Als consument herken je het vast wel, je krijgt een telefoontje met de vraag: “Wist u dat u dit jaar een beter aanbod op gas en licht kunt ontvangen”? Totaal ongevraagd en op een moment waarbij het soms ook niet eens relevant is. Zo heb je misschien wel net zonnepanelen gekocht of ben je volledig van het gas af. In zowel de B2B als de B2C markt verloopt leadgeneratie tot op de dag van vandaag vrij traditioneel.

Dit kan veel effectiever, relevanter zonder dat het jou meer uren hoeft te kosten. Wanneer je online leadgeneratie wilt inzetten, zijn Facebook Lead Ads misschien wel de meest geschikte manier. In deze blog leg ik je uit wat online leadgeneratie inhoudt en hoe jij een Facebook Lead Ads campagne kunt opzetten.

Wat is Leadgeneratie en hoe werkt dit binnen Facebook Ads?

“Een lead is een spoor dat een mogelijke klant achterlaat en dat verkoopmedewerkers in staat stelt deze individuen en bedrijven te benaderen”.  Een lead is dus een spoor van een persoon of bedrijf die door een salesteam kan worden opgevolgd. Dat spoor kan bestaan uit: contactgegevens, een terugbelafspraak of een inschrijving op de nieuwsbrief. Een voorbeeld van een leadgeneratie voor Audi is een persoon die een proefrit boekt. Hiervoor dient de lead alleen zijn telefoonnummer of/en email en naam achter te laten.

Facebook Lead Ads kan er als volgt uitzien:

Facebook maakt het mogelijk om volledig binnen het platform de gegevens van de getargete doelgroep te verzamelen. Met als resultaat een beloning voor de doelgroep. Een potentiële lead: “Ziet de advertentie -> klikt op registreren -> leest de inleiding -> en is al bij het invullen van de gegevens”. Tot slot kun je de klant belonen met hetgeen je hem of haar warm hebt gemaakt namelijk: een whitepaper, proefrit, kortingscode etc. Wanneer een Facebook gebruiker een Facebook Lead Ad tegenkomt, zijn vaak zijn of haar gegevens al ingevuld. Dit doet Facebook voor de gebruiker, aangezien het platform al alle gegevens heeft. Dit maakt de drempel voor de potentiële lead lager om zijn of haar gegevens in te vullen.

Leadgeneratie is voor bijna iedere onderneming in de B2B en B2C relevant. Van kleine start-ups tot grote multinationale ondernemingen. Voor ondernemingen die diensten verlenen tot producten verkopen, je begrijpt mijn punt. Een lead in de B2B markt kan zijn, iemand die een terugbelafspraak inplant. Een lead voor de B2C markt kan zijn, iemand die op de website een whitepaper download.

Hoe zet je een Leadcampagne op?

Een Facebook Lead Ads campagne zet je gemakkelijk op binnen Facebook Advertentiebeheer.

1. De eerste stap is om als campagne doelstelling ‘Leads genereren’ in te stellen. Dit doe je op campagneniveau.

2. Vervolgens kan je binnen “advertentie-set niveau” het budget en planning de doelgroep invullen. Voornamelijk die doelgroep is van groot belang bij het lanceren van een succesvolle lead-campagne. Je wilt namelijk niet alleen voldoende leads, maar vooral kwalitatief hoge leads (hier kom ik later op terug). Dit kun je realiseren door die doelgroep te targetten waarvan jij wilt dat zij de lead formulieren invullen.

3. Als dit is gelukt, dan is het van belang om binnen advertentie-set niveau de ‘Expresformulieren’ knop aan te vinken. Dit zijn de formulieren waar de doelgroep zijn of haar gegevens kan gaan invullen.

4. Hierna ga je naar het advertentie niveau. Hier heb je de mogelijkheid om je beste images of eventueel video’s toe te voegen als visuals. Ook is er de mogelijkheid om tot 5 koppen en primaire teksten toe te voegen. Lees hierover meer in de 15 Tips Facebook & Instagram Campagnes. Tot slot heb je de keuze tussen verschillende actieknoppen om zo de lezer tot actie over te laten gaan en een lead te genereren.

5. Als vijfde kun je het formulier invullen in de stijl die de doelgroep aanspreekt. Dit begint al bij de introductie. Hier kies je een afbeelding, kop en een beschrijving.

6. Nu kies je welke informatie je wilt ontvangen. Hier kun je open vragen stellen, gesloten vragen, een afspraakverzoek instellen maar ook bestanden laten uploaden. Je kunt ervoor kiezen om deze stap over te slaan en direct naar stap 7 te gaan.

7. Hierna is het onderdeel contactgegevens aangebroken. Hier kun je kiezen welke contactgegevens jij wilt dat de doelgroep achterlaat. Je hebt de keuze uit 20 verschillende opties, maar LET OP. Hoe meer vragen hierin worden gesteld hoe minder mensen contactgegevens achterlaten. Voorbeeld:

8. Tot slot is het verplicht om een privacy beleid toe te voegen, omdat je klantgegevens verzamelt. Ook is er de mogelijkheid om een ‘bedankje’ in te vullen. Hier kun je kiezen om een tekstje te typen, maar ook om een actieknop in te stellen. Denk aan een: ‘Bezoek de website’, ‘Download hier jouw kortingscode’ etc. Wanneer dit af is en je hebt de tips gevolgd van Tips Facebook & Instagram Campagnes , dan is je leadcampagne klaar om te worden 🚀 gelanceerd.Als vijfde kun je het formulier invullen in de stijl die de doelgroep aanspreekt. Dit begint al bij de introductie. Hier kies je een afbeelding, kop en een beschrijving.

De 10 grootste voordelen van Leadgeneratie

  1. Gerichte doelgroep campagnes
  2. Anonieme bezoekers online kunnen herkennen
  3. Prospects converteren naar warme leads
  4. Mogelijkheden tot testen en optimaliseren
  5. Snelheid gemak en aanbod
  6. Continu inzicht in resultaat door realtime dashboards
  7. Eenvoudig en snel formulieren aanmaken
  8. Enorm effectief voor mobiele gebruikers
  9. Mogelijkheid tot het koppelen van automation tools/CRM-software
  10. Lage kosten per lead.

Tips om meer kwalitatieve leads te genereren!

Doordat leadgeneratie door Facebook makkelijk wordt gemaakt is de kwaliteit van een lead soms lager. Hieronder staan tot slot nog eens 3 tips om dit te voorkomen en de kwaliteit van je leads hoog te houden:

  1. Stel campagnedoelstelling voorop

    Stel vooraf doelstellingen op, zodat de campagne goed geoptimaliseerd kan worden. Daarnaast zal dit zorgen voor een betere reflectie en dus verloop voor toekomstige campagnes.
  2. Optimaliseer je advertenties en zoek naar manieren om de lat hoger te leggen

    Test, meet en verfijn je campagnes gedurende zijn gehele looptijd.
  3. Focus op de headline, copy én call to action

    Onthoud dat naast afbeeldingen tekst net zo belangrijk is voor de lezer. Besteed daarom ook hier aandacht aan.


Vragen? Wij helpen je graag!

Heb je vragen over deze tips of over hoe je jouw doelgroep op social media kunt bereiken? Of wil je liever je social media campagnes uit handen geven? Neem dan contact op met één van onze social media experts.

Wil je meer van dit soort artikelen ontvangen, met de belangrijkste ontwikkelingen van de online marketingwereld in een notendop uitgelegd? Volg ons dan snel op LinkedIn of schrijf je in voor onze nieuwsbrief, en mis niets.

Prodos, Growth driven by Ambition.

Tom de Jong

Junior Online Marketeer
Tom is niet alleen ambitieus maar ook veelzijdig. Zijn creativiteit gecombineerd met zijn feilloze gevoel voor data zorgen voor succesvolle campagnes. Zijn doel is dan ook om samen met klanten te groeien.