12-02-2018

Geschreven door: Jessica Ineke

,

In het nieuwe Adwords zijn er verschillende extensies die je kunt gebruiken bij advertenties. Extensies brengen veel mogelijkheden met zich mee in Adwords. Een extensie voegt nuttige bedrijfsgegevens toe onder de advertentie, verhoogd de CTR van Adwords campagnes en maakt het voor bezoekers gemakkelijker om de juiste informatie te vinden op je website. Het wordt aangeraden door Google om alle relevante extensies voor je doelstellingen toe te voegen. De clicks op extensies worden op dezelfde manier berekend als clicks op advertenties. Welke extensies zijn relevant voor jouw bedrijf? Hier volgt een volledig overzicht van alle extensies en waarom jij ze moet gebruiken om het maximale uit jouw zoekmachinemarketing campagnes te halen.

overzicht extensies
De extensies in Adwords

Doelen extensies

Extensies kunnen helpen om het doel van je advertentie gemakkelijker te behalen. Elke extensie heeft een ander doel, waardoor het vaak nuttig is om meerdere extensies toe te voegen aan een advertentie. Verschillende première advertentiedoelen kunnen zijn: klanten aankopen laten doen op je bedrijfslocatie; eventuele klanten contact met je bedrijf op te nemen; conversies generen op je website; en mensen je app laten downloaden.

De extensies kunnen op verschillende niveaus worden aangemaakt. Het kan handig zijn om de extensies op account- of campagneniveau aan te maken. Wanneer er ook een extensie op advertentieniveau staat, wordt die van het advertentieniveau getoond in plaats van de extensie van een hoger niveau. Hier volgt een overzicht van de verschillende extensies.

Handmatige extensies en automatische extensies

Er zijn twee soorten extensies: handmatige extensies en automatische extensies. Handmatige extensies moeten handmatig ingesteld worden voordat ze gebruikt worden. Bij automatische extensies voegt Adwords de extensie automatisch toe als Adwords voorspelt dat de extensie de prestaties van de advertentie zal verbeteren. De extensies zijn in het nieuwe Adwords te vinden op advertenties en extensies aan de linkerkant in het paginamenu. Daarna is er bovenaan de pagina in het menu keuze uit ‘advertenties’, ‘extensies’ en ‘geautomatiseerde extensies’. Hier zijn de extensies ook aan en uit te zetten.

Sommige extensies hebben ook extra informatie nodig, waardoor ze niet automatische toegevoegd kunnen worden. Wanneer de informatie wel aanwezig is, kan Adwords deze gegevens zelf verzamelen en alsnog een extensie maken. Het voordeel van automatische extensies is dat ze automatisch bij de advertentie vertoond worden wanneer Adwords het relevant vindt.

menu extensies
Menu met ‘advertenties’, ‘extensies’ en ‘geautomatiseerde extensies’.

Overzicht van de verschillende beschikbare extensies:

Extensies voor sitelinks

Door sitelinkextensies worden er extra links aan de advertentie toegevoegd. Bij sitelinks kan de linktekst worden aangepast en er extra informatie worden toegevoegd, zodat de advertentie nog relevanter wordt. Het doel van de extensies voor sitelinks kan zijn om je klanten een conversie te laten genereren op je website.

De sitelinks kunnen leiden naar specifieke pagina’s van je website. Op deze manier kan de gebruiker gemakkelijk naar de juiste pagina klikken. Gebruik daarom sitelinks voor pagina’s op je website die vaak bezocht worden door bezoekers, dit maakt de kans groter dan een sitelink relevant is voor de zoeker. Op de computer worden er twee tot zes sitelinks onder de advertentie weergeven. Op de mobiel kunnen het acht sitelinks zijn.

sitelink extensies
Voorbeeld sitelinkextensie bij een advertentie in het zoeknetwerk

Highlight-extensies

Highlight-extensies zijn woorden of woordgroepen die onderaan de advertentie worden weergegeven. Dit kunnen bijvoorbeeld de belangrijkste unique selling point (USP’s) van je bedrijf of product/dienst zijn. Het doel van de highlight-extensie kan zijn om je klanten een aankoop te laten doen bij je bedrijfslocatie of conversies te generen op je website.

De highlight-tekst is per highlight beperkt tot 25 tekens. Het is belangrijk om het zo kort mogelijk en specifiek te houden, zodat het opvalt en in een oogopslag te lezen is. Het is handig om twee verschillende versies te maken van de highlight-extensies, namelijk een versie voor desktop- en laptopcomputers en een versie voor mobiel. De highlight-extensies worden onder de advertentie getoond.

highlight extensies
Voorbeeld highlight-extensie bij een advertentie in het zoeknetwerk

Extensies voor website-informatie

Met extensies voor website-informatie worden specifieke aspecten van producten of diensten gemarkeerd. Een goede extensie voor website-informatie bestaat uit een kop en minimaal vier waarden zoals lijst van artikelen. Het doel van de extensies voor website-informatie kan zijn om je klanten een conversie te laten genereren op je website. De koptekst moet overeen komen met de waarden. Het voordeel van extensies voor website-informatie is dat er een complete groep producten of diensten gepromoot worden bij de advertentie.

extensies voor website extensies
Voorbeeld extensie voor website-informatie bij een advertentie in het zoeknetwerk

Oproepextensies

Met oproepextensies wordt het telefoonnummer toegevoegd aan de advertentie. Hierbij kunnen klanten op de oproepextensie tikken of klikken om je bedrijf rechtstreeks te bellen. Het doel van de oproepextensie kan zijn om je klanten een conversie te laten genereren op je website.

De oproepextensie kan worden aangepast naar de openingstijden van je bedrijf, zodat er altijd iemand op kan nemen wanneer een klant belt. Een oproepklik brengt dezelfde kosten mee als een click op een advertentie. Het is mogelijk om de oproepen als conversies te meten. De oproepextensie kan automatisch worden toegevoegd aan je advertenties wanneer er een telefoonnummer aanwezig is.

oproepextenties
Voorbeeld oproepextensie bij een advertentie in het zoeknetwerk op mobiel

Berichtextensies

Met berichtextensies kunnen klanten op mobiel een sms versturen. Deze sms kan door de klant worden verstuurd met een tik op de extensie. Het doel van de berichtextensie kan zijn om je klanten een conversie te laten genereren op je website. Ook hiervoor gelden dezelfde kosten als voor een click.

Wanneer de klant op de berichtextensie tikt, krijgt de klant een berichttekst te zien die ingesteld is door je bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld een vraag voor meer informatie zoals hoeveel voorraad er aanwezig is van een product. Als bedrijf kunt u hierop snel en gemakkelijk reageren. De berichtextensies kunnen automatisch worden toegevoegd aan je advertenties wanneer Adwords het relevant lijkt en er een mobiel telefoonnummer aanwezig is.

berichtextensies
Voorbeeld berichtextensie bij een advertentie in het zoeknetwerk op mobiel
berichtextensie voorbeeld
Voorbeeld scherm na klik op de berichtextensie

­­Locatie-extensies

Bij een locatie-extensie worden er bedrijfsgegevens van je bedrijf bij de advertentie getoond. Hierbij staan onder andere het adres, telefoonnummer en eventuele reviews. Het doel van de locatie-extensie kan zijn om je klanten een aankoop te laten doen bij je bedrijfslocatie.

Er zijn verschillende manieren hoe de bedrijfsgegevens getoond worden. Bij het zoeknetwerk worden de bedrijfsgegevens onder de advertentie getoond. In het display netwerk worden de locatie-extensies weergegeven wanneer mensen in de buurt zijn of belangstelling hebben in de omgeving. Bij YouTube-videoadvertenties worden de bedrijfsgegevens in de video getoond.

locatie-extensies
Voorbeeld locatie-extensie bij een advertentie in het zoeknetwerk op mobiel

Locatie-extensies voor partners

Bij een locatie-extensies voor partners worden de bedrijfsgegevens van partners bij de advertentie getoond. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als de producten of diensten via een extern bedrijf verkocht worden. Het doel van de locatie-extensie voor partners kan zijn om je klanten een aankoop te laten doen bij de bedrijfslocatie van externe partners. Deze extensie is op het moment alleen nog beschikbaar voor winkelketens in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Prijsextensies

Bij prijsextensies wordt het aanbod van je bedrijf bij de advertentie gezet. Hierbij staan bijvoorbeeld verschillende producten met de huidige prijzen of aanbiedingen. Het is belangrijk dat de prijsextensie aansluit bij de klant. Er moet rekening gehouden worden met wat de klant zoekt, waardoor de klant precies op het juiste moment het juiste aanbod te zien krijgt van je bedrijf. Het doel van de prijsextensie kan zijn om je klanten een aankoop te laten doen bij je bedrijfslocatie of op je website.

Er zijn verschillende type prijsextensies. Elk type prijsextensie ziet er anders uit en bevat andere informatie. De types prijsextensies zijn: merken, gebeurtenissen, locatie, buurten, productcategorieën, productniveaus, services, servicecategorieën en serviceniveaus. Het type extensie geeft al aan welke informatie de prijsextensie weergeeft. Het type productcategorie bevat bijvoorbeeld wandelschoenen als kop met bijvoorbeeld als beschrijving mannen en vrouwen. De prijs van het product komt dan ook erbij te staan.

prijsextensies
Voorbeeld prijsextensie in het zoeknetwerk

App-extensies

Met app-extensies wordt er een link naar je app worden weergegeven bij de advertentie. Het doel van de app-extensie is om klanten je app te laten downloaden. Wanneer dit het hoofddoel is van de campagne is het beter om de campagne ‘advertenties voor app-promotie’ te starten. Advertenties voor app-promotie zijn speciale campagnes om klanten je app te laten downloaden. Deze campagne wordt geautomatiseerd door Adwords.

App-extensies zijn vooral erg handig voor gebruikers van tablet of mobiel, omdat ze dan gelijk de app kunnen downloaden. Bij elke advertentie kan maar een app-extensie tegelijk worden getoond. Welke dat is hangt af van het apparaat van de gebruiker.

app-extensies
Voorbeeld app-extensie bij een advertentie in het zoeknetwerk op Android mobiel

Review extensies

Review extensies zijn verkopersbeoordelingen van klanten die bij de advertentie komen te staan. Dit wordt vertoont door middel van sterren op een schaal van een tot vijf. Review extensies zijn automatische extensies. Deze extensie helpt klanten bij het beoordelen of je bedrijf goede service en/of producten aanbiedt. Voor deze extensie worden geen kosten in rekening gebracht.

reviewextensies
Voorbeeld review extensie bij een advertentie in het zoeknetwerk

Promotie-extensies

Promotie-extensies zijn extensies die worden gebruikt bij speciale gelegenheden. Bij promotie-extensies komen maximaal twee regels tekst bij de advertentie in het zoeknetwerk over deze gelegenheid. Het doel van een promotie-extensie kan zijn om je klanten een aankoop te laten doen bij je bedrijfslocatie of conversies te generen op je website.

Promotie-extensies kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt bij feestdagen en speciale aanbiedingen. Bij een promotie-extensie is er een korting voor een dienst of product. De promotie-extensie is flexibel in te plannen. Het trekt extra klanten, vooral voor klanten die opzoek zijn naar aanbiedingen. Dit is een handmatige extensie, omdat u zelf bepaald of er sprake is van een promotie.

promotie-extensie
Voorbeeld promotie-extensie bij een voorbeeldadvertentie in het zoeknetwerk

Gebruik de juiste extensies

Als je de juiste extensies gebruikt voor je specifieke doelstellingen dan haal je het maximale uit de Adwords. Heb je vragen over het gebruik van extensies voor je Adwords account? Neem dan gerust contact op met een van Prodos zoekmachine marketing experts via telefoon of via ons contactformulier.

Waarom jij extensies moet gebruiken in Adwords