Aan de slag met marketing automation!

Misschien maak je al gebruik van een marketing automation tool, of wil je er graag gebruik van maken. De inzet van marketing automation is voor alle bedrijven, ongeacht de producten of markt een no-brainer. Vooral in de laatste twee fasen van de klantreis (do- en care-fase) speelt marketing automation een belangrijke rol. De meest gebruikte functies zijn erop gericht om op de automatische piloot nieuwsbrief aanmeldingen te realiseren, de twijfelende bezoekers alsnog over te halen en om uit de bestaande klantgroepen meer omzet te realiseren door cross- en upsell te stimuleren. Zo stuur erop om je klantwaarde (LTV) te maximaliseren. Je investeert marketingbudget om een klant binnen te halen en dan wil je de toekomstige waarde van die klant maximaliseren.

Binnen marketing automation herkennen we twee verschillen, namelijk: marketing automation voor de consumentenmarkt (e-commerce) en marketing automation voor de zakelijke markt (B2B).

Voordelen:

  1. Terugkerende taken automatiseren
  2. Betere afstemming tussen marketing en sales
  3. Verhogen van totale klantwaarde (CLV)
  4. Meer relevantie voor de doelgroep
  5. Betere relatie met klantgroepen

Marketing automation voor E-commerce

Marketing automation binnen een e-commerce organisatie is er niet alleen op gericht om de bestaande klantreis te optimaliseren, maar ook om deze te verlengen. Beiden fasen noemen we ook wel de pre-purchase fase en de post-purchase fase.

Pre-purchase fase: Hierin richten wij ons op het automatiseren van marketing campagnes, het effectief verzamelen van aanmeldingen voor de nieuwsbrief en het overtuigen van twijfelende websitebezoekers met pop-ups en e-mails. In deze fase is het belangrijk dat de drempels zo veel mogelijk worden weggenomen.

Post-purchase fase: In deze fase richten wij ons op het automatiseren van alle e-mailactiviteiten die leiden tot een betere klantbinding en een verhoging van de totale klantwaarde. Hierbij kun je denken aan: het welkom heten van nieuwe klanten, feedback en reviewvragen, cross- en upsell acties, stimuleren van herhaalaankopen en het opzetten van een klantprogramma. In deze fase is het belangrijk dat alle acties de klant omzetten naar een ambassadeur.

Marketing automation voor B2B

Bij de inzet van marketing automation voor de zakelijk markt ligt de nadruk op het effectief genereren van leads en opwarmen richting een salesgesprek. Hierbij gaat het erom dat er op de website een persoonlijke ervaring wordt geboden, waardoor de potentiële klant zijn of haar gegevens achterlaat. Deze acties wordt middel van een aantal slimme e-mails opgevolgd. Met als doel om een relatie op te bouwen met de persona’s. Hierbij sturen we op vertrouwen en zorgen voor een naadloze overgang van marketing naar sales. Dit doen we onder andere met slimme nieuwsbrieven, podcasts, webinars, blogs, infographics, e-books, flyers, video’s en nog veel meer dynamische content.

Marketing automation Tools

Om het maximale uit marketing automation te halen werken wij met de meest geavanceerde tools. Afhankelijk van jouw wensen, bepalen we welke tool het meest relevant is. Zo werken wij o.a. met: