Vanaf 15 februari gaat Google Chrome advertenties blokkeren die niet voldoen aan de standaard van de Coalition for Better Ads. Dit houdt in dat Google Chrome standaard bepaalde advertenties gaat blokkeren die bijvoorbeeld video’s met geluid bevatten en dat sommige pop-ups en scherm vullende advertenties ook niet langer getoond worden aan gebruikers die de laatste versie van Google Chrome (Ruim 50% van de browser markt!) gebruiken.

Google gaat websites die zich niet houden aan de richtlijnen op hoogte stellen van hun overtreding via meldingen in Google Search Console. Websites die advertenties bevatten die niet voldoen aan de richtlijnen zullen hun advertenties niet meer kunnen vertonen aan Google Chrome gebruikers. Via het rapport Advertentiefunctionaliteit in de Google Webmaster tools kunnen adverteerders zien wat de richtlijnen zijn en welke eventuele problemen opgelost dienen te worden. Als de problemen opgelost zijn kan een herbeoordeling aangevraagd worden bij Google waarna gekeken wordt of de advertenties die niet aan richtlijnen voldeden inderdaad verwijderd of aangepast zijn.

Wat zijn de gevolgen voor uw advertenties?

Voor adverteerders die via de platformen van Google, Microsoft en Facebook adverteren zal er weinig veranderen als gevolg van de nieuwe regels. Deze platformen zijn namelijk samen met AppNexus, BVDW,  GroupM, IAB, News Corp, Omnicom Media Group, P&G, Unilever, The Washington Post en Thomson Reuters de oprichters van de Coalition for Better Ads en hun advertenties voldoen dus aan de gestelde voorwaarden.

Maakt u als adverteerder of publisher echter gebruik van een ander netwerk en bevatten uw advertentie uitingen reclamevideo’s met geluid, pop-ups, flashy animaties, fullscreen rollover-reclame of grote sticky advertenties? Dan is het een goed idee om alvast de voorwaarden goed te bestuderen en te zorgen dat uw website of advertenties voldoen aan de richtlijnen zodat deze nog goed vertoont worden aan gebruikers met een Google Chrome browser .

Bent u benieuwd wat voor invloed deze nieuwe regels hebben op uw website of campagnes? Of bent u op zoek naar advies over hoe uw campagnes of website aan te passen zodat deze ook na 15 februari blijven zorgen voor omzet? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.