Wil jij ook meer omzet halen uit je website of webshop zonder extra mediabudget te investeren? En wil jij ook in één optimalisatieslag de kosten per aankoop/lead verlagen van al je marketingkanalen? Lees hier concrete best practices die je kunt testen op jouw website en de voordelen van het doorlopend optimaliseren van je website middels een CRO-traject.

Door middel van CRO (Conversion Rate Optimization) verbeter je het percentage van gebruikers die een gewenste actie uitvoeren op een website. Als je een webshop beheert, betekent dit het verhogen van de kans dat een bezoeker een aankoop doet.

We zien regelmatig dat er op de vindbaarheid van een website gelet wordt, maar dat de doorontwikkeling van de website minder aandacht krijgt. Vaak liggen hier nog veel kansen om het maximale uit jouw bezoekers te halen.

Voordelen van conversie optimalisatie

Door met conversie optimalisatie bezig te zijn, werk je aan het optimaliseren van de functionaliteit van je website. De belangrijkste voordelen hiervan zijn:

  • Kosten per lead/conversie verlagen;
  • Betere gebruikerservaring;
  • Draagt bij aan SEO.

Kosten per lead/conversie verlagen

Eén van de grootste voordelen van conversie optimalisatie is dat iedere wijziging die je hebt getest en geimplementeerd op je website, zorgt voor een verhoogd conversiepercentage. Dit zorgt vervolgens voor incrementele winst voor je bedrijf.

Stel je hebt op jouw webshop een A/B test gedaan waarmee je een 3% groei in conversiepercentage hebt bereikt. Als je alleen naar dit percentage kijkt valt de groei mee, maar in de praktijk levert dit wel 3% meer omzet op dagbasis op. Op maandbasis kan dit, afhankelijk van de grootte van je bedrijf, al snel duizenden euro’s aan extra omzet opleveren.

Hieronder een rekenvoorbeeld van een fictieve webshop. Door verschillende stappen in jouw klantreis te verbeteren verhoog je het algehele conversiepercentage, wat doorgerekend resulteert in een groei in omzet.

Omzet berekening conversie optimalisatie

Betere gebruikerservaring

Buiten de betere ROI van je campagnes, ben je ook bezig met het verbeteren van de gebruikerservaring op de website. Gebruikers zullen sneller tevreden zijn en zullen eerder terugkeren op de website. Je werkt dus ook aan een hogere Customer Lifetime Value.

Draagt bij aan SEO

CRO heeft overlap met SEO. Zoekmachines vinden het belangrijk dat de gebruiker een optimale gebruikerservaring heeft op jouw website. Wanneer je hier doorlopend mee bezig bent kan dit bijdragen aan je ranking in Google.

Best practices

Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat iedere doelgroep anders is. Wat voor de ene doelgroep goed werkt, kan voor jouw doelgroep juist averechts werken. Daarom adviseren we ook niet om blindelings best practice lijstjes te volgen. Toch willen we hier graag een aantal best practices uitlichten waar door experts veel onderzoek naar is gedaan. Ook wij merken bij onze klanten dat deze punten bijdragen aan een betere gebruikerservaring op de website.

Mobile first

Grote kans dat jouw website vaker op een mobiel apparaat dan op een pc of laptop wordt bezocht. Bij de meeste van onze klanten zien we dit.

Toch zien we vaak dat er nog veel focus is op de desktop variant van de website als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten of design elementen. Ons advies: probeer je website, en nieuwe elementen in je website, in de basis in te richten voor mobiele gebruikers en vervolgens te kijken hoe je de website ook optimaliseert voor gebruikers op pc of laptop. Zo zorg je dat je website optimaal werkt op mobiele apparaten en daarmee voor de grootste groep gebruikers van jouw website. Ook is het vaak gemakkelijker om van een mobiel geoptimaliseerde website een desktop variant te maken dan andersom, simpelweg omdat je met degene met het kleinste scherm bent begonnen.

Call To Action boven de vouw

Een goede landingspagina heeft direct een element in beeld die oproept tot actie (een Call To Action). Dit kan bijvoorbeeld een knop zijn die de gebruiker een gewenste actie laat uitvoeren. Stel dat je meer aanmeldingen wilt hebben voor jouw training. ‘Aanmelden voor de training’ zou in dat geval een logische Call To Action zijn omdat het duidelijk aangeeft wat een gebruiker kan verwachten. Met een duidelijke Call To Action wint dus iedereen; jij ontvangt meer aanmeldingen en gebruikers kunnen zich eenvoudig aanmelden.

call to action scanmovers

Unieke waarde propositie

Waarom moet een gebruiker juist bij jou zijn en niet bij een concurrent?
Het is belangrijk dat gebruikers het antwoord op deze vraag in één oogopslag kunnen zien. Dit kun je bijvoorbeeld doen door USP’s (Unique Selling Points) uit te lichten en/of in één of twee zinnen de waarde van jouw product of dienst over te brengen.

Unieke waarde propositie Credible

Automatische carrousels

Vaak zie je op websites nog automatisch roterende sliders of carrousels. Een mooi visueel effect, maar op het gebied van CRO en UX wordt dit beschouwd als bad practice. Je moet zorgen dat de gebruiker altijd volledig in controle is, automatisch bewegende elementen op het scherm haalt dit gevoel bij gebruikers weg.

(Een gebruikers onderzoek van Nielsen Norman group bevestigt dit)

Zoekbalk zichtbaar

Heb je een webshop met een grote catalogus? In de meeste gevallen hebben gebruikers die de zoekbalk gebruiken een grotere kans om te converteren, moedig dit dus zeker aan! Zorg dat een zoekbalk op de landingspagina direct in beeld is om gebruikers snel en eenvoudig te helpen om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Randvoorwaarde is dan wel dat de zoekmachine ook goed werkt en dat deze dus niet juist tot meer frictie leidt.

Zoekbalk direct in beeld bij Bol.com

Sociale bewijskracht

Stel: je bent op een onbekende plek en je zoekt een restaurant om te eten. Je komt twee restaurants tegen: in de één zitten mensen en in de andere is het helemaal leeg.
De kans is groot dat dat je zal gaan voor het restaurant waar mensen zitten te eten zonder dat je er verder bij nadenkt. Dit is een voorbeeld van sociale bewijskracht. Sociale bewijskracht is de psychologische neiging van mensen om het gedrag van de massa te volgen. Op je website kun je hier gebruik van maken op de volgende manieren:

  • Embedded reviews
    Zorg dat je reviews verzamelt via een onafhankelijk platform en laat je klantwaardering zien (denk aan Kiyoh, Webwinkelkeur of Trustpilot)
  • Klant testimonials/succesverhalen
    Deel succesverhalen of verhalen van klanten. Dit kan zo simpel zijn als een quote van een klant. Met een foto maak je dit nog wat sterker.
  • Certificaten en prijzen
    Certificaten en prijzen zijn een ideale manier om uit te stralen dat je een erkend en gewaardeerd bedrijf bent.

Urgentie

Urgentie is een bewezen verleidingstechniek, maar de emotie die je oproept bij je bezoekers is niet per definitie een fijne emotie. Je moet dus voorzichtig zijn met de manier waarop je dit inzet.

Er zijn drie manieren waarop je urgentie kan creëren:

  • Limiet in aantal (bijvoorbeeld, nog maar 3 producten beschikbaar)
  • Tijdslimiet (bijvoorbeeld, deze aanbieding geldt nog tot aankomend weekend)
  • Context limiet (bijvoorbeeld, het is bijna Vaderdag, koop nu nog een cadeau)

Formulier optimalisatie

Bij formulieren is het belangrijk om het invullen zo laagdrempelig mogelijk te maken. Vanwege het gemiddeld hoge percentage mobiele gebruikers, is het belangrijk om hier rekening mee te houden bij het opzetten van een formulier. Een aantal tips op een rijtje:

  • Markeer verplichte velden met een sterretje;
  • Gebruik directe veld validatie;
  • Gebruik automatisch aanvullen waar mogelijk;
  • Beperk het aantal velden, hoe minder velden hoe lager de drempel;
  • Gebruik het correcte “input type”. Hierdoor verschijnt het juiste toetsenbord op mobiele apparaten. (Voor een telefoonnummer een cijfer toetsenbord, voor e-mail een toetsenbord met een “@” erin, etc.);
  • Gebruik geen dropdown menu’s voor velden met minder dan 4 opties, gebruik in plaats daarvan knoppen;
  • Gebruik een teller, slider of open veld voor numerieke waardes in plaats van grote dropdowns;
  • Als je flow meer dan 2 stappen bevat, gebruik dan pagination of een progressiebalk. 

Conversie optimalisatie toepassen

piramide van eisenberg

Het heeft weinig zin om bezig te zijn met verleidingstechnieken als er nog frictie ontstaat bij de gebruiker bij het gebruik van de website. Voordat je begint is het belangrijk om in de volgende volgorde te kijken of de website nog verbeterd kan worden:

  1. Functioneert mijn website goed?
  2. Is mijn website toegankelijk?
  3. Is mijn website bruikbaar?
  4. Is mijn website intuïtief?
  5. Hoe kan ik mijn gebruikers overtuigen?

De bovenstaande best practices dienen ter inspiratie om je website in de basis al zoveel mogelijk conversie gericht te krijgen. We adviseren niet om alles blindelings over te nemen, maar om goed na te denken over wat voor jouw website relevant is. Voordat je dingen door gaat voeren adviseren we om in de meeste gevallen eerst een A/B test uit te voeren.

Staat de basis goed en wil je verder optimaliseren? Dan kun je een structuur creëren waarin je doorlopend verbeteringen A/B test op basis van data analyse en gebruikersonderzoek.

Een vrijblijvende CRO scan voor jouw website? De eerste 3 bedrijven die reageren naar coen@prodos.nl krijgen een gratis CRO scan van hun website. Gewoon even sparren over hoe de best practices in jouw situatie zijn toe te passen? Twijfel dan ook niet om contact op te nemen!