Deel dit artikel:

Tien jaar e-commerce verandering in één jaar – 6 tips om je als e-commerce partij voor te bereiden op het laatste kwartaal van 2020!

Het laatste kwartaal van het jaar is voor veel e-commerce partijen traditioneel de drukste periode van het jaar. De toenemende populariteit van Black Friday en de feestdagen stuwen de omzet van veel retailers ieder jaar tot recordhoogte. Het jaar 2020 is tot nu toe echter allesbehalve een traditioneel jaar – welke kansen en uitdagingen liggen er voor retailers om het maximale uit het laatste kwartaal van dit onstuimige jaar?

Drie maanden lang kerst

Wanneer we bij Prodos binnen ons eigen klantportfolio kijken, dan zien we diverse uitschieters, zowel naar boven als naar beneden. Dit heeft verschillende oorzaken. Bij sommige klanten schoot de vraag omhoog omdat klanten online gingen bestellen in plaats van bij de offline concurrent. Hier werd de flexibiliteit en schaalbaarheid van alle disciplines van logistiek, tot marketing en klantenservice op de proef gesteld. Wij hoorde klanten aan het einde van juni zeggen dat alle afdelingen al drie maanden lang kerstdrukte ervoeren.  Bij andere klanten liepen de verkopen terug omdat onzekere consumenten aankopen uitstelde of omdat er aan de inkoopkant problemen waren doordat de productie elders stil lag. Inmiddels zien we gedurende de vakantieperiode de situatie enigszins normaliseren, waardoor er weer wat ruimte is om vooruit te kijken en te plannen.

Voorbereiden op een onvoorspelbaar 4de kwartaal

Aan e-commerce managers en online marketeers de lastige opdracht om zich voor te bereiden op een moeilijk voorspelbaar laatste kwartaal van het jaar. Er spelen namelijk nog grote onzekerheden op zowel sociaal- als economisch gebied waarvan we zeker weten dat deze een impact gaan hebben op de markt de komende maanden.

  1. Creëer meer vertrouwen bij je bezoekers

In onzekere tijden zullen consumenten sneller geneigd zijn om terug te vallen op merken en producten die vertrouwd zijn en die hun waarde bewezen hebben. Vertrouwen komt voort uit een goede ervaring op de website, duidelijke communicatie gedurende en na het leveringsproces en uiteraard een goede kwaliteit van geleverde producten en/of diensten.

Zorg dus ook in onzekere tijden dat het gehele e-commerce process goed op orde is, dat producten die niet op voorraad zijn ook daadwerkelijk niet te bestellen zijn en dat de klantenservice goed op de hoogte is en de steeds hogere verwachtingen bij consumenten goed kan managen.

  1. Benut de kansen van automatisering

Goed geautomatiseerde processen kosten net zoveel tijd of ze nu 1 of 10.000 keer uitgevoerd worden. Dit maakt het op orde hebben van je processen en het automatiseren van processen waar mogelijk van essentieel belang zijn voor het snel opschalen of afschalen van je organisatie. Processen die (deels) geautomatiseerd kunnen worden zijn o.a.:

  • Dashboarding en rapportage
  • Productfeeds
  • Biedstrategiën
  • Actie communicatie
  • Mail flows
  • A/B-tests

Wanneer deze geautomatiseerde processen goed staan, dan gaat er op belangrijke momenten geen tijd verloren aan basis werkzaamheden. Er kan gefocust worden op het inspelen op de situatie en relevantie voor de consument. Een goede geoptimaliseerde email flow zorgt ervoor dat klanten die voor het eerste kennis met jouw bedrijf hebben gemaakt na hun eerste aankoop niet vergeten worden. Ze leren daarna je merk kennen en krijgen op het juiste moment een nieuw en aantrekkelijk aanbod, waardoor ze vaker bij jouw webshop terugkomen. Hierdoor zal er een gedragsverandering plaatsvinden waardoor ze de volgende keer, als er behoefte is, direct aan jouw merk zullen denken.

  1. Zorg voor de juiste partnerships

Goede relaties met je partners zijn van essentieel belang om als organisatie het maximale uit een veranderende situatie te halen. Goede partners weten hoe je business in elkaar zit en wat jij nodig hebt op het moment dat je business groei of krimpt. Met goede partners kun je werken met een langetermijnvisie, waardoor je een tijdelijk dal kunt opvangen of een piek kunt omzetten in duurzame groei.

Wij zien bij Prodos een groeiende vraag naar partnerships, zowel tussen e-commerce en marketing partijen als ook binnen de marketingkanalen. Steeds meer partijen zijn bereid om af te rekenen op daadwerkelijke toegevoegde waarde en wanneer beide partijen open en eerlijk naar elkaar zijn kom je zo tot afspraken die bestand zijn tegen groei en krimp. Zelf werken wij al 4 jaar voor het grootste gedeelte van onze klanten deels of geheel op basis van intensieve performance samenwerkingen waardoor iedereen altijd hetzelfde belang heeft – het maximale er uit halen op zowel de korte- als lange termijn.

  1. Maak gebruik van een multichannel strategie

Als e-commerce speler is het altijd belangrijk om ervoor te zorgen dat je omzet via verschillende kanalen binnenhaalt.

In veranderende- en/of drukke tijden is dit nog belangrijker dan normaal. Omdat er meer druk op je organisatie en op de gehele markt ligt volgen kansen en uitdagingen elkaar sneller op. Wanneer er op een specifiek kanaal zich een kans voordoet, bijvoorbeeld doordat:

  • Een concurrent binnen het kanaal wegvalt
  • CPC of CPM-prijzen dalen
  • Het kanaal wint bij consumenten aan populariteit

Dan wil je daar als e-commerce partij zo snel mogelijk op inspelen. Als jouw mensen echter nog geen ervaring hebben met dit kanaal of er is nog geen beeldmateriaal beschikbaar of de pixeling voor dit kanaal is nog niet op orde dan kan zo’n kans snel weer voorbij zijn zonder dat je ervan hebt kunnen profiteren. Zorg dus altijd dat je als organisatie op de hoogte bent van alle trends binnen de markt. Test doorlopend verschillende kanalen zodat je de kennis borgt binnen je organisatie om zo snel te kunnen schakelen op het moment dat dit nodig is.

  1. Blijf testen en innoveren

Je online kanalen bieden in tegenstelling tot veel andere kanalen de mogelijkheid om snel en effectief te testen. Test juist in deze tijden nieuwe of iets aangescherpte proposities om de juiste snaar te raken bij jouw doelgroep. Wanneer een test succesvol is kun je deze direct opschalen binnen je campagnes of gebruiken voor andere kanalen waar testen lastiger is zoals OOH, print of TV. Het grote voordeel van een goed opgezette online campagne is dat je direct kunt zien wat de kosten en opbrengsten van deze campagnes zijn. Zo weet je doorlopend of je de juiste keuzes maakt en kun je op basis van deze inzichten je aandacht en resources verdelen.

  1. Contact met je klanten

Voor consumenten brengen deze onzekere tijden ook tal van veranderingen mee. Deze externe veranderingen zorgen voor veranderingen in behoeftes en aankoopgedrag. Het is essentieel als bedrijf om op dit soort momenten in contact te zijn me je klanten, hun veranderende behoefte te begrijpen en hierop in te spelen. Zijn consumenten momenteel op zoek naar de laagste prijs of is het juist belangrijk dat producten zo snel mogelijk in huis zijn. Er zijn verschillende manieren om deze behoeftes (vaak kosteloos) in kaart te brengen.

  • Houd je zoektermenrapporten goed in de gaten
  • Consumentenpanels via je e-mail database
  • Polls op je website
  • Relevante forums of Facebook groepen
  • Bel een aantal van je klanten in verschillende klantgroepen (top klanten, gemiddelde klanten, klanten een periode lang niks gekocht hebben.

Op deze manier bouw je een sterke band op met de klanten waarmee je contact hebt en kun je als organisatie zo goed mogelijk inspelen op die veranderende behoefte.

Wat zijn jouw grootste uitdagingen voor het 4de kwartaal van 2020?

Heb je behoefte om het hier eens over te hebben met een online marketing expert of een digitale consultant? Neem dan gerust contact op via 085 303 8663 of via info@prodos.nl. Wij hebben in ieder geval veel zin om samen met onze klanten en partners vol te gaan voor een succesvolle afsluiting van 2020!

Ruim 8 jaar ervaring als online marketeer, gespecialiseerd in zoekmachinemarketing en social media advertising. Met zijn brede e-commerce inzichten haalt hij het maximale uit jouw websitebezoekers. Daarnaast zit performance in zijn DNA.