Deel dit artikel:

Ben jij al klaar voor de Google Core Web Vitals Update?

Het is weer tijd voor BrightonSEO Spring 2021. Het evenement voor alle (SEO) marketeers! In deze serie blogs de belangrijkste learnings van BrightonSEO 2021. Er werden super veel interessante onderwerpen op het gebied van SEO besproken. In deze blog heb gekozen om het onderwerp uit te lichten waar alle SEO-experts zich op dit mee moment mee bezig houden: Website snelheid en de Core Web Vitals Update in mei 2021. Deze blog bevat ook tips die je direct kunt toepassen!

Website snelheid en Core Web Vitals Update

Vanaf Mei 2021 wordt de nieuw Core-update van Google (Core Web Vitals) uitgerold. Het belangrijkste van deze nieuwe update is dat Google ook de gebruikerservaring (UX) gaat meewegen bij het bepalen van de organische vindbaarheid van een website in de zoekmachine. Dit betekent vooral dat sitespeed ook een factor wordt die zwaar mee gaat wegen in de rankings. De LCP, FID en CLS score van je website zijn belangrijke factoren bij de site speed.

Wat zijn de Core Web Vitals?

Largest Contentful Paint (LCP)
Largest Contentful Paint (LCP) meet de weergavetijd van de grootste afbeelding of tekstblok dat zichtbaar, ten opzichte van het moment waarop de pagina voor het eerst werd geladen. Om een goede gebruikerservaring te bieden, moeten sites ernaar streven dat LCP plaatsvindt binnen de eerste 2,5 seconden nadat de pagina begint te laden.

First Input Delay (FID)
First Input Delay (FID) meet de tijd vanaf het moment dat een gebruiker voor het eerst interactie heeft met een pagina. Om een goede gebruikerservaring te bieden, moeten sites streven naar een FID van minder dan 100 milliseconden.

Cumulative Layout Shift (CLS)
Cumulative Layout Shift (CLS) meet het totaal van alle individuele layout shift scores voor elke onverwachte layout verschuiving die optreedt gedurende de gehele levensduur van de pagina. Om een goede gebruikerservaring te bieden, moeten sites streven naar een CLS-score van minder dan 0,1.

Waarom deze core-update?

Google rankt al jaren websites met een goede user experience hoger. Snelle websites zorgen al voor meer conversies en ranken al hoger in Google. Bij een trage website verlies je veel bezoekers, deze zullen dan ook niet converteren. Dit kan oplopen tot miljoenen euro’s missende omzet. Dus als je al nog niet aan de slag bent gegaan met een snelle website, levert het nu dubbel winst op.

Hoe moet ik mijn sitespeed verbeteren?

Veel websites hebben nog veel te verbeteren op het gebied van sitespeed. De LCP, FID en CLS score van je website geven aan hoe je ervoor staat. Deze cijfers kun je onder andere vinden in Search Console en andere betaalde SEO tools. Om te kijken wat jij kan verbeteren aan je sitespeed kan je de PageSpeed Insights tool van Google gebruiken. Dit is een SEO tool van Google die exact laat zien wat en hoe je de sitespeed kan verhogen. Helaas zijn er veel factoren die je website vertragen zoals afbeeldingen en onnodig script. Ook vertragen grote foto’s en video’s in de header enorm.

Afbeelding: Voorbeeld resultaten LCP, FID en CLS score

Tips voor het versnellen van je website

  • Plaats afbeeldingen in moderne indelingen zoals JPEG 2000, JPEG XR en WebP.
  • Verwijder ongebruikt JavaScript.
  • Maak indien relevant gebruik van lazy-loading. Dan laadt je content pas als het in beeld komt. Je hoeft geen footer te laden als je die nog niet ziet.
  • Te veel DOM elementen vertragen de website enorm. Als je veel reviews hebt, show dan alleen de eerste 10 en gebruik voor de rest meerdere pagina’s. Anders heb je te veel elementen die geladen moeten worden.

Er is meer dan alleen snelheid

Toch moet je je niet blindstaren op de LCP, FID en CLS score. Er zijn meer punten waarop Google beoordeelt of jouw site hoger moet staan in de zoekresultaten van Google. Het belangrijkste blijft dat de gebruikerservaring van je website hoog is. YouTube video’s zorgen bijvoorbeeld voor trage laadtijden, maar zijn wel belangrijk voor je content. Deze video’s verhogen de user experience van een webpagina en ranken dus hoger.

Vragen? Wij helpen je graag!

Is jouw website al snel genoeg of valt er nog flink wat te verbeteren? Heb je vragen of kom je er niet uit? Neem dan contact op met één van onze SEO experts en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen. Of lees eerst meer informatie over onze dienst SEO.

Campagnetalent die zich richt op optimale opzet en beheer van campagnes. Jessica combineert de juiste boodschap met het juiste kanaal om jullie campagne tot een succes te maken!