Social media is een zeer geschikte plek om online je doelgroep te bereiken. Het gebruik van de grote social media kanalen zoals Facebook, YouTube en Instagram is nog steeds aan het groeien. 35% van de online uitgaven binnen display advertenties in de eerste helft van 2017 werden uitgegeven aan social media marketing. In het eerste half jaar van 2015 was dit nog maar 21%.

Om gezien te worden op social media, moeten mensen worden bereikt. Dit begint bij het verschijnen op de tijdlijn van je doelgroep. Vervolgens moet je opvallen, zodat gebruikers je post zien of advertentie zien. Ten slotte moet je de gebruiker triggeren zodat ze iets met je bericht gaan doen. Hierbij moet er rekening gehouden worden met in welke fase van het koopproces de gebruiker zit.

Het bereiken van jouw doelgroep op social media wordt steeds lastiger, doordat de gebruikers van social media steeds meer content op hun tijdlijn te zien krijgen. Facebook helpt de gebruikers hierbij een handje door de tijdlijn van gebruikers relevanter te maken en minder reclame van bedrijven te tonen aan gebruikers. Facebook is bezig met het geleidelijk lanceren van een nieuw algoritme, waarbij de tijd die de gebruiker besteedt op Facebook waardevoller zal worden.

Het nieuwe algoritme van Facebook

Dit nieuwe algoritme van Facebook betekent dat de berichten van pagina’s minder snel worden getoond in het nieuwsoverzicht van de gebruiker. De posts van familie en vrienden worden standaard eerst vertoond, waardoor de posts van pagina’s achterblijven. Als je dan wordt vertoond op de tijdlijn van deze gebruikers, zal je bericht sneller worden gelezen en uiteindelijk waardevoller zijn. Wanneer een post gedeeld wordt door een van je vrienden of familie wordt dit door Facebook gezien als waardevolle content en dus alsnog prominent weergegeven op de tijdlijn van gebruikers. Wanneer gebruikers toch graag jou posts willen zien kunnen ze dit zelf instellen door hun voorkeuren aan te passen. Bij het adverteren op Facebook wordt je post wel als gebruikelijk weergegeven op de tijdlijn van de gebruikers.

Meer interactie

Ook wil Facebook meer interactie zien tussen mensen. Facebook geeft posts met reacties en conversaties onder berichten eerder weer op je tijdlijn. Engagement bait was een effectieve manier om snel veel interactie te krijgen op Facebook, maar engagement bait wordt tegenwoordig afgestraft. Dit houdt in dat je in je posts op Facebook niet nadrukkelijk moet vragen om tags, shares, likes en specifieke reacties. Het gebruik van content met het juiste beeldmateriaal is niet meer genoeg. Open vragen en originele content zijn de oplossing voor betaalde en organische posts om alsnog te verschijnen op de tijdlijn van gebruikers. Dit alles maakt het extra belangrijk om goed na te denken over wat de juiste content is voor op je Facebookpagina en andere kanalen en wanneer je deze content deelt met jouw klanten/fans/volgers.

Koopproces

Wanneer jouw doelgroep bereikt is en je bericht is opgevallen, wil je dat de doelgroep ook nog iets met je bericht doet. De doelgroep kan bijvoorbeeld bewust worden van je merk, overwegen om een aankoop te doen of een conversie uitvoeren. Bij elk doel hoort een ander soort post. Je wilt in de eerste fase van het koopproces dat je doelgroep zo positief mogelijk gaat denken over je merk. In deze fase willen mensen vooral interessante informatie ontvangen. Wanneer de klant een aankoop van je product aan het overwegen is, wil je zo veel mogelijk informatie geven over het product en je product aantrekkelijk maken. In de laatste fase van het proces is er een trigger en een duidelijke call-to-action nodig om de laatste stappen te zetten om de conversie te voltooien.

Conclusie

Om te zorgen dat jij jouw potentiële klanten in iedere fase benaderd met de juiste boodschap zal je na moeten denken over de kenmerken van klanten in de verschillende fase. Hoe herken je een klant die in een bepaalde fase zit en hoe kun je deze vangen in een doelgroep? Vervolgens kun je deze doelgroepen bouwen in de verschillende advertentietools en de juiste boodschap aan deze doelgroep voorschotelen om ze te verleiden om de stap te maken naar de volgende fase van het aankoopproces.

Heb je vragen over het hoe je jouw doelgroep kunt blijven bereiken op social media? Neem dan gerust contact op met een van Prodos social media experts via telefoon of via ons contactformulier.