Op 13 en 14 september 2017 vond het grootste digital marketing evenement van Europa plaats in Keulen: Dmexco. Uiteraard waren wij namens Prodos aanwezig op dit evenement om inspiratie op te doen en te inventariseren wat de grootste trends zijn. In dit blog vertellen we jullie meer over de nieuwste tool van Google: Attribution.

Google Attribution

Google Attribution is een nieuwe tool die voor het eerst werd aangekondigd tijdens de Google Marketing Next in mei 2017. Dat Google flink inzet op haar nieuwe tool werd duidelijk op dmexco waar Google een uur de tijd nam om te laten zien waartoe Google Attribution in staat is. De tool moet het mogelijk maken om data vanuit Analytics, Adwords en Doubleclick te halen om een compleet overzicht te creëren van acties die tot een conversie hebben geleid over verschillende apparaten en kanalen heen. Wat is Google Attribution precies en wat betekent dit voor online marketeers en hun klanten?

Google Attribution: wat is het precies?

Google Attribution is een gesimplificeerde versie van Attribution 360, de Enterprise-versie van Google Attribution. De tool integreert met Google Analytics, Google AdWords en Doubleclick Search zonder dat er enige tags toegevoegd hoeven te worden.

Om Attribution te gebruiken dient er een Google Analytics view te worden verbonden die al in verbinding staat met een Adwords of Doubleclick account. Wanneer dit is opgezet zal performance data naar Google Attribution worden gestuurd vanuit de Google Analytics view. Vervolgens kan een attributie model worden toegevoegd aan verschillende conversie events.

Omdat Adwords en Doubleclick zijn geïntegreerd, kan de door Google Attribution gemodelleerde data naar Adwords of Doubleclick worden verstuurd zodat wij als online marketeers op basis van deze data de biedingen aan kunnen passen om het aantal conversies of verkopen op een website te maximaliseren.

Waarvoor is Google Attribution de oplossing?

Volgens Google gaat Google Attribution helpen om twee grote problemen op te lossen. Aan de ene kant zien we als marketeers voornamelijk de lower funnel interacties. Google Attribution zou moeten helpen om meer inzicht te krijgen in de mid- en upper funnel interacties zodat ook hier waarde aan toegewezen kan worden.

Aan de andere kant kunnen meer weloverwogen beslissingen worden gemaakt wanneer deze worden gebaseerd op attributie data uit de volledige funnel. Attribution maakt het mogelijk om de impact van keywords en advertenties binnen het conversie pad over meerdere apparaten te zien. Vervolgens kunnen bijvoorbeeld geautomatiseerde biedingen worden gebruikt om op basis van een combinatie van funnel data tot het optimale resultaat te komen.

Hoe is dit anders dan wat er nu beschikbaar is?

Op dit moment bieden de huidige attributiemethoden niet de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de bijdrage van marketinginspanningen op andere kanalen. Vaak worden de prestaties van campagnes dan ook gebaseerd op het laatste klik model waarbij wordt uitgegaan van het kanaal dat gezorgd heeft voor de uiteindelijke conversie. Hierdoor mis je veel waardevolle data, waaronder de toegevoegde waarde van mobiel binnen de oriëntatie fase van een klant.

Met de aankondiging van Google Attribution gaat Google verder met haar missie om marketeers totaaloplossing te bieden voor het attributieprobleem over meerdere kanalen en apparaten. Google Attribution is op dit moment nog in bèta, maar wordt in de komende maanden volledig uitgerold waardoor marketeers binnen enkele klikken inzicht hebben in de volledige funnel.

Benieuwd wat Google Attribution kan betekenen voor u en uw accounts? Neem contact op met de experts van Prodos Online Marketing!