Google is voor veel websites in Nederland een van de belangrijkste bronnen van verkeer. Maar naast de zoekmachine en Google Adwords zijn er nog veel meer Google tools die webshop/website eigenaren en marketeers kunnen helpen om het maximale uit een website te halen. Google heeft er namelijk baat bij als de het verkeer op jouw website zo goed mogelijk rendeert, je bent dan namelijk in staat om meer geld uit te geven aan de acquisitie van verkeer.  Om deze reden biedt Google een aantal gratis tools die iedereen met een website zou moeten gebruiken om het maximale uit zijn of haar website te halen.

Hieronder een overzicht van de 4 belangrijkste gratis Google tools.

Google Analytics

Dit is waarschijnlijk de bekendste gratis Google tool voor websites. Met Google Analytics krijg je inzicht in het gedrag van bezoekers op jouw website, webshop of app. Door de jaren heen is Google Analytics uitgegroeid tot een zeer complete tool met nuttige functionaliteiten voor startende gebruikers tot en met professionele online marketing analisten. Google Analytics geeft je ook inzicht in de effectiviteit van je verschillende online marketing inspanningen.

Google Tag Manager

Deze Google tool helpt je bij het implementeren van tags en het meten van gebeurtenissen op je website. Van het opbouwen van een remarketing lijst voor Facebook tot het doormeten van e-commerce bestellingen of zelfs achterhalen hoe diep mensen je pagina’s in scrollen. Met Google Tag Manager regel je dit allemaal op een centrale plek zonder dat je zelf verstand veel hoeft te hebben van code. Zo weet je ook altijd precies welke tags er op je website staan en kun je deze opschonen waar mogelijk om website zo snel mogelijk te houden. Extra tip; gebruik de Google Tag Assistant voor Chrome om gemakkelijk zelf te kijken welke tags er op jouw website actief zijn er of ze op de juiste manier zijn geïmplementeerd.

Google Optimize

Dit is de nieuwste tool uit het rijtje. Google Optimize is sinds dit jaar gratis te gebruiken voor iedereen met een Google account en een website met Google Analytics. Met Google Optimize kun je A/B-tests uitvoeren op je website en gepersonaliseerde landingspagina’s maken. Google Optimize is een concurrent voor bekende tools zoals Visual Web Optimize en Optimizely. De tool maakt het mogelijk om diverse tests en personalisaties tegelijk uit te voeren om tot een zo goed mogelijk converterende versie van jouw website te komen.

Google Data Studio

Gebruik je alle bovenstaande tools? Dan ben je een goed stuk op weg met het verzamelen en analyseren van data en het optimaliseren van jouw website om maximaal online resultaat te behalen. Natuurlijk wil je als website eigenaar of markteer real-time bijhouden wat de resultaten zijn en of de optimalisaties aan jouw website het gewenste resultaat opleveren. Hiervoor is Google Data Studio ontwikkeld, deze tool maakt het mogelijk om data uit verschillende bronnen samen te voegen en hier eenvoudig dashboards van te maken via een drag and drop interface. Zo voeg je bijvoorbeeld gemakkelijk data uit Google Analytics, Google Adwords en je eigen Google Spreadsheet met sales data samen om een dashboard te creëren waarin jij in real time kunt bijhouden wat jouw uitgegeven marketing euro’s je aan omzet en marge opleveren.

Google Tools voor jouw website

Met deze vier gratis Google tools kun je nu het verkeer op je website analyseren, je website optimaliseren en de resultaten live terugzien in je eigen Data Studio Dashboard. Bij Prodos zetten wij deze tools geregeld in om de beste resultaten te behalen voor onze klanten.

Hulp nodig bij het implementeren of ben je benieuwd hoe wij het maximale uit jouw website zouden halen met onder andere deze tools? Neem gerust contact met ons op.

Corné Degen

Senior Online Marketing Specialist
Ruim 10 jaar ervaring als online marketeer, gespecialiseerd in zoekmachinemarketing en social media advertising. Met zijn brede e-commerce inzichten haalt hij het maximale uit jouw websitebezoekers. Daarnaast zit performance in zijn DNA.