14-05-2019

Geschreven door: Levi

Deze maand, vijftien jaar geleden, begon ik mijn carrière in online marketing met een afstudeerscriptie over leningen en spaarrekeningen aanvragen via internet. Vijf jaar later startte ik naast mijn baan, als online marketeer bij een financieel adviesbureau, met mijn eerste eigen online project; een pokerwebsite. En niet veel later begon ik aan mijn eerste freelance klus voor MAX Tenten. In 2015, een hoop vaste opdrachten en veel ervaring rijker, ontstond het idee voor Prodos. Een online marketingbureau met een vernieuwende aanpak en visie. En Prodos loopt nu als een trein!
Ik heb dus iets te vieren en trakteer je graag op een beetje van mijn ervaring. Uiteraard zijn dit “maar” 10 tips en is succes afhankelijk van veel meer. Ik werk hard, heb veel geleerd van successen, maar ook van tegenslagen. Hier en daar wat geluk. Maar bovenal heb ik veel plezier in mijn werk. Toch denk ik dat deze 10 punten, belangrijke factoren zijn voor mijn succes. Hier en daar een open deur, maar wel een belangrijke open deur. Doe er je voordeel mee en laat maar weten of je op of aanmerkingen hebt.

10 praktische ondernemerstips voor (freelance) online marketeers

1. Good is the enemy of great

Een quote uit het boek “Good to great” van Jim Collins.  Ook als je denkt dat je al best goed bent in wat je doet, het kan altijd beter. En als jij niet beter wordt, dan wordt je concurrent het wel…
Ik ben vooral goed geworden in mijn werk door ervaring en de investering van heel veel van mijn tijd. Dat ik goed ben in wat ik doe, meet ik af aan het resultaat van mijn opdrachtgevers en de doorverwijzingen die ik krijg. Om dat voor elkaar te krijgen, doe ik dan ook álles. Ik lees relevante blogs, feeds, posts en tweets. Mijn volledige focus is gericht op het behalen van aantoonbare resultaten.

Als het makkelijk was, deed iedereen het wel

Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat ik mijn kennis en ervaring kan bewijzen, door het behalen van officiële certificaten en het maken van echte cases. Dat kost me veel tijd en aandacht, maar nu ik weet dat dat uiteindelijk positief uitpakt, gaat het bijna vanzelf. Zeker als ik me bedenk dat elk uur dat ik er extra insteek, een ander zou afhaken. Dat besef ik me ook altijd als ik met iets moeilijks bezig ben; een ander zou hier afhaken.
Ook is het belangrijk dat je ambassadeurs hebt. Dat zijn de opdrachtgevers waar je een prospect blind naar toe kunt sturen voor een referentie. Daarvoor moet je werk dus van topniveau zijn. Daag jezelf uit door een grotere of betere concurrent te kiezen en je voor te nemen deze voorbij te streven. Zo houd je de druk erop en dat heeft effect.

Om daadwerkelijk ‘on top of your game’ te zijn, kan het dus betekenen dat je soms extra uren moet maken. Wees bereid om zelfs een nachtje door te halen. Alleen dan zul je een niveau kunnen bereiken en behouden waar je zult zien dat opdrachtgevers jarenlang bij je blijven. Ben je niet bereid om alles te geven? Gaat het je te veel ten koste van vrije tijd of sociale contacten? Geen probleem, dat is namelijk ook belangrijk. Stel dan de verwachting die je van jouw onderneming hebt naar beneden bij. Het is een kwestie van zelf jouw prioriteiten bepalen.

2. Vergeet niets en kom afspraken altijd na

De belangrijkste basis van een goede werkrelatie is vertrouwen. Vertrouwen moet je verdienen, bouw je maar langzaam op en ben je zo weer kwijt. Hoe vaak zeg jij tegen je opdrachtgever ‘dat zoek ik wel even op’ of ‘daar kom ik op terug’? Ik zeg dat zelf best vaak, maar ik kom deze belofte ook altijd na. Elke loze uitspraak doet afbreuk aan je geloofwaardigheid en reputatie. Door niets te vergeten en afspraken na te komen, vergroot je het vertrouwen in jou als professional. Weet jij van jezelf waar je goed in bent? Dan kan je je gemaakte beloftes vast ook nakomen. En ben je net als ik ook weleens overenthousiast en blijkt achteraf dat je iets hebt beloofd wat toch niet gaat lukken? Ik neem dan zo snel mogelijk contact op met mijn opdrachtgever, leg mijn verhaal uit en stel verwachtingen bij. Door het ondernemen van actie probeer ik dan toch te laten zien dat ik ga voor het beste resultaat. Dat kan een opdrachtgever echt wel waarderen.

Handige hulpmiddelen

Maar hoe zorg je er nou voor dat je alles onthoudt? Je kunt een (digitaal) notitieblok bij de hand houden, waarop je gedurende de dag notities maakt van alles wat je moet onthouden. Deze notities verwerk je dan aan het einde van de dag in agendapunten, acties en mails. En als je je notitieboek een keer bent vergeten, stuur jezelf dan ter herinnering een mailtje. Daarnaast gebruik ik zelf nog twee controlemethoden: Google Agenda herinnert mij aan bepaalde acties of mails en de ‘snooze’-functie in Google Mail helpt me om overzicht te houden in mijn inbox. Ook hier geldt weer: ik doe alles om maar geen afspraak of actie te vergeten. Een prettige bijkomstigheid is dat deze nauwkeurigheid aanstekelijk werkt op opdrachtgevers en samenwerkingspartners.

Opdrachtgever ipv klant

Natuurlijk zijn er nog meer manieren om een vertrouwensband op te bouwen met je opdrachtgever. Ik spreek zelf bijvoorbeeld bewust liever over ‘opdrachtgever’ dan over ‘klant’. Van nature is de verhouding tussen klant en leverancier een beetje scheef. Het woord ‘klant’ verwijst naar één van velen, terwijl de term ‘opdrachtgever’ meer autoriteit heeft. Je toont aan dat je de opdrachtgever serieus neemt en onmisbaar vindt. Mensen vinden het ook vaak prettig om bij naam aangesproken te worden. Het erkennen en gebruiken van een naam draagt bij aan het gevoel van waardering. Dat is belangrijk voor jou en voor je opdrachtgever. Dit werkt ook heel goed als je veel contact hebt met een supportafdeling of een klantenservice. Door de persoon met naam aan te spreken, heb je grote kans om sneller teruggebeld te worden of wordt jouw probleem eerder opgelost.

3. Reageer snel

Iemand stuurt jou een mail en wil het liefst zo snel mogelijk reactie. Zo zit de mens nou eenmaal in elkaar, want jouw mail is altijd de mail met de hoogste prioriteit. Toch lukt het in de praktijk natuurlijk niet om alle mails direct inhoudelijk te behandelen. Wat je wel kunt doen, is een korte reactie geven en zeggen dat je er later op terugkomt. Jouw opdrachtgever weet dan dat de mail is ontvangen en gelezen, dat is al een eerste geruststelling. Door jezelf dit als taak te stellen, zorg je er ook voor dat je dit buiten werktijden zult moeten volhouden en dat is weleens lastig. Ik kan je beloven; het heeft echt effect, want jouw opdrachtgever kan op je bouwen. Het hoort er ook gewoon een beetje bij; ‘freelancen’ is ongeveer synoniem voor ’s avonds en in het weekend werken. Voor het thuisfront, jouw partner en/of kinderen, is dit ook een uitdaging. Zij worden geconfronteerd met jouw ambitie, maar een beetje uitleg doet vaak al wonderen. Het is een relatief kleine investering voor een heleboel succes, waar ook jouw geliefde(n) veel voordeel van hebben in de vorm van o.a. een betrouwbaar inkomen en de vrijheid van eigen verantwoordelijkheid voor je agenda.
Je zult overigens ook merken dat je ook steeds vaker zelf snel respons krijgt.

4. Blijf aandringen op persoonlijk contact

Online marketing blijft een vrij abstract onderwerp voor veel ondernemers en managers. Overschat de kennis over online marketing bij mensen buiten het vak niet. Echt. Mensen hebben geen idee. Ze weten vaak ook niet welke informatie van een dashboard of rapportage is af te lezen. Daarom is de mondelinge toelichting zo belangrijk. Ik streef zelf naar een maandelijkse bijeenkomst, waarin ik mijn werk en resultaten zo goed mogelijk toelicht.
Het plannen van een meeting is soms een uitdaging. Jouw opdrachtgever heeft een volle agenda en ziet niet altijd de noodzaak van een meeting. Probeer deze situaties te herkennen, want ook al loopt het goed, dan nog is het belangrijk dat je opdrachtgever weet waar je mee bezig bent en dat je tussentijds feedback krijgt en geeft. Een simpel Excel-documentje geeft je een helder overzicht van de contactmomenten. Regelmatig persoonlijk contact is ook belangrijk om te voorkomen dat concurrenten voet aan de grond kunnen krijgen bij je opdrachtgever(s).

5. Ga nooit onvoorbereid naar een opdrachtgever

Klinkt voor de hand liggend, is het ook, maar toch kom ik nog vaak mensen tegen die duidelijk geen tijd hebben gestoken in de voorbereiding van een meeting. Een voorbereid mens telt echter voor tien. Zonder overdrijven. Op het moment dat je een eerste gesprek met een potentiële opdrachtgever hebt, moet je zorgen dat je zo veel mogelijk weet. Van het bedrijf, je gesprekspartner, de eigenaar, alle LinkedIn-profielen van de mensen waar je mogelijk mee te maken krijgt.

Voor ons online marketeers zijn cijfers belangrijk en je moet dus zorgen dat je toegang hebt tot alles wat je maar kunt krijgen. Google Analytics is een must. Teken desnoods elke geheimhoudingsverklaring die nodig is. Zorg dat je op de hoogte bent van zoekvolumes, verwachte kosten per klik/view, beschikbare cijfers van concurrenten. En eventueel kun je gedeponeerde jaarstukken van je potentiële opdrachtgever en zijn directe concurrenten checken. Zeker als het om grotere deals gaat. Je hoeft al deze informatie echt niet te gebruiken. Maar het feit dat je het weet, maakt al dat je heel anders een gesprek in gaat en veel sneller tot de kern kunt komen. Dit is niet alleen erg handig voor het verloop van het gesprek, maar je maakt ook meteen indruk.

Inzicht in cijfers is essentieel

Ook als je de opdracht eenmaal hebt binnengesleept, blijft inzicht in cijfers heel belangrijk om een bijdrage te kunnen leveren aan de doelstellingen van je opdrachtgeer. Blijf daarom zoveel mogelijk op de hoogte van de financiën van je klant. In het geval van een leadcampagne, moet je dus weten wat je leads aan omzet hebben gebracht. In het geval van webshop sales is het belangrijk dat je op de hoogte bent van cijfers als retourpercentage en marge. Alleen dan weet je of het goed gaat of niet. Heeft je opdrachtgever moeite met het delen van deze cijfers? Dan is er blijkbaar nog niet voldoende vertrouwen. Dit los je het beste op door het bespreekbaar te maken. Je kunt dan duidelijk maken welke voordelen het delen van informatie jouw opdrachtgever brengt. Inzicht in realistische gegevens maakt het verschil tussen winnende online marketeers en de middelmatige.

Bonustip: neem altijd visueel ondersteunend materiaal mee in de vorm van een paar slides en grafieken. Misschien heb je ze niet nodig, maar als ze nodig zijn, dan heb je ze wel. Als ze goede informatie bevatten en mooi zijn vormgegeven, komt het heel sterk over.

Bonustip 2: stop met het maken van decks en het ouderwets presenteren van de slides. Daar zit, na je afstudeerscriptie, echt niemand meer op te wachten. Gebruik slides alleen ter ondersteuning van je verhaal.

6. Zorg voor een strakke financiële administratie

‘Cash is King’. Wil je het als freelancer redden? Dan zul je dit punt onder de knie moeten krijgen. Daar waar je zelf tekortschiet, en dat toegeven is ook al een hele overwinning, kun je anderen inschakelen. Dat kost geld, maar dat verdien je met gemak terug met waar je goed in bent. Er is over dit onderwerp veel te zeggen, maar de basis is vrij simpel. Factureer consequent en laat je opdrachtgever merken dat je ook de administratie serieus neemt. Hoe stipter je facturen stuurt, hoe stipter ze worden betaald. Zonder uitzondering krijg je te maken met laat- of niet-betalers. Ga dan het gesprek aan en ontdek wat hier de reden voor is. Hoewel lastige gesprekken voeren ook niet mijn hobby is, is het wel noodzakelijk om te kunnen ondernemen. Ga deze gesprekken direct aan bij twee maanden achterstand en kondig aan dat je, bij het uitblijven van een betaling, een maand later de werkzaamheden tijdelijk zult moeten staken, tot het eea is opgelost. Voor jou geldt natuurlijk dezelfde verantwoordelijkheid tegenover crediteuren, betaal inkomende facturen op een vast moment, 1 of 2 keer per maand en geef van te voren aan wanneer dit is. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het nakomen van afspraken is, dus ook van financiële afspraken.

7. Besteed werk uit aan andere (jonge) professionals

De groei van zzp’er tot Online Marketingbureau ging bij mij niet vanzelf. Het succesvol leren uitbesteden van bepaalde taken heeft hier zeker aan bijgedragen. Ik had namelijk al snel door dat ik slechts een beperkte hoeveelheid werk aankon. En ‘nee’ verkopen… dat wilde ik natuurlijk niet. De oplossing heb ik gevonden door het geven van gastcolleges aan de Hogeschool van Utrecht. Zo kom ik in contact met jong talent. Met de juiste training groeien deze mensen vervolgens uit tot professionals. Wat mij betreft is leeftijd overigens ondergeschikt aan de juiste mentaliteit. Ik kan dit echt aanraden. Overweeg je om ook taken uit te besteden? Neem dan wel altijd zelf de eindverantwoordelijkheid en zorg voor briefings, input, feedback en commentaar van hoog niveau. Houd de controle, zodat je jouw afspraken met je opdrachtgever kunt waarmaken.

De juiste mensen vinden

Hoe weet je nou wat voor vlees je in de kuip hebt? Een logische vraag, want jouw succes valt of staat met de keuzes die je maakt en de mensen die je om je heen hebt. Inmiddels heb ik een paar mensen om mij heen verzameld die ik, zowel in werk als privé, blind kan vertrouwen. Dat geeft een goed gevoel. Intuïtie is hierin een belangrijke factor, maar er zijn ook andere manieren om mensen binnen korte tijd in te schatten. Zo kun je bij het leren kennen van een nieuwe specialist gebruikmaken van cases. Laat hen hun vaardigheden etaleren aan de hand van daadwerkelijke situaties. Alleen dan kun je de praatjesmakers onderscheiden van de toppers. Bovendien is zo’n aanpak ook de enige manier om de wat introvertere specialisten goed te kunnen beoordelen. Vaak hebben zij meer moeite om zich verbaal te kunnen verkopen. Wat natuurlijk niet erg is, want uiteindelijk zijn acties waardevoller dan woorden.

Ook kun je gebruikmaken van HR-tools als PI Index. Je kunt mensen aan de hand van antwoorden en gedrag indelen in vier groepen. Een van die groepen bevat juist die kenmerken die belangrijk zijn voor een online marketingspecialist, terwijl een andere groep mensen betreft met een sales of management profiel. Ondersteunend aan jouw intuïtie is dit een prima methode om foute inschattingen te beperken. Voor volledige uitleg van deze methode is dit blog niet geschikt, maar je komt vast een heel eind met een kleine zoektocht. Heb je echt interesse? Mail me dan, dan help ik je op weg.

8. Wees bewust van je zwaktes

In het ene ben je goed en in het andere iets minder. Soms bewust, soms onbewust. Sommige vaardigheden zijn aangeleerd, andere heb je van nature. Inmiddels weet ik ook dat ik dingen die me echt niet liggen goed kan verprutsen. Dat vind ik niet meer erg, want je kan nou eenmaal niet overal in uitblinken. Ik probeer mijn zwaktes niet te verstoppen en wil me er al helemaal niet onzeker door voelen. Maar ik besef me wel, dat er een oplossing voor nodig is. Een voorbeeld van zo’n zwakte is facturatie en debiteurenbeheer. Ik vind het niet leuk, stel het uit en maak er een rommeltje van als ik niet oplet. Zoals ik hierboven al noemde, is juist die strakke administratie wel heel noodzakelijk voor het voorkomen van grote ellende. Al voordat ik eigenlijk genoeg verdiende, heb ik hier een oplossing voor gevonden door het inschakelen van een Virtual Assistent. Een helpende hand voor al deze lastige klusjes. Mijn aandacht kan ik besteden aan waar ik goed in ben en dat heeft de groei van mijn bedrijf geholpen.

9. Vraag om doorverwijzingen

Iedere zelfstandige zonder duidelijk salesprofiel vindt acquisitie een van de moeilijkste dingen van het ondernemen. Dat geldt ook voor mij, ik ben namelijk geen geboren verkoper. Waarschijnlijk past dat niet bij mijn introverte karakter. Ik heb nog geen cent uitgegeven aan marketingactiviteiten voor mijzelf, maar toch heb ik mijn onderneming kunnen laten groeien. Wat je namelijk kunt doen en jezelf kunt aanleren, is regelmatig aan tevreden klanten vragen of zij iemand weten die jouw hulp kunnen gebruiken. Er komt op die vraag bijna altijd respons. Het spreekt voor zich dat jouw werk en de resultaten overduidelijk goed moeten zijn.

10. Blijf genieten van wat je verdient

Leuk hoor, al dat werken en al dat succes. Maar het is niets waard als je er niet van geniet (alleen of met je naasten). Doe dat dan ook. Je hebt een goed vak gekozen. Er valt veel te verdienen. En het is hard werken. Zorg dus dat je daarvan geniet en boek regelmatig een mooie reis, ga naar concerten en uit eten. Doe de dingen waar je echt blij van wordt of investeer geld in dingen waar je van kunt genieten. Wat dat is, is voor iedereen anders. Zelf vind ik dat geld uitgeven aan de juiste dingen het leven plezieriger maakt.

Tot zover mijn 10 tips voor Freelance Online Marketeers. Ik wil je uitnodigen om eruit te halen wat er voor jou in zit. Combineer je dit vervolgens met jouw eigen aanpak, dan ben je volgens mij op de goede weg. Heb je ook nog plezier in wat je doet? Dan komt het helemaal goed. Ik hoop dat ik een beetje inspiratie heb gegeven om positieve verandering aan te brengen in jouw werkwijze. Zo ja? Laat het mij dan weten via levi@prodos.nl . Vind ik leuk!

10 praktische tips om een succesvolle freelance online marketeer te worden