Zoekmachinemarketing als markt is enorm aan verandering onderhevig en dit feit zagen we ook terug in 2017. Zo zagen we Google het afgelopen jaar onder andere de nieuwe AdWords interface uitrollen, het maximaal aantal toegestane tekens in een advertentie uitbreiden en steviger inzetten op kunstmatige inteligentie. Inmiddels zitten we ruim drie weken in 2018 en is het hoog tijd om de grootste trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing op een rijtje te zetten.

Algoritme updates voor het herkennen van nepnieuws

Om te begrijpen waarom Google ervoor kiest om het algoritme te updaten om nepnieuws te herkennen, moeten we teruggaan naar 2011. In februari 2011 bracht Google haar update genaamd ‘Google Panda’ uit. De update was in het bijzonder gericht op het aanpakken van zoekresultaten afkomstig van websites met content die van lage kwaliteit of erg spamgericht was. Deze update brachten zij uit omdat Google in 2010 extra onder de loep lag vanwege de grote hoeveelheid ‘content farm’; websites die voornamelijk pagina’s ontwikkelen voor de zoekmachine in plaats van de bezoeker. Met de Panda update moest dit probleem worden opgelost.

In 2018 staat Google wederom voor een soortgelijk probleem. Echter zijn ‘content farms’ nu niet het probleem, maar het grote aantal websites die nepnieuws uitbrengen. Deze websites komen vaak wel prominent naar voren in de zoekmachine resultatenpagina waardoor deze door zoekers als autoriteit worden gezien. Google heeft hier inmiddels al actie op ondernomen door uitgevers te blokkeren die nepnieuws adverteerden, door het algoritme aan te passen om informatie die niet van een autoriteit afkomstig is te devalueren (denk bijvoorbeeld aan sites waar de Holocaust ontkend wordt) en het toevoegen van ‘feiten gecontroleerd’ tags aan zoekresultaten.

Dit probleem staat echter al langere tijd op de radar van Google. In 2015 brachten onderzoekers van Google een scriptie uit omtrent ‘Knowledge-Based Trust (KBT)’, een manier om de kwaliteit van websites te evalueren op basis van hun feitelijke nauwkeurigheid in plaats van het aantal inkomende links. Of KBT voldoende is om nepnieuws tegen te gaan is moeilijk te zeggen, maar het is duidelijk dat Google belang hecht aan feitelijke nauwkeurigheid en door de negatieve berichtgeving rondom nepnieuws zijn ze gemotiveerder dan ooit.

Artificiële Intelligentie (AI) zal meer aspecten van search ondersteunen

Google introduceerde ruim twee jaar geleden RankBrain, haar machine-learning AI systeem die ondersteund bij het verwerken van de zoekresultaten. RankBrain verwerkte bij de introductie omstreeks 15% van alle zoekopdrachten, inmiddels verwerkt het systeem 100% van de zoekopdrachten.

AI komt echter niet zonder problemen. AI’s blijven nog wel eens hangen in zogenaamde lokale minima, wat inhoudt dat zij arriveren bij een oplossing die ‘goed genoeg’ is en daar zelden uit komen om tot een betere oplossing te komen. Daarnaast hebben ze de neiging om correlatie te verwarren met causaliteit waardoor ze verbindingen trekken tussen zaken die niet aan elkaar gerelateerd zijn.

Hoewel Google verder zal gaan met het omarmen van AI en dit meer in hun zoekmachine algoritmes zal gaan verwerken, zal er niet veel veranderen binnen de lange termijn SEO-strategieën. Optimaliseren voor AI is namelijk in principe hetzelfde als optimaliseren voor mensen aangezien een machine-learning algoritme het menselijk gedrag probeert na te bootsen.

Mogelijke algoritme wijziging voor manipulatieve gastblogs

Gastbloggen wordt vaak gebruikt als manier om SEO-waarde op te bouwen doordat deze vorm van content zorgt voor veel links. In mei 2017 kondigde Google echter aan dat deze manier van link-building tegen de richtlijnen is en kan resulteren in een boete.

Hoewel dit redelijk bekend is binnen de SEO-community, is het waarschijnlijk dat deze aankondiging van Google aangeeft dat er een algoritme update aan zit te komen die zich richt op dergelijke vormen van gastbloggen.

‘Linkloze’ vermeldingen

Bing heeft bevestigd dat zij vermeldingen van een merk zonder link gebruiken als factor voor de positie van een website in de SERP. Hoewel Google nooit officieel heeft bevestigd dat zij dit ook doen, geeft een patent van Google aan dat zij dit waarschijnlijk wel doen. Naarmate AI een grotere rol krijgt in het bepalen van de positie van een website, is het niet vreemd om te verwachten dat dergelijke linkloze vermeldingen een grotere rol zullen gaan spelen in de SERP.

Aangezien het aantal mensen die een merk vermelden in hun conversatie groter is dan het aantal mensen die daadwerkelijk naar een merk linken, kan deze ontwikkeling vooral interessant zijn voor kleinere organisaties. Het belangrijkste om in gedachten te houden is dat betrokken zijn in een gesprek en online gesprekken starten steeds belangrijker wordt.

Google gaat hardhandiger optreden tegen opdringerige mobiele advertenties

In januari 2017 begon Google met het uitrollen van boetes voor adverteerders die opdringerige mobiele advertenties tonen. Bij opdringerige advertenties kan gedacht worden aan een pop-up die de belangrijkste content bedekt of een tussenscherm die de gebruiker weg moet klikken voordat ze bij de belangrijkste content kunnen.

Grote merken lijken echter nog steeds weg te komen met het gebruik van dergelijke mobiele advertenties. Het is echter goed mogelijk dat Google hier hardhandiger tegen zal optreden in de nabije toekomst. De grote hoeveelheid vertrouwen die dergelijke grote merken hebben opgebouwd lijkt een cruciale rol te spelen. De vraag is echter hoe Google branding zal belonen ten opzichte van opdringerig adverteren.

Google gaat ‘mobile-first’

Ruim drie jaar geleden kondigde Google aan dat het aantal zoekopdrachten dat op een mobiele telefoon werd uitgevoerd, het aantal zoekopdrachten op de desktop waren gepasseerd.

Google reageert op deze verschuiving in het gedrag van haar gebruikers door mobile-first indexing toe te passen. Dit houdt in dat Google de posities in haar zoekmachine baseert op de content van de mobiele versie van de website, zelfs wanneer iemand de zoekopdracht uitvoert op de desktop. Naar verwachting rolt Google deze vorm van indexeren dit jaar uit.

Je zou dus kunnen stellen dat 2018 het jaar wordt waarin signalen afkomstig van zoekopdrachten op mobiele apparaten algemeen geldend worden. Sites die niet goed werken op een mobiel apparaat worden daardoor wellicht snel verouderd.

Zorg dat je klaar bent voor het nieuwe jaar

Met het steeds grotere gebruik van AI door Google, de waarschuwingen met betrekking tot manipulatieve gastblogs en de waarschuwing met betrekking tot opdringerige advertenties lijkt het erop dat verandering op komst is. Het is daarom nog belangrijker om een SEO-strategie te hebben die gericht is op de lange termijn om te zorgen dat je de concurrentie voor blijft.

Hulp nodig met het vaststellen van een SEO-strategie voor de lange termijn? De SEO-experts van Prodos staan graag voor u klaar!