Meer dan 50% van de zoekopdrachten op Google komt vanaf mobiele apparaten. Mobiel zoekverkeer is dus steeds belangrijker voor Google en ook voor u als internet ondernemer. Google heeft in een recentelijke blog aangekondigd dat ze beginnen met het uitrollen van hun ‘Mobile-first indexing’.
Wat betekent deze verandering  voor de prestaties van uw website en hoe kunt u hier slim op inspelen?

Wat is ‘Mobile First Indexing’?

Op dit moment controleert Google de zoekopdracht die een gebruiker uitvoert op relevantie aan de hand van de desktop versie van de website. Zo kan het voorkomen dat een bezoeker via mobiel  een slechtere ervaring heeft, omdat een mobiele website kan verschillen van de desktop versie. ‘Mobile First Indexing’ betekent dat Google de mobiele versie van een website gebruikt om de relevantie met een zoekopdracht te bepalen, om zo het mobiele zoekverkeer een betere ervaring te geven.

Wat betekent dit voor u?

Google geeft aan dat websites die gebruik maken van ‘responsive web design’ en op de juiste manier gebruik maken van ‘dynamic serving’ zich geen zorgen hoeven te maken. ‘Responsive web design’ houdt in dat een website op een mobiel apparaat goed presteert en gebruikersvriendelijk is. Dit is te bereiken met ‘dynamic serving’, dit wil zeggen dat de code die gebruikt wordt om een website te laten zien afhankelijk is van welk apparaat de gebruiker gebruikt. U kunt bij uw webdeveloper nagaan of dit bij u goed geregeld is. Ook kunt u zelf uw website op mobilevriendelijkheid controleren met een tool van Google.

Verder zijn er een aantal andere elementen waarop gelet moet worden:

  • Zorg ervoor dat de belangrijke en waardevolle content ook op de mobiele website goed naar voren komt. Denk hierbij aan tekst, afbeeldingen en video’s.
  • De meta data moet beschikbaar zijn in zowel de mobiele versie als de desktop versie van de website. Dit zorgt namelijk voor aanwijzingen over de content op de website.
  • Als uw website ‘Structured data’ gebruikt, is het belangrijk dat de links hierin verwijzen naar een versie van de website die goed werkt op mobiele apparaten. ‘Structured data’ is een stukje code dat Google helpt bij het begrijpen van uw website. Hiermee kunt u bijvoorbeeld bij een recept aan Google aangeven hoeveel tijd het recept kost, hoeveel calorieën erin zitten, etc.
  • Als u gebruik maakt van een verschillende URL voor de mobiele versie van uw website, is er geen aanpassing nodig. Veel websites hebben voor mobiele gebruikers bijvoorbeeld een link als ‘m.domein.nl’.

Google is met de uitrol begonnen met een aantal websites. Google kijkt voor het uitrollen naar de bovenstaande eisen en selecteert voorzichtig websites die klaar zijn voor deze overgang. Omdat ze dit voorzichtig willen aanpakken, hebben ze nog geen datum bekent gemaakt wanneer dit volledig is uitgerold, maar naar verwachting gaat dit grote impact hebben voor alle websites en webshops in 2018.

Werkt uw website niet optimaal op mobiel? Dan kan dat grote gevolgen hebben voor uw vindbaarheid en de resultaten van uw website in 2018. Wij kunnen u helpen om helemaal klaar te zijn voor de toekomst en zorgen dat uw website ook in 2018 de resultaten behaalt die u voor ogen hebt. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact op met een van de experts van Prodos.