Deel dit artikel:

15 Tips voor succesvolle Facebook en Instagram campagnes

Nederlanders besteden gemiddeld 98 minuten aan social media. Facebook en Instagram zijn zeer populaire social media kanalen. Met 7,1 miljoen dagelijkse gebruikers is Facebook nog steeds het populairste social media kanaal in Nederland. Daarnaast is Instagram een snelgroeiend kanaal met 3,4 miljoen dagelijkse gebruikers. Het aantal gebruikers op Instagram is in 2020 met bijna 15% gestegen vergeleken met 2019 en blijft groeien. De meeste gebruikers op Instagram zijn tussen 18 en 45 jaar. Grote kans dus dat mensen uit jouw doelgroep ook actief zijn op Facebook en/of Instagram. Hoe bereik je jouw doelgroep via Facebook en/of Instagram? In deze blog lees je 15 tips voor een succesvolle Facebook- en Instagramcampagne.

1. Meten is weten

Zorg dat je Facebook pixel juist is geïmplementeerd. Je moet naast het verkeer ook productweergaven, winkelmand toevoegingen en je leads/verkopen kunnen meten. Of je pixel juist geïmplementeerd is, kan je controleren met de Facebook pixel helper. Op Facebook zijn verschillende support artikelen beschikbaar indien de pixel niet goed werkt. Vul ook je UTM-parameters juist in op advertentieniveau. Let hierbij op dat je dit voor elke campagne op dezelfde manier doet, zodat je jouw resultaten eenvoudig kan analyseren via Google Analytics.

Voorbeeld URL-parameters Facebook
Voorbeeld URL-parameters Facebook

Gebruik verschillende tools om je resultaten te meten, Facebook geeft namelijk vaak meer conversies aan dan Google Analytics. Dit heeft vooral te maken met het attributiemodel. Facebook wijst bijvoorbeeld ook een conversie aan, als iemand eerder op je advertentie heeft geklikt of alleen heeft gezien. Google Analytics wijst de conversie standaard toe aan de laatste klik. In Google Analytics kan je ook de kwaliteit van het verkeer beoordelen.

CRO_Analytics

2. Verschillende placements

Je kunt op Facebook en Instagram adverteren op verschillende placements. Over het algemeen zijn de meest effectieve placements de feed en stories. De andere placements kan je testen, monitor dit goed en sluit uit wat niet werkt. Maak daarnaast altijd aparte campagnes of advertentiegroepen voor Facebook en Instagram. Om te adverteren op Facebook en Instagram werk je met dezelfde tool: ‘Facebook ads manager’. De mogelijkheden van hoe je je doelgroep bereikt komen dus voor een heel groot deel overeen, maar de advertenties zien er anders uit.

Lijst met placements Facebook en Instagram
Lijst met placements Facebook en Instagram

3. Aparte advertenties voor alle plaatsingen

Maak aparte advertenties voor alle plaatsingen met het juiste formaat afbeelding en passende tekst. Het is belangrijk om aparte content te gebruiken voor Facebook en Instagram, omdat de indeling van de advertentie anders is. De formats van de advertenties zien er overal anders uit. Waar Facebook in de feed gebruikt maakt van horizontale en vierkanten afbeeldingen met koppen en beschrijvingen, heeft Instagram in de feed altijd vierkante afbeeldingen met alleen een beschrijving, waarbij je geen klikbare link kan toevoegen. De stories zijn bijvoorbeeld weer verticaal. Facebook en Instagram werken vooral goed voor awareness, impulsaankopen en vergroten van klantwaarden. Onderstaand de belangrijkste formaten voor advertenties en organische posts in Facebook en Instagram.

Facebook Ads afbeelding formaten:

  • Feed: 1220 x 628 pixels
  • Feed (carrousel): 1080 x 1080 pixels
  • Stories: 1080 x 1920 pixels

Facebook posts afbeelding formaten:

  • Post met link: 1220 x 628 pixels
  • Post zonder link: 940 x 788 pixels

Instagram afbeelding formaten:

  • Feed: 1080 x 1080 pixels
  • Stories: 1080 x 1920 pixels

4. Gebruik funnels

De meeste mensen hebben 7 contactpunten nodig voordat ze een aankoop doen. Slechts 2% is bereid om na het eerste bezoek een aankoop te doen. Het is dus belangrijk dat je met verschillende funnels/contactpunten werkt. Zo kun je de juiste boodschap op het juiste moment geven. Deze funnels kunnen verspreid zijn over meerdere kanalen. Pas ook je content aan op de plaats in de funnel waar de doelgroep zich op dat moment in bevindt. Het eerste contact met de doelgroep moet vooral opvallen en/of interesse opwekken. Remarketing is een middel om mensen te helpen herinneren aan jouw merk. Hierbij kan je ook de eventuele vragen beantwoorden en drempels ontnemen. Verlaag drempels door bijvoorbeeld meer informatie over het product te geven, reviews of korting.

See think do care model
See Think Do Care Model

Voorbeeld social funnel

Onderstaand een voorbeeld uitgewerkt met het See Think Do Care Model voor social e-commerce.

  • See/ bekendheid: Eerste contact met jouw product/bedrijf. Gebruik een relevante, brede targeting met bijvoorbeeld video.
Voorbeeld Advertentie Funnel 1
Voorbeeld Advertentie Funnel See
  • Think / Overweging: Doelgroep heeft interesse en gaat actief opzoek. Gebruik hier bijvoorbeeld jouw unieke Look-a-like doelgroepen.
Voorbeeld Advertentie Funnel 2
Voorbeeld Advertentie Funnel Think
  • Do / aankoop: Doelgroep staat op het punt om te kopen. Gebruik hier remarketing doelgroepen.
Voorbeeld Advertentie Funnel 3
Voorbeeld Advertentie Funnel Do
  • Care / Klantbehoud: Doelgroep heeft aankoop gedaan. Gebruik hier remarketing doelgroep na aantal dagen/weken. Ook mogelijkheden voor Cross- en upsell voor bijvoorbeeld schoenonderhoud bij verkoop van schoenen.
Voorbeeld Advertentie Funnel 4
Voorbeeld Advertentie Funnel Care

5. Look-a-Like doelgroepen

Maak gebruik van Look-a-Like doelgroepen om kwalitatief verkeer naar je website te brengen. De Look-a-likes zijn jouw eigen unieke doelgroepen. Ze bevatten minder directe concurrentie en zijn zeer relevant. Als je website genoeg conversies krijgt kan je deze Look-a-Like doelgroepen het beste maken op basis van converterende mensen. Deze doelgroep kan je daarna opnieuw benaderen door middel van remarketing om over te gaan tot verkopen of leads.

Voorbeeld hoe je Look-a-Like doelgroepen aanmaakt
Voorbeeld hoe je Look-a-Like doelgroepen aanmaakt

6. Sluit remarketing doelgroepen uit

Sluit bezoekers uit die recentelijk (afgelopen 7-14 dagen) hebben geconverteerd in je remarketing campagne en sluit bezoekers van je website uit in je prospecting campagnes. Zo weet je zeker dat je de juiste mensen bereikt en geen geld ‘verspilt’ aan mensen die je al overtuigd hebt binnen deze fase van je funnel. Voor deze doelgroepen kan je eventueel weer aparte campagnes maken met passende boodschappen in de juiste plek in de funnel.

7. Optimaliseren op basis van conversie

Adverteren op basis van conversie is uiteindelijk goedkoper dan op basis van landingpage views als je doel converteren is. Als je werkt met verschillende funnels is het niet handig om in het begin van de funnel te optimaliseren op verkopen, maar op soft conversies zoals een nieuwsbrief of het klikken op een bepaalde knop. Zo is de kans op conversies groter en kan je campagne beter optimaliseren, omdat je meer conversiedata hebt. Het volume zal hierdoor wel iets afnemen, dus als je doel binnen de campagne bereik/awereness is, richt je de campagne daar natuurlijk op.

8. Maak geen grote wijzigingen in goed lopende campagnes

Bij grotere veranderingen in je campagne ziet Facebook het als een nieuwe doelgroep. Verhoog of verlaag daarom niet in een keer je budget met meer dan 20%. Als je dit toch wil kan je de campagne beter dupliceren en naast de huidige campagne draaien. Let wel op dat Facebook je campagne berekent op basis van de eerste 50 conversies of 200 vertoningen. Twee exact dezelfde campagnes kunnen dus andere resultaten krijgen. Het is daarom geen garantie dat jouw tweede campagne dezelfde resultaten krijgt. Het zou zonde zijn als je huidige campagne opnieuw begint te leren, omdat je je budget te veel verhoogd of verlaagd.

9. Heractiveer regelmatig oude campagnes

Heractiveer regelmatig oude campagnes die eerder goed gepresteerd hebben. Deze campagnes gaan opnieuw de leerfase in en zouden misschien dezelfde of betere resultaten kunnen opleveren dan in het verleden. Een ander voordeel is dat je nu tijd overhoudt voor andere campagnes. Controleer nog wel even je instellingen en advertenties voordat je je oude campagne opnieuw live zet.

status knoppen campagnes in facebook/instagram

10. Gebruik geen Promoted posts

Facebook heeft ook als mogelijkheid om Promoted posts te gebruiken. Dit raad ik je echter sterk af omdat er veel beperkingen bij komen kijken. Zo kan je maar beperkt zelf doelgroepen samenstellen. Facebook kiest dus hierbij voor het grootste deel jouw doelgroep zonder dat je daar inzichten over krijgt. Je hebt bij Promoted posts veel minder controle over wat er met je advertentiebudget gebeurt en laat maar een aantal metrics van resultaten zien. Je kan daarbij ook niet makkelijk testen met verschillende content, om tot de beste variant te komen. De mogelijkheden van Promoted posts zijn afgelopen jaren al wat uitgebreid, maar wil je echt wat bereiken, dan kan je veel beter werken met de Facebook ads manager.

Voorbeeld post met promoted post functie
Gebruik geen Promoted posts

11. Maak ook organische posts

De gratis optie van Facebook en Instagram zijn organische posts, deze versterken de advertenties en zijn zeer effectief voor branding. Met Instagram bouw een soort portfolio op. De eerste negen foto’s moeten gelijk duidelijk maken wie je bedrijf is. Hierbij kan je het beste professionele foto’s gebruiken. Bij story’s kan je meer een kijkje achter de schermen geven. Bij Facebook zorg je hiermee ook dat je zichtbaar bent en top of mind blijft.

Voorbeeld organische post Prodos
Voorbeeld organische post op Facebook

12. Zorg voor eenheid en samenhang

Maak gebruik van verschillende kanalen en zorg dat deze elkaar versterken in een crossmediale campagne. Zorg daarbij voor eenheid en samenhang in al je uitingen zoals je organische posts, advertenties en website. Probeer met je merk een stijl te ontwikkelen die je voor al je uploads kan gebruiken. Denk hierbij na over je aspecten van je huisstijl zoals kleurgebruik, fotobewerking, tone of voice etc. Denk ook goed na over het verhaal dat je met jouw merk wil uitdragen.

13. Post met regelmaat

Kies voor vaste post-momenten en post regelmatig. Gebruik de statistieken van je social media kanalen zoals Facebook, Instagram, Linkedin en Pinterest om te checken welke het beste werken voor jou. Hoe vaak je post hangt af van verschillende factoren, het moet natuurlijk wel relevant blijven en genoeg opleveren. Het beste kan je hierbij gebruik maken van een contentkalender.

Voorbeeld template contentkalender
Voorbeeld contentkalender

14. Wanneer presteert je Facebook campagne goed?

Wanneer presteert je Facebook campagne goed? Of je campagne goed presteert hangt natuurlijk van veel factoren af, zoals je doelen en wat je ermee wil bereiken. Je kun je cijfers onder andere vergelijken met eerdere prestaties op Facebook en de prestaties vanuit je website. Een campagne die je optimaliseert op klikken zal goedkopere klikken opleveren, dan een campagne die optimaliseert op conversies, maar deze levert dan wel vaak meer conversies op. Veel klikken en vertoningen is weer effectiever voor je naamsbekendheid. Algemene cijfers om je Facebookcampagne mee te vergelijken zijn:

  • cpc: €0,50
  • cpm: €7,38
  • ctr: 1,44%

Als jouw resultaten hiervan teveel afwijken is het goed om te kijken hoe dit komt, maar hoeft niet altijd een probleem te zijn. De concurrentie en branche speelt hierbij ook een grote rol. Bekijk je prestaties ook altijd over korte en lange perioden en trek geen conclusies voordat je nader onderzoek hebt gedaan. Google Analytics is een tool die hierbij goed kan helpen. Hier kan je namelijk de kwaliteit van het verkeer kan beoordelen per advertentie, mits je de UTM-tags in Facebook goed hebt ingevuld. Een hele lage sessieduur en een bouncepercentage van >90% zijn bijvoorbeeld signalen dat je advertenties niet goed aansluiten op je landingspagina.

Enhanced e-commerce

15. Blijf optimaliseren en testen

Er is geen methode of advertentie die voor iedereen goed werkt. Het is dus belangrijk dat je blijft testen en optimaliseren om jouw doelgroep het beste te bereiken en activeren. Maak regelmatig nieuwe advertenties in je campagne. Test met verschillende soorten doelgroepen en advertentieformaten en content. Blijf kritisch naar de resultaten kijken en test het zo nodig nog een keer. Wees ook niet bang om campagnes uit te zetten als het niet blijkt te werken, begin dan gewoon opnieuw.

Vragen? Wij helpen je graag!

Heb je vragen over deze tips of hoe je jouw doelgroep kunt bereiken op social media? Neem dan gerust contact op met een van Prodos social media experts via telefoon of via ons contactformulier.

Liever je social media campagnes uit handen geven? Meer informatie over onze dienst social advertising vind je hier. Dankzij onze ruime ervaring met adverteren op social media zoals Facebook en Instagram behalen wij succesvolle campagnes voor onze klanten. Wil jij weten wat Prodos voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met één van onze social media experts.

Neem contact op

Design talent en het creatieve brein van Prodos. Combineert de juiste boodschap met het juiste kanaal om uw campagne tot een succes te maken!