10-07-2018

Geschreven door: Danny van Veen

, ,

In ons vorige blog over de enhanced e-commerce rapportages van Google Analytics hebben ik een globaal beeld geschetst van de werking van enhanced e-commerce en de verschillende rapportages die deze functionaliteit genereert. De conclusies die getrokken kunnen worden uit de standaard rapportages zijn belangrijk voor het optimaliseren van de webshop.

Net als vele andere rapporten in Google Analytics is het mogelijk om de enhanced e-commerce rapportages te filteren op belangrijke kenmerken van je doelgroep. Op deze manier kunnen optimalisatie acties nog concreter worden gemaakt. In dit blog laat ik vijf van deze praktische inzichten zien die direct toegepast kunnen worden bij een analyse van de prestaties van jouw e-commerce platform!

Nieuwe vs. terugkerende klanten

Een manier om te analyseren hoe je webshop presteert is het analyseren van gedrag van terugkerende klanten ten opzichte van nieuwe klanten. Wanneer nieuwe klanten veel beter presteren dan terugkerende klanten, kunnen bijvoorbeeld acties worden ondernomen om loyaliteit te bevorderen. Andersom zouden nieuwe klanten verleid kunnen worden tot het doen van een aankoop door te zorgen dat de webshop meer vertrouwen uitstraalt. Hierbij kan gedacht worden aan het toevoegen van gebruikersrecensies, USP’s, een webwinkelkeurmerk enzovoorts.

Returning vs new

Segmenteren op verschillende dimensies

De inzichten van de horizontale funnel kunnen worden gesegmenteerd op basis van verschillende dimensies. Zo is het mogelijk om de prestaties van organisch bezoek te vergelijken met betaald bezoek of bezoekers op een mobiel apparaat vergelijken met bezoekers die achter hun desktop zitten. Door optimaal gebruik te maken van deze inzichten kunnen acties worden ingezet om heel concrete delen van de webshop te optimaliseren. Wellicht presteert de desktopversie namelijk wel goed maar converteert de mobiele versie nauwelijks. In dat geval kunnen optimalisatieacties worden gericht op de mobiele variant van de webshop.

Segmentatie van E-commerce

Identificeren van knelpunten

Het optimaliseren van een checkout proces kan uitstekend met de enhanced e-commerce rapportages van Google Analytics. Op basis van de gegevens van deze rapportages kunnen bijvoorbeeld A/B testen worden gepland. Stel dat een groot percentage gebruikers de winkelwagen verlaat zonder een aankoop te verrichten. Deze gebruikers hebben vergevorderde interesse omdat zij niet alleen het product te bekijken, maar de intentie tot koop tonen door het product toe te voegen aan de winkelwagen. Toch is er iets wat deze bezoekers doet besluiten niet over te gaan tot een aankoop.

Hoe komt dit? Zijn de extra kosten te hoog (verzending, btw, enz.)? Moet een account worden aangemaakt? Zijn er technische problemen? Afhankelijk van de webshop kunnen verschillende redenen worden aangebracht waarom een gebruiker het proces niet afmaakt. Deze verschillende componenten kunnen vervolgens goed worden getest.

Winkelwagen verlatingen

Analyseren van de verschillende checkout stappen

Stel: bij het analyseren van het rapport ‘betaalgedrag’ valt op dat de grootste percentages bezoekers afhaken gedurende de “review“ stap waar de bestelling nog een laatste keer gecontroleerd kan worden alvorens deze definitief wordt gemaakt. Daarnaast is ook opvallend dat een hoog aantal bezoekers afhaakt bij de stap “billing”.

Dit kan betekenen dat bezoekers moeite hebben met het invullen van de persoonsgegevens bij stap 1 of dat er simpelweg te veel gegevens worden gevraagd. Bij de laatste stap kan de oorzaak zijn dat het uiteindelijke overzicht niet helemaal overeenstemt met de verwachtingen die de klant heeft. Wanneer dergelijke inzichten worden verkregen is het dan ook belangrijk om te handelen en deze stappen te optimaliseren. Hierdoor wordt de conversie en de winstgevendheid in de shop aanzienlijk verhoogd!


Gedetailleerde Productprestaties

Bovenstaande inzichten kunnen worden gebruikt om de customer experience binnen de webshop te verbeteren. Het is namelijk erg belangrijk dat de klant een zo optimaal mogelijke ervaring heeft binnen de shop. Vervolgens is het zaak om te zorgen dat de gebruiker overgaat tot het doen van een aankoop. Hier wordt het rapport productprestaties belangrijk.

Dit rapport toont namelijk welke producten in verhouding de meeste conversies opleveren. Bij een analyse wordt gekeken naar het aantal keren dat een product in de lijst verschijnt en hoe vaak men op het product klikt nadat deze is verschenen. Vervolgens toont het rapport hoe vaak dit product is gekocht.

Wat kun je hier concreet mee? Dit rapport toont in welke producten of productgroepen je doelgroep bovengemiddelde interesse toont. Zie je bijvoorbeeld dat een product vaak wordt gekocht nadat hier op is geklikt, maar dat het product niet vaak in de lijst verschijnt? In dat geval zou je kunnen zorgen dat het product bovenaan verschijnt wanneer iemand binnen die productgroep zoekt.

Productlijstprestaties

Maak jij al gebruik van enhanced e-commerce?

Onze specialisten zijn ontzettend enthousiast over de mogelijkheden die de enhanced e-commerce rapportages bieden voor e-commerce platformen. Zij adviseren dan ook graag over de implementatie hiervan en het traject dat volgt. Neem contact op met onze experts.

Praktische inzichten vanuit de enhanced e-commerce rapportages van Google Analytics