08-05-2019

Geschreven door: Jessica Ineke

Een winactie organiseren is ideaal voor je Facebookpagina. Je kunt fans betrokken houden bij je pagina en je krijgt zeer waarschijnlijk weer nieuwe likes! Winacties zijn een manier om klanten te binden aan je bedrijf. Doordat je bedrijf iets weggeeft, krijgen mensen bijvoorbeeld het gevoel dat ze iets terug moeten doen. Dit wordt volgens Cialdini ook wel wederkerigheid genoemd. Ook kan een winactie sympathie opleveren doordat je zo aardig bent om iets weg te geven en gebruikers zien dat anderen jou winactie waarderen met een like of reactie.

Een goede winactie op Facebook is betrouwbaar en voldoet aan de regels van Facebook, belasting en de privacywetgeving. De bekende like, share en win acties gaven altijd een groot bereik op Facebook, maar ze zijn niet meer toegestaan op Facebook. Dit soort posts zijn een vorm van engagement bait, deze worden in het nieuwe algoritme van Facebook sterk afgestraft. Hoe krijg je dan wel een groter bereik door middel van een winactie? In deze blog lees je de belangrijkste regels en tips!

Wat mag wel?

Het is wel toegestaan om een winactie op Facebook starten waarbij er gevraagd wordt om het bericht liken en/of reacties. De reacties op je bericht het belangrijkste voor een groter bereik. Een andere optie is om te vragen om content zoals foto’s naar de pagina van het bedrijf te sturen. Reacties geven een groter bereik dan likes op Facebook, maar let op dat je niet aan engagement bait doet, want dan wordt je post veel minder weergegeven op tijdlijnen van gebruikers.

Wat mag niet?

Het is niet toegestaan op Facebook om als voorwaarde van de winactie de gebruiker je bericht te laten delen, vrienden taggen en pagina te liken. Je mag wel verzoeken of mensen je bericht willen delen/taggen/pagina liken, maar hierbij moet je ook opletten dat je je aan de regels houdt. Facebook zet je pagina zonder waarschuwing offline

Wettelijke regels

Ook zijn er diverse wettelijke regels waaraan moet worden voldaan, met betrekking tot privacy, voorwaarden en belasting. Wanneer er niet aan de regels gehouden wordt zet Facebook je pagina zonder waarschuwing offline. De aanbieder dient bijvoorbeeld voorafgaand aan de deelname duidelijk te maken wat de totale waarde van het prijzenpakket is. Hierbij moet gecommuniceerd worden wat de actie inhoudt, hoe gebruikers kunnen deelnemen en wat ze kunnen winnen. Ook moet er worden aangegeven wie en hoe vaak iemand mag deelnemen. Hierbij stelt de aanbieder aan een minderjarige de voorwaarde dat diens ouder toestemming verleent voor deelname. Handig is om mensen akkoord te laten gaan met de algemene voorwaarden van de winactie, waarin duidelijk vermeld staat dat Facebook gevrijwaard wordt. Deelnemers moeten zich bewust zijn dat ze persoonlijke informatie delen in verband met de privacywetgeving. De wettelijke kansspelbelasting geldt voor prijzen voor boven €449.

10 tips voor een goede winactie op Facebook:

  1. Geef een leuke prijs weg waar mensen echt iets aan hebben;
  2. Lever de prijs persoonlijk af en post dit op Facebook;
  3. Zorg dat je winactie betrouwbaar overkomt;
  4. Communiceer wat de actie inhoudt, hoe gebruikers kunnen deelnemen en wat ze kunnen winnen;
  5. Geef aan wie mag deelnemen (en hoe vaak) (land, leeftijd);
  6. Laat mensen akkoord gaan met de algemene voorwaarden van de winactie, waarin duidelijk vermeld staat dat Facebook gevrijwaard wordt;
  7. Geef aan wat de wettelijke regels zijn;
  8. Maak geen gebruik van oproep tot taggen of delen;
  9. Laat de winactie niet te lang duren en geef duidelijk een einddatum aan;
  10. Zorg voor een groot bereik en veel reacties, je kunt eventueel het bericht promoten om het bereik te vergroten.

Voorbeelden Winacties

  • WINACTIE!* Welke van deze producten zou jij willen hebben? Geef in de reactie aan welke & waarom. Op x mei 2019 wordt de winnaar bekend gemaakt van de meest geweldige reactie.
  • WINACTIE!* Post een foto van jouw favoriete product x. De leukste foto wint bijpassende producten. Op x mei 2019 wordt de winnaar bekend gemaakt op basis van de leukste foto.
  • WINACTIE!* Vul in op de stippellijn. ‘Op moment x gebruik ik product x van merk x, omdat…’ Op x mei 2019 wordt de winnaar bekend gemaakt op basis van de meest inspirerende reactie.
  • Hoeveel producten staan er op de foto? Raad het juiste antwoord en win een product x van merk x naar keuze! Op x mei 2019 wordt de winnaar met het juiste antwoord bekend gemaakt*.

Conclusie

Door middel van een goede winactie op social media kan een bedrijf extra klanten genereren. Een succesvolle winactie op Facebook is betrouwbaar, voldoet aan de regels van Facebook, belasting en de privacywetgeving. Facebook heeft haar regels en algoritme aangescherpt op het gebied van engagement bait, waardoor niet alle vormen van winacties op Facebook meer succesvol zijn.

Heb je vragen over het hoe je jouw doelgroep kunt blijven bereiken op social media? Neem dan gerust contact op met een van Prodos social media experts via telefoon of via ons contactformulier.

 

Waaraan voldoet een goede Facebook winactie in 2019?