Staat jouw app straks bovenaan op de plek waar 65% van alle Apple App downloads vandaan komen?

In december is Apple begonnen met het uitrollen van een nieuwe betaalde advertentiefunctie genaamd Search Ads Basic. Dit is een nieuwe variant van Apple’s Search Ads Product waarbij je als developer of marketeer gemakkelijk advertenties kunt kopen in de Apple App Store om zo jouw app onder de aandacht te brengen bij gebruikers die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw app.

Gisteren heeft Apple bekend gemaakt dat het verder gaat met de uitrol van deze advertentiefuncties naar meer landen in Europe en Azië. Deze manier van adverteren is vanaf nu beschikbaar in:

  • Frankrijk,
  • Duitsland
  • Italië
  • Japan
  • Zuid-Korea
  • Spanje

en was al beschikbaar in

  • Amerika
  • Canada
  • Mexico
  • Nieuw Zeeland
  • Zwitserland

Developers en marketeers kunnen vanaf nu campagnes instellen en publiceren en deze zullen vanaf 1 augustus live gaan in de Apple App store.

Adverteren in de Nederlands en Belgische Apple App Store?

Het is een kwestie van tijd voordat deze functies straks ook in Nederland en België beschikbaar zullen zijn. Dit is een grote kans voor eigenaren van apps omdat dit soort nieuwe mogelijkheden pas laat opgepakt worden door de markt waardoor je voor een relatief lage investering in het begin een groot aantal nieuwe gebruikers voor jouw app kunt werven.

Hoe werkt het?

Qua functionaliteit lijkt Search Ads van Apple veel op de mogelijkheden die Google tot voorkort aanbood voor de Android Play Store. Zo is het mogelijk om via Search Ads specifieke zoekwoorden in Apple App Store te targetten en is het daarnaast mogelijk om je doelgroep nog verder te specificeren op bijvoorbeeld; geslacht, locatie en gebruikers die jouw app nog niet geïnstalleerd hebben.

Apple Search Ads Basic lijkt meer op het huidige aanbod van Google (Universal App Campaigns) waarbij de adverteerder de app, het budget en de gewenste kosten per installatie aangeeft en Apple zorgt vervolgens dat jouw app vertoont wordt aan een zo relevant mogelijke doelgroep. Zoals we gewend zijn wordt er alleen betaald wanneer een gebruiker de app daadwerkelijk installeert en niet wanneer er alleen op de app geklikt wordt.

Apple Search Ad Dashboard

Hoe groot zijn de kansen?

Apple geeft aan dat 70% van de gebruikers van de App Store apps vinden via zoekopdrachten. Zelfs 65% van alle iOS app downloads komt direct via een zoekopdracht op de Apple App Store. Als deze advertentiemogelijkheden straks beschikbaar worden in Nederland en België zijn er dus enorme kansen voor app eigenaren. Wij houden deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten voor onze klanten.

Benieuwd hoe jij straks met jouw app het best kunt inspelen op deze nieuwe kansen en ontwikkelingen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.