Google biedt sinds kort een automatische migratie aan naar Google Analytics 4 (GA4). Aangezien Universal Analytics vanaf 1 juli niet meer beschikbaar is, lijkt deze optie de perfecte manier om een werkende GA4 omgeving te krijgen. Maar werkt de automatische migratie van GA4 echt zo goed? Het korte antwoord is dat het van jouw specifieke situatie afhangt. In de bijna alle gevallen zal er alsnog een handmatige actie nodig zijn om bepaalde elementen te configureren. In dit artikel leggen we je de verschillen uit tussen de basis migratie en een uitgebreide (vereiste) migratie.

Het einde van Universal Analytics

We pakken iedere gelegenheid aan om het te melden: vanaf 1 juli dit jaar zal Universal Analytics stoppen met het verwerken van “hits”. Dat betekent dat je geen nieuwe data meer zal zien in Universal Analytics en je naar een andere oplossing moet gaan kijken om de prestaties van je website inzichtelijk te maken. De meest voor de hand liggende oplossing is GA4, aangezien dit de opvolger is van Universal Analytics. De nieuwe versie van Analytics maakt wel gebruik van een hele andere manier van meten dan Universal, waardoor je historische data helaas niet mee kan nemen naar de nieuwe omgeving. Als je wat vergelijkingsmateriaal in je GA4 omgeving wilt hebben, dan zal je dus zo snel mogelijk over moeten. Wij adviseren onze klanten altijd een GA4 property aan te maken, omdat deze naast Universal Analytics kan bestaan. Op deze manier verzamelt GA4 alvast data, terwijl jij op een rustige manier kan wennen aan de nieuwe omgeving.

Google Analytics 4 migratie: wat houdt het in?

We weten inmiddels dat data vanuit Universal Analytics niet naar GA4 kan worden meegenomen. Maar als we geen data migreren, wat dan wel? Bij een migratie naar GA4 wordt vooral gekeken naar de verschillende instellingen die aanwezig zijn in Universal Analytics. Die configuratie wil je immers graag meenemen naar GA4, zodat je ongeveer op dezelfde manier kan blijven werken. Denk daarbij aan de volgende onderdelen:

  • Conversiedoelen
  • Custom gebeurtenissen
  • E-commerce doelen
  • E-commerce- en custom rapportages
  • Eventuele funnel rapportages voor leadgeneratie

Uiteindelijk is het simpelweg belangrijk dat alle data op de juiste manier wordt verzameld en verwerkt.

Wat is de automatische migratie van Google Analytics 4?

Voor alle gebruikers van Universal Analytics properties die de afgelopen 12 maanden hits hebben gehad, gaat Google automatisch een GA4 property configureren. Je hebt de mogelijkheid om je af te melden voor deze optie, mocht je dat willen, dan kun je dat nog voor 28 februari doen. Doe je dat niet, zul je medio maart een GA4 property in je account zien verschijnen.

Basis GA4 implementatie

Google geeft zelf aan dat de migratie in delen zal plaatsvinden, zo zullen zij de basis property als eerste opzetten. In een basis property vind je de volgende gebeurtenissen:

  • Page views
  • Scrolls
  • Outbound clicks
  • Site search
  • File download
  • Form tracking

Wanneer Google automatisch een property aanmaakt, dan zul je veel van deze gebeurtenissen dan ook terug kunnen vinden. We verwachten dat dit prima zal werken, met hier en daar een uitzondering met betrekking tot file downloads en form tracking. Geen enkele website is namelijk hetzelfde en ook wij hebben gemerkt dat we in sommige gevallen een aantal handmatige gebeurtenissen moeten implementeren om het meten van interacties met een formulier inzichtelijk te maken. Het is daarom geen gegeven dat deze conversies “out of the box” werken, dat is enerzijds een kwestie van afwachten en anderzijds een kwestie van goed kijken naar de huidige manier van tracking implementatie.

Universal Analytics gebeurtenissen in GA4

Wanneer je een tijdje met Universal Analytics hebt gewerkt, dan ben je misschien bekend met de verschillende conversietypen. De opties in Universal Analytics zijn:

  • Destination
    Wanneer een gebruiker op een specifieke gebeurtenis terechtkomt dan wordt een doel gemeten (bijv. bedankpagina)
  • Event
    Er wordt een doel gemeten wanneer een specifieke gebeurtenis plaatsvindt (bijv. afspelen van video of een button click)
  • Pages/screens per session
    Wanneer een gebruiker een bepaald aantal pagina’s of vensters bekijkt in 1 sessie, dan wordt er een doel gemeten
  • Durations
    Een doel wordt gemeten wanneer een sessie een bepaalde tijd duurt.

Google geeft aan dat zij de verschillende conversies die zijn ingesteld met deze typen voor een groot deel kunnen kopiëren naar GA4. Echter, ook hier geldt echter dat je wel goed moet controleren of de verschillende conversies goed werken.

Wat wordt er nog meer meegenomen in de migratie?

Naast bovenstaande punten, migreert Google nog een aantal andere onderdelen naar GA4. Google is in staat om de links die je hebt met Google Ads te migreren vanuit Universal Analytics. Hierdoor zul je ook Google Ads data in Google Analytics 4 zien wanneer de automatische migratie is afgerond. Naast Google Ads wordt ook het volgende geconfigureerd:

  • Gebruikers die toegevoegd zijn aan de Universal Analytics property, worden ook toegevoegd aan de GA4 property
  • Doelgroepen die je vanuit Universal Analytics in Google Ads importeert en toepast in je campagnes, worden ook meegenomen en gematched met de GA4 variant indien mogelijk.

Werkt de automatische migratie altijd correct?

Gratis en geautomatiseerd GA4 in je account krijgen klinkt natuurlijk hartstikke mooi. Maar is het niet te mooi om waar te zijn? Het antwoord is eigenlijk in vrijwel alle gevallen: ja. Het probleem zit hier vooral in de manier waarop data wordt verzameld en gedeeld met Google Analytics. Wanneer jij gebruik maakt van Google Tag Manager en daar Universal Analytics hebt ingesteld of laten instellen, moet je alsnog de vereiste GA4 tags aanmaken en configureren om je GA4 property van data te voorzien. Wanneer je Universal Analytics handmatig hebt geïmplementeerd via gtag.js of analytics.js, zal bovenstaande naar alle waarschijnlijkheid voor het grootste gedeelte goed werken. Zo niet, is er toch nog werk aan de winkel.

Naast het feit dat je dus vaak niet direct profijt hebt van de gratis migratie, zijn er nog meer dingen waar je rekening mee moet houden. Onbewust maken veel partijen namelijk gebruik van wat meer geavanceerde functionaliteiten in Analytics en dit zijn bovendien de functionaliteiten die veel worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan de mooie e-commerce funnels (betaalgedrag / winkelgedrag), productlijst prestaties en bijvoorbeeld retouren of verzendkosten.

Geen e-commerce tracking

In de documentatie verwijst Google naar “geavanceerde tracking features” die bij een standaard GA4 migratie niet worden meegenomen. Een hele belangrijke is e-commerce tracking, onmisbaar voor iedere webshop. E-commerce rapporten werken op basis van informatie die via een dataLayer op de website doorgestuurd wordt naar Google Analytics. De gebeurtenissen waar dit op is gebaseerd, zijn anders in GA4 dan in Universal Analytics. Dat betekent dat je dit handmatig moet configureren in Google Tag Manager, zelfs als je de Universal Analytics implementatie al hebt staan. Denk je met de automatische migratie van Google meteen toegang te hebben tot de GA4 monetization rapporten, dan kom je van een koude kermis thuis.

Beperkte custom event migratie

Google geeft ook aan dat verschillende gebeurtenissen die in Universal Analytics waren ingesteld, gemigreerd worden naar GA4. Ze geeft echter ook aan dat deze custom events waar categorie/label/actie zijn ingesteld, handmatig gematched moeten worden aan GA4. Aangezien voor veel websites conversies aan dergelijke gebeurtenissen zijn verbonden, kan het zijn dat je alsnog veel conversies mist na de migratie.

Ontbrekende rapporten en inzichten

GA4 werkt op een andere manier dan Universal Analytics. Dit merk je niet alleen in de vormgeving van de tool, maar ook binnen de manier van meten. Dit is 1 van de redenen dat GA4 een andere opzet heeft op het gebied van rapporten. De bekende e-commerce rapporten zal je in GA4 niet meer terugvinden. Deze rapporten kun je voor het grootste deel wel zelf bouwen, echter dit vereist (technische) kennis over dit onderwerp en we merken dat dit vaak lastig kan zijn. Google zal bij de automatische migratie geen rapporten bouwen, waardoor deze actie alsnog bij de gebruiker zal liggen.

Conclusie

Het is een goede ontwikkeling dat Google de urgentie van de Google Analytics 4 migratie aan alle gebruikers van Universal Analytics communiceert. We zijn immers nog maar een kleine 4 maanden verwijderd van de deadline. Wij zien de automatische migratie van Google dan ook echt als een zetje die gebruikers van Universal Analytics in de richting van een volledige migratie moet helpen. In veruit de meeste gevallen zal de automatische migratie namelijk te karig zijn om echt goed op te kunnen sturen.

Samengevat:

  • Gebruik je Google Tag Manager? Dan moet je alsnog veel handmatig instellen om te zorgen dat alle data goed wordt verzameld.
  • Heb je een webshop? Google zal e-commerce niet migreren, dit moet je dan alsnog handmatig (laten) configureren.
  • Heb je een aantal gebeurtenissen die je veel gebruikt? Controleer deze dan goed, de kans is groot dat ook hier nog een handmatige actie ligt om deze goed in GA4 te krijgen.
  • Gebruik je veel standaard rapporten? Veel rapporten die je gewend bent in Universal Analytics, zullen ontbreken in GA4. Veel kun je handmatig nog wel bouwen, maar dit vereist een stukje kennis op dit gebied en Google zal dit ook niet meenemen in de automatische migratie.

Het komt niet vaak voor dat er zo’n grote verandering plaatsvindt op het gebied van data en tracking. Ons advies is dan ook om hier niet te luchtig over na te denken en zelfs bij lichte twijfel een expert in de arm nemen. Een foute migratie kan voor veel (financieel) nadelige gevolgen zorgen.

Wij zijn gespecialiseerd in de migratie van Google Analytics 4 en hebben al veel organisaties van verschillende formaties geholpen om de stap te maken. Heb je een vraag, behoefte aan advies of een extra paar ogen? Ons technische team staat voor je klaar om je te ondersteunen bij deze overstap. Samen kijken we naar de mogelijkheden om te zorgen dat je een zo volledig mogelijke GA4 omgeving tot je beschikking hebt.

Neem dan contact op met één van onze tech & data specialisten of gebruik ons contactformulier.