Op 1 januari vinden er een aantal belangrijke wijzigingen plaats in de voorwaarde van Google Ad Grants.

Binnen het Google Ad Grants programma stelt Google advertentiebudget beschikbaar voor non-profit organisaties met een ANBI status. Met dit budget, tot maximaal $100.000 per maand, kunnen de non-profit organisaties Google Adwords gebruiken om relevant verkeer naar hun websites toe te sturen om zo hun online doelstellingen te behalen.

Adverteerders en bureaus ontvingen vorige week een mail van Google waarin zij op de hoogte gesteld werden van de nieuwe voorwaarden voor Google Ad Grants. In de email stond te lezen dat er ruim 35.000 organisaties zijn die gebruik maken van het Google Ad Grants programma en dat het bodlimiet van $2 voor deze organisaties niet langer geldig is voor campagnes wanneer deze gebruik maken van de biedstrategie conversies maximaliseren. Verder werd er verwezen naar een aantal Google Support pagina’s waar nog een aantal belangrijke nieuwe voorwaarden te vinden zijn.

5% Klikfrequentie

De grootste update is een nieuwe voorwaarde voor accounts om een klikfrequentie van minimaal 5% te behalen. Dit is voor veel accounts een nieuwe voorwaarde of een flinke stijging ten opzichte van het vorige minimum van 1% dat alleen gold voor Google Grantspro Accounts. Door deze nieuwe voorwaarde moeten de campagnes van non-profit organisaties die gebruik maken van Google Ad Grants voortaan goed ingericht en geoptimaliseerd zijn zodat zij relevant genoeg zijn om gemiddeld minstens 5% klikfrequentie te behalen.

Google zelf geeft aan dat veel van de accounts die momenteel gebruik maken van het Google Ad Grants programma al een gemiddelde klikfrequentie behalen van boven de 5%. Echter zijn er ook veel geluiden vanuit de markt dat er veel grote en middelgrote non-profit organisaties zijn die dit gemiddelde lang niet halen.

Wat veranderd er nog meer?

Naast het instellen van een klikfrequentie grens zijn er nog een aantal nieuwe regels en updates die vanaf 1 januari gelden:

  • Non-profit organisaties kunnen niet op merk gerelateerde zoekwoorden van andere merken bieden
  • Zoekwoorden moeten minimaal en kwaliteitsscore hebben van 2 of hoger
  • Campagnes moeten bestaan uit minstens twee advertentiegroepen die minstens twee actieve advertenties per advertentiegroep bevatten.
  • Account moeten minstens twee sitelink extensies bevatten.
  • Account moeten geo-targeting bevatten.
  • Getargete zoekopdrachten moeten in de meeste gevallen uit minstens twee woorden bestaan.

Deze regels zijn duidelijk bedoelt om er voor te zorgen dat accounts van non-profit organisaties voldoen aan een minimale ondergrens voor het implementeren van best practices voor Google Adwords. Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat het budget dat beschikbaar is gesteld door Google beter besteed wordt en dat de resultaten van non-profit organisaties die meedoen aan het programma zullen verbeteren.

Er is echter veel kritiek op de korte termijn die zit tussen het op de hoogte stellen van de non-profit organisaties en het ingaan van de nieuwe regels. Non-profit organisaties hebben slechts twee weken de tijd om hun accounts op orde te krijgen voordat hun accounts (tijdelijk) gedeactiveerd zullen worden.

Werkt u bij een non-profit organisatie en bent u benieuwd of uw account voldoet aan de nieuwe voorwaarde of bent u op zoek naar een bureau dat u kan helpen er voor te zorgen dat u ook na 1 januari 2018 gebruik kunt blijven maken van Google Ad Grants? Neem contact op met een van de specialisten van Prodos Online Marketing voor vrijblijvend advies.