Deel dit artikel:

Hoe zorg je dat je SEO punten worden opgepakt?

Er bestaat geen perfecte website en SEO is een doorlopend onderwerp. Toch ligt er hier bij veel websites te weinig focus op. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat de meeste SEO experts verwachten dat maar een klein deel van hun aanbevelingen in de SEO audit wordt opgepakt. Dit is zeer inefficiënt en onnodig. De belangrijkste valkuil is dat de SEO ondergewaardeerd wordt, omdat je pas op de lange termijn resultaat ziet. Ook worden SEO audits vaak slecht aangeleverd met veel te veel informatie en weinig concrete actiepunten die direct toegepast kunnen worden. Hoe zorg je dat je SEO aanbevelingen goed en op tijd worden uitgevoerd door de developers? In deze blog vijf tips voor een goede briefing aan je developer.

Hoe je SEO aanbevelingen communiceren naar developers?

Na je uitgebreide technische site audit weet je als SEO-specialist wat er gedaan moet worden om de positie in Google te verhogen. Soms is het een hele uitdaging om dit goed én op tijd voor elkaar te krijgen, want veel dingen zullen uitgevoerd moeten worden door de developers. Alleen zit een developer niet altijd te wachten op extra werk, waarvan hij/zij de waarde niet goed inziet. Het is daarom belangrijk om een goede briefing te geven en daarbij aandacht te besteden aan waarom de developer iets doet en wat de resultaten van de wijzigingen zullen zijn.

1.      Geef geen symptomen, maar een oplossing

Wees duidelijk wat er moet gebeuren en geef geen symptomen door maar een oplossing. Bijvoorbeeld bij een melding van 18.524 missing H1 heeft het geen zin om al die issues door te sturen. Vaak is het probleem vrij simpel, bijvoorbeeld dat een template voor de product detailpagina geen <h1> bevat. De enige briefing die dan nodig is: voeg een h1 toe aan je template. H1 is de productnaam.

2.      Wees concreet

Wees concreet en geef geen keuzes. Je kunt niet verwachten dat iemand die er geen verstand van heeft, precies weet welke van de twee hij moet pakken. Jij bent de SEO-specialist en jij weet wat de beste oplossing is. Dus zeg niet: noindex of canonical, maar alleen noindex. De developer zal altijd voor die optie gaan die voor hem het meest makkelijk is, en dat is voor SEO niet altijd de beste oplossing. Daarom moet je altijd alleen de optie geven die jij graag uitgevoerd wilt zien, met waarom dit nuttig is. Als je niet zeker weet of iets werkt, dan kun je het altijd gewoon vragen. Zo kun je eventueel samen tot de beste oplossing komen en werk je niet onnodig te veel opties uit.

3.      Gebruik meerdere documenten

Voor een goede audit heb je meerdere documenten nodig, omdat de doelgroep waarvoor je een audit doet verschilt. Eén van de documenten moet een presentatie zijn met het verhaal van de tech audit. Hierbij kun je verschillende stakeholders bij elkaar brengen om het belang ervan aan te tonen. Een ander document moet een soort spreadsheet zijn, compleet met prioriteiten voor de developers. Daarnaast heb je nog een document met uitleg over je aanbevelingen. Zorg dat je duidelijk en concreet bent. Maak eventueel screenshots waar nodig of gebruik wireframes of mockups. Zet alle kleine issues in de bijlage.

4.   Geef prioriteiten

Geef prioriteiten aan en doe niet alles tegelijk. Dit maakt het behapbaar en zo kun je resultaatgericht werken. Gebruik bij de taken altijd nummers in plaats van bullets. Laat in je spreadsheet, indien relevant, ook impact versus effort zien.

5.      Impact en vertrouwen

Houd bij welke wijzigingen je wanneer hebt gedaan via bijvoorbeeld: een logboek, annotaties in Google Analytics en/of een ticketsysteem. Zorg ook dat jij op de hoogte bent van andere belangrijke wijzigingen op de website die de developer doorvoert. Zo kun je de resultaten beoordelen van je SEO aanbevelingen. Als je deze resultaten deelt met je developer, dan wekt dit vertrouwen en laat het zien dat het oppakken van jouw punten ook echt nut heeft. De volgende keer weet de developer dat het belangrijk is en begrijpt hij of zij beter de waarde van zijn werk. Waarschijnlijk zal het de volgende keer sneller opgepakt worden. Ga één of twee keer per maand met je developer zitten, wissel ervaringen uit en maak een planning.

Wij helpen je graag verder!

Wil jij wel een goede SEO audit ontvangen? Neem dan contact op met een van onze SEO experts en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen. Wil je meer informatie over hoe je zorgt dat jouw SEO punten wel worden opgepakt? Lees dan ons vorige blog van Brighton SEO of meer informatie over onze dienst SEO.

Campagnetalent die zich richt op optimale opzet en beheer van campagnes. Jessica combineert de juiste boodschap met het juiste kanaal om jullie campagne tot een succes te maken!