandjes op Social Media (een gemiddelde post van Martien Meiland kreeg ruim 50.000 likes en meer dan 1.000 reacties), hebben de advertenties ook veel interactie en engagement gekregen. De advertenties kregen veel reacties, veel fans hebben elkaar getagd en er werd veel leuke content gedeeld. De advertenties alleen al hadden een bereik van meer dan 540.000 mensen. Het geschatte bereik voor alle (user generated) content schatten wij op 1,5 miljoen.

 

 

Toelichting

Een ‘avondje met de Meilandjes’ is zonder la famille Meiland wijn niet compleet. De engagements en views werden geretarget met specifieke performance boodschappen (‘Bestel nu: Morgen in huis en morgen op de buis’). Deze relevante en specifieke advertenties zorgden voor een stijging van 266% in CTR. Dit zagen we ook terug in Google Trends op ‘Meiland wijnen’. De grote hoeveelheden engagement vulden de funnel, waarna we met retargeting voor de conversie hebben gezorgd. Dit resulteerde in 371% groei in het organische verkeer op de Meiland pagina’s, 30% stijging in het aantal nieuwe klanten onder Meiland aankopen en een totale groei van 121% in de verkoop van Meiland wijnen.

De engagement en interactie op de verschillende content en campagnes werden opgevolgd met actiegerichte advertenties om het voor de doelgroep makkelijk te maken om op het juiste moment ook de bekroonde familie Meiland wijnen in huis te hebben! Hiermee hebben we ervoor gezorgd dat iedereen die mensen getagged, gereageerd of geliked heeft een directe toegang tot aankoop van het Meiland product kreeg. Zo zorgden we er online voor dat alle Meiland fans toch het gevoel hadden dat ze met elkaar de afleveringen aan het kijken waren en creëerden we een gevoel van saamhorigheid.

 

Enthousiast geworden?

Wil je met jouw huidige online platform naar een nieuw niveau? Of heb je een idee en wil je een volledig online concept laten ontwikkelen?