Het zal je vast niet ontgaan zijn: Google heeft besloten om de bèta-versie van Google Analytics ‘Web+App’ te rebranden en opnieuw in de markt te zetten als onderdeel van de nieuwste versie van Analytics: Google Analytics 4. Deze nieuwe versie zal met een sterke focus op gebruiksgemak en meer geautomatiseerde inzichten de norm worden en zal op termijn de uit 2012 daterende Universal Analytics moeten gaan vervangen.

Maar wat betekent deze upgrade nou precies voor de dagelijkse gebruiker? Moeten we meteen overstappen of zijn er ook redenen om nog even te blijven hangen in de huidige versie? Wij hebben dit voor je uitgezocht en direct de belangrijkste vragen voor je op een rijtje gezet.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is eigenlijk de verbeterde versie van de bèta-versie Web+App-property. In deze versie werd al data van verschillende gebruikersplatformen verworven om nog sterkere inzichten te genereren. Door hier nog een vleugje Machine Learning aan toe te voegen, helpt GA4 je nog beter om de data van je websiteverkeer te vertalen naar belangrijke inzichten. Deze inzichten kun je vervolgens gebruiken om je online marketing optimaal in te richten. Met het ontwerp van Google Analytics 4 is rekening gehouden met de strengere beperkingen rondom privacy. Dit betekent dat mogelijke gaten in je gegevens, veroorzaakt door veranderingen in de branche, zoals beperkingen op cookies en ID’s, opgevuld kunnen worden door de oneindige zee aan gebruikersdata die Google tot haar beschikking heeft.

Wat is er allemaal nieuw in Google Analytics 4?

Voordat we verder in gaan op de concrete verschillen in technische functionaliteit tussen Universal Analytics en Google Analytics 4, hebben we eerst de belangrijkste updates voor je op een rijtje gezet.

Machine Learning is het kernwoord van GA4. Het zorgt niet alleen voor een fijnere interface, maar het helpt je als gebruiker ook om makkelijker de belangrijkste inzichten uit jouw websitegegevens te halen. Gegevens die jij vervolgens weer kunt gebruiken om je marketing te verbeteren.

Google Analytics 4 geeft met vernieuwde rapportages een nog vollediger beeld van je volledige klantlevenscyclus, door de rapportages Acquisitie, Betrokkenheid, Inkomsten Genereren en Behoud. Door data van zowel app- en web verkeer op schaal samen te brengen, biedt Google een zeer compleet beeld van de reis en activiteiten van jouw klanten. Wij vinden dit een erg sterke toevoeging, omdat veel Analytics gebruikers uiteindelijk wel commerciële doelstellingen zullen hebben. Deze feature helpt je om dit te realiseren.

Ook is er het één en ander verandert in tracking, en moet het instellen van tracking een stuk makkelijker zijn in Google Analytics 4. Met de feature Event Editing en Event Synthesis kun je nieuwe events en conversies wijzigen en verzamelen zonder code te schrijven, gewoon in de gebruikersinterface.

Ten slotte is er een nieuwe configuratie-assistent die een one-stop-shop is voor al je installatiebronnen en tools, waaronder een nieuwe Wizard die het installatieproces in slechts een paar klikken automatiseert.

Wat zijn de belangrijkste functionele aanpassingen?

Nieuwe features zijn natuurlijk fantastisch, maar de grote vraag die voor ons online ondernemers en marketeers rest is: wat verandert er nou precies wanneer ik overstap naar Google Analytics 4? Daarom gaan we hier verder in op een aantal verschillen tussen Universal Analytics- en Google Analytics 4-property’s. Let op, het wordt hier wel iets technischer 😉.

Events

Het grootste en meest belangrijke verschil zullen we terugzien in de tracking van events. Waar Google met Universal Analytics nog onderscheid maakte tussen verschillende hits bij events, doet Google Analytics 4 dit niet meer. De verschillende hits zoals de: Screen View hit, Page View hit of Event hit worden in Google Analytics 4 allemaal gezien als één event. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over de dataverzameling met dit nieuwe Google Analytics 4-model in plaats van je bestaande eventstructuur klakkeloos over te dragen naar Google Analytics 4. Op https://bit.ly/2K7boe7 wordt precies uitgelegd hoe je deze nieuwe manier van event tracking overzet naar Google Analytics 4.

Parameters

Om events in Google Analytics 4 verder te kunnen specificeren kun je parameters invoeren. Hiermee voeg je stukjes informatie aan een event toe. Dit kan informatie zijn over wat een specifieke actie inhield, maar dit kan ook de waarde van een aankoop betreffen.

Page Views

Paginaweergaven in Universal Analytics worden vertaald naar het event Page_view in Google Analytics 4-property’s. Hiermee is het niet meer een losse hit, maar het wordt nu ook als een actie gezien en dit wordt in Google Analytics 4 ook als een event gezien.

Sessies

Eén van de grootste veranderingen rondom sessies is de wijze waarop een gebruiker als “actief” wordt beoordeeld. In Universal Analytics werd dit bepaald door een handmatige activiteit binnen het domein. In Google Analytics 4 is dat niet meer nodig. Deze nieuwe calculatiemethode kan er voor zorgen dat het aantal sessies in Google Analytics 4 hoger uitvalt dan in Universal Analytics.

Ook kunnen late hits een factor zijn. Het raam waarbinnen hits nog toegeschreven kunnen worden aan een eerdere dag is verlengd van 4 naar 72 uur. Dit kan tot een lager aantal sessies in je Universal Analytics-property leiden – vooral voor apps – en kan ook leiden tot variatie in gerapporteerde cijfers binnen deze 72 uur.

Met de update gaan er ook elementen verloren. De volgende functies en instellingen zullen we (voorlopig) niet terugzien in Google Analytics 4:

  • Custom Task (alleen voor analytics.js gebruikers)
  • Timing – het meten van tijd op website van gebruiker met gtag.js
  • Client-ID ophalen uit Cookie
  • Cross-domain Measurement – het meten tussen aan elkaar gelinkte websites is op dit moment niet mogelijk. De verwachting is dat we dit bij de volgende update weer terug zullen zien.
  • Controle over IP-anonimisering – IP-anonimisering is standaard ingeschakeld in Google Analytics 4.

Zal Google Universal Analytics verdwijnen?

Nee. Het is niet aannemelijk dat Google Universal Analytics op korte termijn zal verdwijnen. Met vergelijkbare upgrades zien we vaak dat gebruikers liever niet willen switchen, omdat ze net bekend zijn met de huidige versie. Google weet dit, en zal dus ook niet op korte termijn UA uit de lucht halen. Sterker nog, Google adviseert huidige gebruikers die al een UA Property hebben om zowel deze als de nieuwe GA4 Property aan te houden. Nieuwe gebruikers zullen automatisch een GA4 Property aanmaken en hebben deze mogelijkheid niet.

Moet ik beginnen met Google Analytics 4?

Ons advies is: ja. Wij zijn er van overtuigd dat Google Analytics 4 nog fijner is om mee te werken en dat het jou kan helpen om jouw online business verder te laten groeien. Ga aan de slag met de Dual-setup, behoudt je huidige universele analyse-eigenschap en stel je Google Analytics 4 property in, zodat je kunt profiteren van de nieuwe features die komen met de GA4-Property’s.

Meer leren over Online Marketing?

Wil je meer van dit soort artikelen ontvangen, met de belangrijkste ontwikkelingen van de online marketingwereld in een notendop uitgelegd? Volg ons dan snel op LinkedIn of schrijf je in voor onze nieuwsbrief, en mis niets.

Prodos, Samen Online Groeien.

Mats van der Graaf

Online Marketing Specialist

Mats is vastberaden om van iedere campagne een succes te maken. Hij weet alles over online marketing en hij maakt jouw organisatie op een snelle en efficiënte manier bekend bij de doelgroep.