Nieuw: Topposities Meten in Google Ads

De eerste positie in Google levert over het algemeen de meeste klikken op, dus wil je op bepaalde zoekwoorden de nummer 1 positie pakken. Tot nu toe konden we bij betaald zoekverkeer de gemiddelde positie van je advertentie in de zoekresultaten zien. Toch geeft de gemiddelde positie geen volledig inzicht. Het was altijd de vraag waar op de pagina de nummer 1 positie vertoond werd, want dat kan ook onderaan de pagina zijn. Binnenkort komt Google met nieuwe inzichten in de topposities van je advertenties. Deze inzichten worden verkregen door middel van vier nieuwe maatstaven, zodat duidelijk wordt waar je advertenties precies worden vertoond.

Nieuwe metrics topposities

De nieuwe metrics geven veel meer inzicht in de topposities van je advertenties. Bij de nieuwe metrics wordt onderscheid gemaakt in absolute top en top. Bij de absolute top staat je advertentie helemaal bovenaan de zoekresultaten met niets erboven. Bij de top staat je advertentie in de zoekresultaten boven de organische resultaten. Ook kun je zien hoeveel procent van je advertenties in de top en/of absolute top staat én hoeveel vertoningen je advertenties in de top en/of absolute top hadden. De vier nieuwe metrics zijn:

  • Impressie (Absoluut top) %: Het percentage dat je advertentie helemaal bovenaan de zoekresultaten staat, boven de organische resultaten.
  • Impressie (top) % : Het percentage dat je advertentie boven de zoekresultaten staat, boven de organische resultaten.
  • Impressie (Absoluut top) IS: Het aantal vertoningen dat je advertentie helemaal bovenaan de zoekresultaten staat, boven de organische resultaten.
  • Impressie (top) IS : Het aantal vertoningen dat je advertentie boven de zoekresultaten staat, boven de organische resultaten.

Hoe werken posities in Ads?

Google bepaalt welke advertenties er worden vertoond door middel van een formule met de factoren zoals de kwaliteit en biedingen. Dit wordt ook wel de advertentieveiling genoemd. Hoe meer concurrenten op hetzelfde zoekwoord adverteren, hoe duurder het zoekwoord is. Een advertentie bovenaan de pagina van de zoekresultaten in Google heeft een positie van 1. Hoe hoger de advertentie staat in de zoekresultaten van Google, hoe lager het getal van de positie is. De positie van de advertentie in Google wordt door verschillende factoren bepaald. Een hoge plek in Google levert meestal meer klikken op, omdat deze vaker gezien wordt door de gebruiker. Ook denkt Google dat deze advertentie relevanter zal zijn voor de gebruiker, tenzij er meer geld wordt geboden.

Bovenaan in Google?

Wil jij ook de topposities pakken en bovenaan staan in Google? Prodos helpt je graag! Als je de juiste instellingen gebruikt voor je specifieke doelstellingen dan haal je het maximale uit je Ads account. Heb je vragen over de topposities en/of de nieuwe metrics? Neem dan gerust contact op met een van Prodos zoekmachine marketing experts via telefoon of via ons contactformulier.