Heb jij een webshop die nog draait op Magento 1? Dan is het je vast niet ontgaan dat sinds deze zomer de support en beveiligingsupdates gestopt zijn. Ook is het je vast niet onopgemerkt gebleven dat partners van Magento hebben aangegeven op korte termijn te gaan stoppen met de ondersteuning van Magento 1. Zo is ondertussen Payment Service Provider Adyen al gestopt en zitten al hun oud Magento 1 klanten zonder verdienmodel. De reden? Magento heeft al in 2017 aangegeven te stoppen om zo haar klanten ruim de tijd te geven om over te stappen.

Dus heb je destijds de overstap gemaakt naar Magento 1 en nog geen tijd gehad om van platform te wisselen? Lees dan snel verder, want ik ga je daarbij helpen!

Waarom is Magento gestopt?

Om goed te begrijpen waarom Magento met de ondersteuning gestopt is, moeten we een stapje teruggaan. Twaalf jaar om precies te zijn. Niet alleen de tijd van de eerste IPhone, maar ook de tijd dat er online nog praktisch niks gekocht werd. Magento 1 is dan ook ontwikkeld vanuit de potentie die het internet destijds te bieden had. Magento 1 is ontwikkeld met de gedachte om een slimme open source e-commerce oplossing te bieden voor bedrijven die zich wilde wagen aan de online verkoop.

Vaak wordt gedacht dat Magento 1 de voorganger is van Magento 2 en dat er slechts een paar updates nodig zijn om over te stappen op Magento 2. Niets is minder waar. De wereld van online is in de afgelopen jaren in zo’n rap tempo veranderd dat de gedachte waarmee Magento 1 destijds ontwikkeld is, het simpelweg onmogelijk maakt om het platform ‘slechts’ aan te passen. Vanuit de veranderende wereld: mobile first, marketplaces, crossborder e-commerce en marketingaanpak is besloten om een heel nieuw platform te bouwen. Zo is Magento 2 geboren. Een compleet nieuw e-commerce platform, klaar voor de toekomst.

De gevolgen

De niet zo plotselinge stop van Magento 1, gaat zeker niet gepaard zonder gevolgen. Voor de bedrijven die nog gebruik maken van Magento 1 ontbreken niet alleen de nieuwste technieken, ook is er geen sprake meer van nieuwe (beveiligings)updates. Ook stoppen steeds meer bedrijven (Payment service providers, software, tools en koppelingen), met de ondersteuning van Magento 1. Dat betekent dat je shop op de korte termijn misschien wel helemaal niet meer werkt of geen geld oplevert, en weg is je verdienmodel. Om maar niet over veiligheid te praten. Een paar weken geleden verscheen in het nieuws dat in één weekend tijd al meer dan 2000 Magento 1 shops gehackt waren.

Wat is dan de oplossing?

Niet getreurd, want Magento heeft natuurlijk een gloednieuwe oplossing voor je klaar staan! Maar, ondanks dat het misschien een logische keus lijkt, kun je jezelf wel afvragen of het wel slim is om over te stappen naar Magento 2?

Natuurlijk is Magento 2 veel sneller, veiliger, biedt het meerdere databases, meer betaalmogelijkheden en heeft het een toegankelijkere interface, maar het heeft ook een nadeel. Dat nadeel is dat je verhuisd naar een compleet nieuwe e-commerce omgeving, met alle gevolgen van dien.

Kortom, je zult weer terug moeten naar de tekentafel, net zoals toen je de keuze aan het maken was om voor Magento 1 te gaan. Als je daar dan toch zit, waarom dan niet verder kijken dan Magento 2 ‘lang is’?

Overstappen naar Open Source of Software as a Service?

Terug naar de tekentafel, je plan, business, doelgroep, producten en je wensenlijstje op een rijtje. Maar hoe kies je de oplossing die het best bij je past en ook nog eens toekomstproof is? Om daar antwoord op te geven, kijken we naar de twee grootste verschillen die we zien in e-commerce landschap. Open Source en SaaS? Waar kies je voor? Om hier antwoord op te kunnen geven zullen we eerst de definities erbij moeten pakken.

Open Source

Open Source is software waarvan de broncode (source) gepubliceerd is en voor iedereen toegankelijk is. Dat wil zeggen, iedereen kan en mag deze software kopiëren, aanpassen en verspreiden zonder enige problemen of kosten.

SaaS

SaaS, of Software as a Service, aan de andere kant is een model waarbij een softwaretoepassing via internet wordt aangeleverd als service. Hierbij heb je beschikking tot de software in ruil voor abonnementsgelden.

Het voordeel van Software as a Service is dat het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden. Je betaalt een vast, vaak concurrerend maandbedrag en je hebt toegang tot het “beste” van de markt. Zou je denken. Ja: het beheer, onderhoud en de doorontwikkeling wordt uit handen genomen, maar heb je daar wel genoeg aan? Natuurlijk betaal je ‘slechts’ een maandbedrag en word je grotendeels ontzorgt, maar nog steeds zal de front-end (de uitstraling) van je website ontwikkelt moeten worden. Om maar niet te praten over alle koppelingen met de andere software die je in huis hebt.

Ook is het bij de meeste Software as a Service e-commerce aanbieders slechts beperkt mogelijk om het design zo aan te passen dat het in lijn ligt met jouw look-and-feel. Naast de afhankelijkheid die je hebt van één partner, waar je bij Open Source met je webshop onder je arm naar een andere leverancier kan toestappen, is schaalbaarheid ook moeilijker. Dat is namelijk het verdienmodel van deze aanbieders. Wil je meer producten? Meer betalen. Wil je meer mogelijkheden? Meer betalen. Wil je de klantbeleving optimaliseren? Nog meer betalen.

We zijn hier niet om de Open Source oplossingen de hemel in te prijzen, of om Software as a Service af te kraken. Maar we mogen zeker een voorkeur hebben. Vanuit onze marketingervaring zien wij tenslotte dagelijks situaties voorbijkomen die onze mening beïnvloedt.

Natuurlijk kent een Open Source oplossing ook mindere kanten. Open Source is zonder development kennis vaak lastig in gebruik voor beginners. Ook gaat deze keuze vaak gepaard met een hogere initiële investering en zal het beheer wat meer tijd kosten. Maar de keuze voor een juiste partner, kan deze zorgen allemaal voor je wegnemen.