Google is een bron van waardevolle data. Wanneer je als websitebeheerder inlogt op Google Analytics wordt dit direct duidelijk: de data die verzameld wordt over jouw bezoekers wordt omgezet in waardevolle rapporten waarmee je kunt analyseren of jouw website interessant is voor je bezoekers.

Voor webshopeigenaren gaat dit zelfs nog iets verder. Naast de reguliere rapporten biedt Analytics de mogelijkheid om enhanced e-commerce – ook wel geoptimaliseerde e-commerce – rapporten te genereren, mits dit goed wordt geïmplementeerd. De implementatie geschiedt door verschillende dataLayers aan te maken. De dataLayers zorgen ervoor dat relevante informatie zoals transacties en winkelwagen afhakers wordt opgeslagen. Met behulp van Google Tag Manager wordt deze data vervolgens opgehaald en naar Google Analytics gestuurd. Binnen Google Analytics wordt deze data omgezet in heldere rapporten.

Wil je ook graag groeien met jouw webshop? In dit blog vertellen we waarom wij vinden dat ieder e-commerce platform gebruik moet maken van de enhanced e-commerce rapporten van Google Analytics.

Standaard e-commerce vs. Enhanced e-commerce

Voordat ik dieper inga op de inzichten die de verschillende rapporten van enhanced e-commerce geven, wil ik het verschil tussen de verschillende e-commerce rapporten kort toelichten. Google maakt namelijk onderscheidt tussen het standaard e-commerce rapport en het enhanced e-commerce rapport.

Standaard e-commerce toont data die direct gerelateerd is aan transacties die hebben plaatsgevonden in de webshop. Maar wat als de bezoeker tijdens de checkout toch beslist om niet over te gaan tot een aankoop? Of de bezoeker het product in de winkelwagen stopt maar vervolgens de shop verlaat? Misschien heeft de bezoeker wel moeite met het vinden van het juiste product? Deze vragen kunnen niet beantwoord worden met het standaard e-commerce rapport, maar wel met de enhanced e-commerce rapporten.

Analyseren van winkelgedrag

Het rapport winkelgedrag maakt inzichtelijk hoeveel bezoekers actief zijn in een bepaald stadium van de verkoop funnel van jouw webshop. Het rapport is gebaseerd op alle bezoeken binnen jouw webshop. Hierdoor wordt onder andere inzichtelijk gemaakt hoeveel bezoekers voldoende verleid worden om verder te gaan wanneer zij landen op de homepagina. Wanneer bezoekers op de homepagina al afhaken, zal het rapport dit tellen als een bezoek zonder winkelactiviteit. Ook is het mogelijk om te analyseren hoeveel bezoekers na het bekijken van een productdetailpagina een product hebben toegevoegd aan de winkelwagen.

Rapportage Winkelgedrag

Analyseren van betaalgedrag

Het rapport betaalgedrag geeft inzicht in de prestaties van de checkout omgeving van de webshop. De stappen die worden weergegeven in dit rapport dienen tijdens de implementatie van enhanced e-commerce te worden vastgesteld. De belangrijkste functie van dit rapport is het vaststellen van de grootste afhaakpunten binnen de checkout omgeving zodat hier concrete acties op ondernomen kunnen worden. In onderstaande afbeeldingen valt bijvoorbeeld op dat de meeste bezoekers afhaken wanneer zij bij de betaalstap zijn aangekomen. Nu dit duidelijk is kunnen gerichte optimalisaties worden uitgevoerd binnen die stap om het aantal afhakers te reduceren en het aantal transacties te verhogen.

Checkout Gedrag

Analyseren van productprestaties

Het rapport productlijstprestaties toont hoe individuele producten presteren ten opzichte van andere producten binnen die categorie. Het gaat hier niet specifiek om het aantal keren dat een bepaald product wordt verkocht, maar het aantal keren dat op een product wordt geklikt en hoe vaak deze wordt toegevoegd aan de winkelwagen. Een analyse van deze data kan bijvoorbeeld uitwijzen welke producten geschikt zijn om te gebruiken in marketingcampagnes of om de paginasortering (populariteit) op aan te passen.

Rapport productlijst prestaties

De dataLayer

Alle data die belangrijk is voor enhanced e-commerce rapportages wordt opgeslagen in zogenaamde datalayers. Een datalayer kan gezien worden als een stukje Javascript code waarin wordt aangegeven welke data opgeslagen moet worden en wanneer dit moet gebeuren.

Omdat de data van een checkoutomgeving anders is dan de data op een product overzichtpagina, moeten er verschillende datalayers worden opgesteld om te zorgen dat alle enhanced e-commerce rapporten goed worden gevuld. Om deze reden werkt de IT-afdeling of partij vaak samen met een online marketing partner om te zorgen dat alles goed wordt geïmplementeerd.

Voorbeeld dataLayer
Bovenstaande afbeelding toont een dataLayer van een website van een van onze klanten waar wij succesvol enhanced e-commerce hebben geïmplementeerd. Wanneer een bezoeker op een product overzichtspagina komt, vult de dataLayer zich met alle producten die de bezoeker krijgt te zien. Deze data wordt vervolgens teruggekoppeld aan de beheerder van de webshop in het rapport productlijstprestaties van enhanced e-commerce.

Wacht niet met de implementatie van enhanced e-commerce!

Zoals inmiddels duidelijk is geworden biedt enhanced e-commerce veel mogelijkheden om het gedrag van de bezoekers van jouw webshop inzichtelijk te maken. De enhanced e-commerce rapporten zorgen er bovendien voor dat jouw webshop verder kan groeien.

Prodos heeft ervaring met het succesvol implementeren van enhanced e-commerce voor verschillende e-commerce partijen. Wij verzorgen een gedetailleerde briefing waarmee jouw IT-partner de verschillende dataLayers kan aanmaken. Vervolgens zorgen wij er met Google Tag Manager voor dat alle data op het juiste moment wordt verstuurd naar Google Analytics.

Neem vrijblijvend contact op met onze enhanced e-commerce experts en start direct met groeien!