Vanaf juli 2018 gaat Google Chrome, de populairste browser in Nederland met een marktaandeel van 59,3%, HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) websites als onveilig markeren. Dit houdt in dat gebruikers in Google Chrome van een HTTP-websites een melding gaan krijgen dat de website onveilig is. Op het moment wordt het weergegeven door middel van een neutraal icoon. Wanneer de website gebruik maakt van HTTPS wordt er weergegeven dat de website veilig is.

Voorbeeld website zonder HTTPS na juli 2018
Voorbeeld website zonder HTTPS na juli 2018

Wat zijn de gevolgen voor HTTP websites?

De gevolgen van de melding in Google Chrome dat je website onveilig is kan grote gevolgen hebben voor je website en online omzet. Bij websites met HTTP kunnen hackers informatie tussen de verzender en de ontvanger onderscheppen en uitlezen van bijvoorbeeld wachtwoorden, creditcard gegevens en inhoud van formulieren op websites. De gegevens van de gebruiker zijn daardoor niet veilig. De melding helpt om gebruikers hier bewust van te zijn. Gebruikers kunnen door deze melding je website gaan wantrouwen. Het gevolg hiervan is dat bezoekers van je website bijvoorbeeld je website eerder verlaten, geen aankopen doen en niet meer terug komen. Ook scoort je website met HTTP minder hoog in de organische resultaten van Google, waardoor gebruikers je website misschien niet meer zullen vinden. De online omzet van je bedrijf kan hierdoor flink dalen.

Wat is HTTPS?

HTTPS staat voor Hyper Text Transfer Protocol Secure. De S in HTTPS staat voor secure. Dit betekent dat de verbinding tussen de verzender van informatie en de ontvanger beveiligd is. Hiermee kan er geen informatie meer worden onderschept en uitgelezen door derden. HTTPS zou de snelheid van de website verlagen, maar tegenwoordig is de vertraging zo klein dat het geen effect heeft voor de gebruiker.

Voorbeeld website met HTTPS
Voorbeeld website met HTTPS

Wat zijn de voordelen van HTTPS?

Het wordt steeds belangrijker om een HTTPS website te hebben. Er zijn meerdere voordelen van gebruik maken van een HTTPS website. De belangrijkste voordelen zijn:

  • Een veiligere website;
  • Meer vertrouwen van de gebruikers;
  • Hogere positie in Google.

Met een HTTPS is je website veiliger. Eventuele hackers of derde partijen kunnen geen informatie meer uitlezen van de gebruiker op de website, zoals privacy gevoelige informatie dat een gebruiker invult bij een formulier op je website, een gebruikersnaam met wachtwoord of creditcard gegevens. De data van uw bezoekers is beschermd en de gebruikers weten zeker dat ze op de echte website zitten.

Gebruikers krijgen meer vertrouwen in je website met een HTTPS certificaat. Hierdoor weten gebruikers zeker dat ze op jou website zitten en dat je een geregistreerd bedrijf bent, waaruit blijkt dat je bedrijf echt is en de gebruiker niet op een nep-site zit. Doordat gebruikers meer vertrouwen in je website hebben, zijn gebruikers sneller geneigd om een aankoop te doen. Gebruikers weten dat hun gegevens veilig zijn, omdat de verstuurde data is beschermd door middel van het SSL certificaat. Binnenkort gaat Google Chrome een melding geven in de browser dat de website zonder HTTPS onveilig is. Gebruikers kunnen door deze melding je website gaan wantrouwen.

Google beloont al sinds 2014 pagina’s die gebruik maken van HTTPS. In de organische resultaten komen websites met HTTPS hoger in de ranking dan websites zonder HTTPS. Google wil zo veel mogelijk websites beveiligd hebben. Het gaat steeds zwaarder meewegen bij SEO. De meerderheid van alle websites op de eerste pagina van Google heeft al een HTTPS verbinding. Door een extra vermelding te geven in de browser, benadrukt Google hoe belangrijk ze het vinden om een HTTPS website te hebben.

Hoe kom je aan een HTTPS website?

Je komt aan een HTTPS website door een SSL certificaat aan te vragen. Je kunt het aan het SSL certificaat komen via je webhost of bij een externe partij die SSL certificaten levert. Het SSL certificaat zorgt voor de beveiliging in de HTTPS website door middel van een SSL protocol. Er zijn verschillende soorten SSL certificaten. Het is belangrijk om bewust te zijn van welk certificaat je aanvraagt. De certificaten versleutelen de informatie op dezelfde manier. Het verschil zit vooral in de weergaven van het certificaat, de prijs en omvang. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om één (sub) domein te beveiligen of een onbeperkt aantal domeinen met een wildcard. Bij alle SSL certificaten krijg je de HTTPS verbinding in plaats van de HTPP verbinding. Je hebt de volgende SSL certificaten die je kunt aanvragen:

  • Domain Validation certificaat;
  • Organisation Validation certificaat;
  • Extended Validation certificaat.

Bij het Domain Validation certificaat wordt de verbinding beveiligd. Er komt een grijs slotje voor de HTTPS te staan. Hierbij wordt gecontroleerd of de aanvrager de website in beheer heeft. Dit is het meest basis SSL certificaat.

Bij het Organisation Validation certificaat gebeurt er hetzelfde als bij de basis, maar nu komt de naam van het bedrijf erbij te staan wanneer iemand op het slotje zou klikken.

Het meest uitgebreide certificaat is het Domain Validation certificaat. Bij dit SSL certificaat komt de naam van het bedrijf naast het groene slotje te staan. Hierdoor ziet de gebruiker meteen dat de website is beveiligd door middel van HTTPS. Ook ziet de gebruiker gelijk de bedrijfsnaam, waardoor er meer vertrouwen is. Bij webwinkels en andere websites die gevoelige informatie uitwisselen raden wij  aan om het Domain Validation certificaat te gebruiken, omdat dit het meeste vertrouwen geeft bij de gebruiker.

Acht stappen voor het overgaan van HTTP naar HTTPS

Nadat je website over is op HTTPS moeten er nog een aantal dingen gebeuren. Je moet bijvoorbeeld ervoor zorgen dat al je pagina’s geladen worden als HTTPS. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Prodos helpt je graag bij het overgaan op van HTTP naar HTTPS. Enkele stappen die ondernomen moeten worden nadat je een SSL certificaat hebt zijn:

  1. Je interne en externe links aanpassen van HTTP naar HTTPS;
  2. De (interne) links in afbeeldingen op je website aanpassen van HTTP naar HTTPS;
  3. Al het verkeer HTTP doorsturen met een redirect 301 naar HTTPS;
  4. De oude redirects aanpassen van HTTP naar HTTPS;
  5. De sitemap bijwerken met de HTTPS links;
  6. De links in hulptools aanpassen van HTTP naar HTTPS zoals Google Analytics en Google Search Concole;
  7. De links van andere websites naar jou website (backlinks) laten aanpassen naar HTTPS;
  8. Pas de links naar je website aan van HTTP naar HTTPS in bijvoorbeeld je social media, e-mailmarketing en andere kanalen.

Conclusie

Het hebben van een HTTP website kan grote gevolgen hebben voor je bezoekers op je website en de online omzet van je bedrijf. HTTPS maakt websites veiliger, betrouwbaarder en websites met HTTPS scoren hoger in Google. Ook markeert Google je website als veilig in Google Chrome. Door middel van een SSL certificaat wordt de website beveiligd met HTTPS. Nadat je HTTPS op je website hebt, moeten er nog een aantal belangrijke stappen ondernomen worden, zodat je hele website een veilige verbinding krijgt. De experts van Prodos helpen je hier graag mee.

Heb je vragen over HTTPS? Neem dan gerust contact op met een van Prodos zoekmachine marketing experts via telefoon of via ons contactformulier.